15 czerwca 2011

Po testach Skody Roomster oraz Yeti przyszedł czas na test bardziej popularnego modelu, jakim jest Skoda Octavia Tour w wersji z silnikiem benzynowym o pojemności 1.6l i mocy 102 KM, wyposażona w instalację LPG.

Skoda Octavia Tour nie jest nowym projektem, samochód jest tak naprawdę Octavią II sprzed face liftingu, który miał miejsce w 2008 roku. Octavia Tour nie jest więc może najświeższa, ale sprawdzona konstrukcja ma też sporo swoich zalet oraz konkurencyjną cenę.

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Testowany przeze mnie egzemplarz w ramach testu projektu SkodaiTy, wyposażony był silnik 1.6l MPI. Nie jest to jakaś super mocna jednostka, ale dość leciwa już konstrukcja, za to świetnie współpracująca z dedykowaną instalacją LPG firmy Landi Renzo. I właśnie podczas testów chciałem zobaczyć jak zachowuje się samochód napędzany LPG. Prawdę mówiąc mam trochę oporu co do tej technologii, nie lubię gdy samochód modyfikuje jakiś domorosły mechanik. Słyszałem też o problemach ludzi, którzy założyli sobie instalację LPG, a następnie ich samochód zaczął niedomagać. W przypadku Skody jest inaczej, gdyż instalacja LPG Landi Renzo to nie jakaś „chińszczyzna” ale sprawdzone rozwiązanie, na które Skoda daje pełną gwarancję.

Odbierając samochód spod siedziby dealera Skody firmy Emida, zostałem pozytywnie zaskoczony informacją o zasięgu. Przy pełnym zbiorniku gazu oraz paliwa samochodem można spokojnie pokonać dystans około 1000 km.

Pierwsze wrażenia
Skoda Octavia Tour prezentuje się jak klasyczna typowa limuzyna. Nie powala pięknem ustępując miejsca konkurencji, ale nie jest też awangardowa jak na przykład Skoda Roomster. Octavia Tour to spokojny stonowany dizajn, wnętrze ciemne, nieco smutne, ale za to wykonane z dość dobrych materiałów. Kokpit jak i przednie panele drzwiowe są wykonane z miękkiego miłego w dotyku materiału.
Tarcze obrotomierza i prędkościomierza to klasyczne wzornictwo Skody. Na środku między nimi znajduje się wyświetlacz komputera pokładowego. W konsoli centralnej dobrze znane radio i prosty w obsłudze panel regulacji nawiewu klimatyzacji. Żadnych udziwnień, zero wodotrysków, wszystko pod ręką, szczęka co prawda nie opada w dół, ale nie ma się do czego przyczepić.

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Silnik i instalacja LPG
Tak jak już wcześniej wspominałem, silnik 1.6l MSI nie jest zbyt żwawy. W mieście sprawdza się dość dobrze, jednak na trasie może być różnie, zwłaszcza przy mocno załadowanym samochodzie (5 osób plus bagaże). Jednak coś za coś – silnik benzynowy 1.6l MSI świetnie współpracuje z instalacją LPG. Kierowca nie odczuwa żadnej różnicy w przypadku zasilania silnika benzyną czy LPG. Przełączanie źródła paliwa jest proste i bezstresowe. Przy normalnej jeździe poza miastem, pełen zbiornik gazu wystarczył na pokonanie dystansu 420 km.

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Komfort jazdy
Jeśli ktoś lubi podróżować na dalsze trasy, a nie jest przy tym drogowym piratem, to Octavia Tour wydaje się być dobrym rozwiązaniem. Wnętrze jest dość obszerne i oferuje wiele podręcznych schowków, w których można umieścić telefon, klucze lub portfel. Bez problemu znalazłem wygodną dla siebie pozycję za kierownicą, jedynie przeszkadzał mi nieco kształt oparcia fotela, zwłaszcza w przypadku dłuższego trzymania prawej ręki na gałce zmiany biegów. Jednak tutaj z pomocą przyjdzie opcja dodatkowego podłokietnika (800 zł). W środku jest sporo miejsca, zarówno z przodu samochodu jak i z tyłu. Chyba największym plusem jest bardzo duży bagażnik, do którego bez problemu zmieściłem dziecięcy wózek, plecak oraz torbę, a mimo to było jeszcze sporo niewykorzystanej przestrzeni. Tutaj jeden minus to taki, że zbiornik LPG zamontowano w miejscu gdzie znajduje się koło zapasowe. Tak więc w przypadku posiadania pełnowymiarowego koła zapasowego lub zestawu naprawczego, musi być on przechowywany w bagażniku, co zabiera dodatkową przestrzeń.

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Silnik 1.6l MPI nie należy do najcichszych, o ile przy prędkości do 90 km/h hałas jest akceptowalny, niestety powyżej 100 km/h w kabinie robi się już dość głośno.

Zawieszenie jest w sam raz, ani za miękkie ani za twarde. Auto pewnie trzyma się drogi i precyzyjnie reaguje na ruchy kierownicą.

W momencie odbioru Skody Octavi Tour nieco zasmuciła mnie deszczowa pogoda. Foto sesja w sobotę odpadła, a samochodem wybrałem się jedynie na zakupy do okolicznych hipermarketów. Tutaj wykorzystałem do maksimum możliwość bagażnik Skody, ładując do niego kilkanaście baniaków 5 litrowej wody źródlanej.

Niedzielny poranek zaowocował super słoneczną pogodą, zwrot o 180 stopni, więc postanowiłem z rodziną pojechać za miasto i zrealizować już dawno planowany wypad do zamku w Mosznej (woj. Opolskie). Podróż z synkiem pozwoliła znowu w pełni wykorzystać bagażnik Octavii, do której bez problemu zmieścił się dziecięcy wózek i to bez demontażu kółek :). Plusem jest też sporo miejsca z tyłu oraz łatwy dostęp do samochodu dzięki dużym drzwiom. Podróż do Mosznej głównie autostradą A4 więc miałem możliwość sprawdzenia osiągów Octavii.

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Podsumowanie
Skoda Octavia Tour to dobre przestronne rodzinne auto dla kogoś kto nie oczekuje nowoczesnej stylistyki i bogatego wyposażenia. Za cenę nieco ponad 50 tys. zł można mieć komfortowy samochód z klimatyzacją manualną, radiem z MP3 i instalacją LPG. W podobnej cenie można mieć pewnie podobnie skonfigurowany (bez LPG) samochód z segmentu B, który na pewno będzie mniej przestronny i będzie oferować mniejszą przestrzeń ładunkową.

Przy obecnych cenach paliwa wydaje się, że samochód z dobrą, sprawdzoną instalacją LPG to ciekawa alternatywa, wybierana coraz to częściej przez klientów Skody. Z tego co dowiedziałem się w salonie Skoda Emida to czas oczekiwania na Skodę Octavie Tour 1.6l z LPG wynosi około 5-6 miesięcy.

Plusy:
» Duża pojemność bagażnika
» Instalacja LPG bez utraty gwarancji
» Wiele podręcznych przydatnych schowków

Minusy:
» Tylko jedna wersja stylistyczna wnętrza
» Słabe osiągi silnika przy większych prędkościach + hałas
» Ograniczona możliwość konfiguracji samochodu

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

tagiTagi: ,
comment 121 komentarzy »

Komentarze:

  1. vins says:

    Nie wiecie do kiedy Octavia tour będzie w sprzedaży??
    Jest szansa żeby ją zamówić w okolicach wakacji??

  2. Michał Jaraczewski says:

    @vins: wątpię byś w okolicach wakacji dostał jeszcze Toura. Ponoć dealerzy już nie przjmują zamówień.

  3. Andy says:

    Witam.Mam zamiar kupić Octavie 1,6 toura LPG.Znajomy popsuł mi nieco humor twierdząc,że samochód jest twardy, a fotel kierowcy jest kiepskiej konstrukcji, trudno wytrzymać na dłuższych trasach.Proszę o opinię.
    Pozdrawiam

  4. Krzys says:

    Andy chyba nie kupisz już toura. Byłem w zeszłym tygodniu na przeglądzie i dowiedziałem się że nie przyjmują już zamówień. A tour będzie produkowany jeszcze tylko przez pół roku. Zawieszenie jest takie jak we wszystkich nowych samochodach tej klasy. Co do fotela to kolega miał trochę racji, sam mam z tym pewien problem ale uważam ze to wynika raczej z wad kręgosłupa niż ze złej konstrukcji fotela. Trochę trudno znaleźć optymalną pozycję za kierownicą przy 180 cm wzrostu

  5. Andy says:

    Dzięki.Mam toura już zaklepanego.Pozdrawiam

  6. Lukar says:

    @ Andy

    Mam Octavię II FL od marca 2011 r. (zrobilem nią około 20 tyś km) i mogę z całą pewnością powiedzieć, że nie jest to auto twarde, fotel jest bardzo wygodny – z autem, jest inny, bardzo poważny problem (dla mnie). Jest nim mianowicie bardzo szeroki tunel środkowy (nie wiem po co skoro auto ma silnik ustawiony poprzecznie) przez co nie mam co zrobić z prawym kolanem, mam wrażenie że prawe kolano jest nienaturalnie ułożone – spychane w lewą stronę. Jest to dla mnie b.duzy problem.

    Oprócz Skody mam Mercedesa w 124 gdzie nie ma problemu z ilością miejsca dla prawej nogi.

    Inny problem to jakość montażu Skody – materiały są wysokiej jakości, ale gdy auto przekroczyło 5 tyś. z tylnych słupków (i lewego słupka B) zaczęły dochodzić głośne trzaski i skrzypienia. Gdy temperatura spada poniżej 5 stopni (na plusie) przednie zawiezenie straszliwie trzeszczy na nierównościach… Porażka totalna w tej materii. Mój mercedes ma 400 tyś. i nic nie skrzypi ani nie trzeszczy.

    Podsumowując Octavia to fajne auto gdyby nie te skrzypienia i zbyt szeroki tunel między kierowcą a pasażerem.

  7. Krzyś says:

    Czyli chyba miałem rację z tym fotelem, że to raczej nie wina konstrukcji. Co do zawieszenia to dzisiaj przy -10 dopiero skrzypiało.
    Mam do was pytanie dotycząc epracy pompy paliwa. chodzi o to ze na postoju strasznie piszczy, nie jest to moze bardzo glośny dzwięk ale denerwujący. Jak stoi się w korku bez włączonego radia to strasznie to denerwuje. Ostatnio byłem na przeglądzie i słuchałem nowego toura i też był ten dzwięk. Czy w waszych też jest ta przypadłość? Czy może poprostu trafiłem na zły egzemplarz.

  8. Gaber says:

    Czy w Waszych Tourach jak włączycie nawiew (dowolna prędkość 1-4) w każdą stronę oprócz szyby, to po przejściu na nadmuch szyby włańcza się u Was klimatyzacja?

  9. Krzyś says:

    Niestety tak jest i za każdym razem trzeba ją wyłączać. Jest to zapożyczone z automatycznych klimatyzacji. Bardzo irytujące!!!

  10. ulcia says:

    a ja właśnie od trzech dni jestem posiadaczką i przede wszystkim użytkowniczka nowego , zagazowanego Toura. Opis bez mała w 100 % się zgadza. Przesiadając się z bmw tds to rozbujanie octavi- nic dla mnie nowego.Tds też potrzebował na to chwili. Autko bardzo bardzo fajne. I ma jedna najważniejsza zalete: tankuje za 3 zł a nie za 6 . Uwierzcie dużo lepiej z tym się czuje.

  11. mustek27 says:

    Witam. Oczekuję na odbiór Octavii Tour z Lpg w czerwcu. Odbyłem jedną próbną jazdę taką nowiutką Octavią (prosto z salonu). Niestety, ale najbardziej uderzył mnie duży hałas w kabinie, przy zaledwie 60-80km/h. Powiedzcie proszę, czy to normalne? Jest jakaś nadzieja, że po „dotarciu” będzie ciszej? A może ktoś zastosował jakieś wyciszenie – nie wiem – maty bitumiczne, czy coś takiego? – oczywiście tak, aby nie utracić gwarancji.
    Z góry dzięki za odpowiedź.

  12. Gaber says:

    Jeśli jedziemy po równej i w miarę nowej drodze to do ok.100km/h jest cicho. Po zakupie od razu zwróciłem na to uwagę. Bardziej szukał bym problemu z hałasem po stronie opon. Napewno dodatkowe wygłuszenie matami dało by pozytywny efekt

  13. krzys says:

    Zmiana opon niewiele tu pomoże. Ja zmieniełem na GOODYEAR EFFICIENTGRIP, i jest to samo. Jak troche przejedziesz na tych oponach i dotrzesz silnik to zrobi sie trochę ciszej ale nie licz na dużą poprawe

  14. przekula says:

    Kupiliśmy z mężem skodę Octavię Tour z LPG z maj 2010r. za 50tyś. Na liczniku mamy 27tyś. Po mieście w Łodzi spala nam ok.9,5. Do dziś było bez problemów. Niestety dzisiaj zaczęła nam wyczyniać różne cuda,pojechaliśmy do serwisu, bo jeszcze jest na gwarancji.Okazało się, że padła pompa wody:( Naprawa potrwa dwa dni.W poprzednim samochodzie seat cordoba(też LPG)też nam padła pompa wody,ale przy 220tyś km przebiegu, a nie na początku.

  15. mustek27 says:

    Czy ktoś zastosował już zestaw naprawczy? Czy opona do której zastosowałbym taki zestaw nadawałaby się jeszcze do użytku? Pytam, bo w bagażniku nie będę mógł wozić zapasowego.

  16. dixxie says:

    Jeśli ktoś jest zinteresowany Tourem (liftback) LPG do odbioru w czerwcu b.r – zadatkowałem takiego ale będę rezygnował – bo kupiłem uzywanego toura z przebiegiem … 20 km (a czas mnie naglił). Kraków. Jak ktoś jest zaiteresowany prosze o kontakt

  17. totosty says:

    Witam

    Jestem posiadaczem Octavi Toura II + GAZ (LandiRenzo) od 2011.02.14 przejechane mam okolo 12000 km, spalanie Ok w trasie
    i na mieście http://www.motostat.pl/member/vehicles/stats/id/31834
    Komfort jazdy przyzwoity. Tylko przegląd serwisowy drogi, aha przegląd techniczny co roku 160 zł bo gaz, po 15000 tys trzeba jeszcze zrobić przegląd gazu w serwisie około 300 zł. Zadowolony jestem z autka. Silnik nie jest demonem prędkości w niskich obrotach, trzeba go trochę kręcić.
    Polecam Skodę

  18. mirekm says:

    dixxie odezwij się odnośnie tej skody, jestem aktualnie na kupnie i się rozglądam

  19. GIEK12 says:

    mam Octavię Toura II 1,6 z dedykowanym LPG. Jeżdżę nią już pand rok i przejechałem ok.30.500 km.
    Mogę powiedzieć, że auto sprawuje się bez zarzutu. Pali poniżej 9 l LPG ( w trasie 8,3 – 8,6 l. To już uważam za b. dobry wynik. Zimą długo czekałem aż mi odparują szyby ( mimo włączonej klimy). Auto świetnie mi się prowadzi. Dobrze się trzyma drogi. Ja jeżdżę bardzo spokojnie więc ten silnik w zupełności mi wystarcza. No a cena 2,55 za litr LPG przy 5,99 za PB-95 robi mi znacząca różnicę. Przełączanie poranne z benzyny na LPG jest niezauważalne. Osiągi na LPG bez różnicy w stosunku do benzyny. Podróż nawet w dłuższej trasie trwająca 6 i więcej godzin mnie zupełnie nie męczy. Wygodny fotel. Wielkie lusterka wsteczne. Dobra jakość radia tylko uprzyjemnia podróż. Gdyby nie zapasowe koło w bagażniku, to ten byłby rewelacyjny, ale i tak każdy wpada w zachwyt, gdy zobaczy jego gabaryty. P.S. Klima włącza się, gdy nawiew puszczony jest na szybę. Ten typ tak ma.Przeglądy gwarancyjne po każdym 15.000 km kosztują blisko 1500 zł ( ździerstwo ASO)+ ok 200 zł za przegląd LPG
    Pozdrawiam wszystkich użytkowników tego auta.

  20. Krzys says:

    Do GIEK12.
    Ogólnie twój opis się zgadza. Tylko powiedz mi skąd te ceny przeglądów. Po 15000km i sześciu miesiącach jazdy zapłaciłem za przeglą 600zł i dowiedziałem się ża po 30000 km będzie mnie kosztował ok 1200zł. Coś strasznie drogie to twoje ASO.

  21. fax says:

    do Octavię Toura II dodaja ponoc gumowce (ale bez słomy)
    czesi mowia ze to dla pl rolniko byznesmenow

    za ta kase jest co wybierac!!!!!

  22. grzes says:

    Ty fax a ty czym jeżdzisz starym golfem I lub II? albo może super nowoczesną Vectrą B ? wstydu oszczędz inie wypowiadaj sie na tematy których nie znasz z własnego doświadczenia

  23. gzreś says:

    koledzy którzy jeżdzą juz turem mam pytanie , czy on posiada pod silnikiem płyte ekologiczną czy tylko diesle to mają? i jeszcze jedno bo ostatnio robiłem symulacje konstruowania tura na stronie skody i coś mnie zaskoczyło tj w pakiecie optimum jak sie go wybierze to automatycznie zakup elektrycznych szyb tył jest zablokowany i wyglada to tak jak by były ujete w pakiecie optimum , może mi to ktoś wytłumaczyć bo sie pogubiłem a w kwietniu odbieram swojego tura

  24. mis says:

    Ty FAX, jak wszedłeś do salonu boso to może się zlitowali i zaproponowali ci gumowce, to był znak żebyś pojechał na giełdę w Słomczynie i tam w błocie i pyle poszukał auta dla siebie.

  25. Szymek says:

    mis całkowicie cię popieram .

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum