15 czerwca 2011

Po testach Skody Roomster oraz Yeti przyszedł czas na test bardziej popularnego modelu, jakim jest Skoda Octavia Tour w wersji z silnikiem benzynowym o pojemności 1.6l i mocy 102 KM, wyposażona w instalację LPG.

Skoda Octavia Tour nie jest nowym projektem, samochód jest tak naprawdę Octavią II sprzed face liftingu, który miał miejsce w 2008 roku. Octavia Tour nie jest więc może najświeższa, ale sprawdzona konstrukcja ma też sporo swoich zalet oraz konkurencyjną cenę.

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Testowany przeze mnie egzemplarz w ramach testu projektu SkodaiTy, wyposażony był silnik 1.6l MPI. Nie jest to jakaś super mocna jednostka, ale dość leciwa już konstrukcja, za to świetnie współpracująca z dedykowaną instalacją LPG firmy Landi Renzo. I właśnie podczas testów chciałem zobaczyć jak zachowuje się samochód napędzany LPG. Prawdę mówiąc mam trochę oporu co do tej technologii, nie lubię gdy samochód modyfikuje jakiś domorosły mechanik. Słyszałem też o problemach ludzi, którzy założyli sobie instalację LPG, a następnie ich samochód zaczął niedomagać. W przypadku Skody jest inaczej, gdyż instalacja LPG Landi Renzo to nie jakaś „chińszczyzna” ale sprawdzone rozwiązanie, na które Skoda daje pełną gwarancję.

Odbierając samochód spod siedziby dealera Skody firmy Emida, zostałem pozytywnie zaskoczony informacją o zasięgu. Przy pełnym zbiorniku gazu oraz paliwa samochodem można spokojnie pokonać dystans około 1000 km.

Pierwsze wrażenia
Skoda Octavia Tour prezentuje się jak klasyczna typowa limuzyna. Nie powala pięknem ustępując miejsca konkurencji, ale nie jest też awangardowa jak na przykład Skoda Roomster. Octavia Tour to spokojny stonowany dizajn, wnętrze ciemne, nieco smutne, ale za to wykonane z dość dobrych materiałów. Kokpit jak i przednie panele drzwiowe są wykonane z miękkiego miłego w dotyku materiału.
Tarcze obrotomierza i prędkościomierza to klasyczne wzornictwo Skody. Na środku między nimi znajduje się wyświetlacz komputera pokładowego. W konsoli centralnej dobrze znane radio i prosty w obsłudze panel regulacji nawiewu klimatyzacji. Żadnych udziwnień, zero wodotrysków, wszystko pod ręką, szczęka co prawda nie opada w dół, ale nie ma się do czego przyczepić.

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Silnik i instalacja LPG
Tak jak już wcześniej wspominałem, silnik 1.6l MSI nie jest zbyt żwawy. W mieście sprawdza się dość dobrze, jednak na trasie może być różnie, zwłaszcza przy mocno załadowanym samochodzie (5 osób plus bagaże). Jednak coś za coś – silnik benzynowy 1.6l MSI świetnie współpracuje z instalacją LPG. Kierowca nie odczuwa żadnej różnicy w przypadku zasilania silnika benzyną czy LPG. Przełączanie źródła paliwa jest proste i bezstresowe. Przy normalnej jeździe poza miastem, pełen zbiornik gazu wystarczył na pokonanie dystansu 420 km.

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Komfort jazdy
Jeśli ktoś lubi podróżować na dalsze trasy, a nie jest przy tym drogowym piratem, to Octavia Tour wydaje się być dobrym rozwiązaniem. Wnętrze jest dość obszerne i oferuje wiele podręcznych schowków, w których można umieścić telefon, klucze lub portfel. Bez problemu znalazłem wygodną dla siebie pozycję za kierownicą, jedynie przeszkadzał mi nieco kształt oparcia fotela, zwłaszcza w przypadku dłuższego trzymania prawej ręki na gałce zmiany biegów. Jednak tutaj z pomocą przyjdzie opcja dodatkowego podłokietnika (800 zł). W środku jest sporo miejsca, zarówno z przodu samochodu jak i z tyłu. Chyba największym plusem jest bardzo duży bagażnik, do którego bez problemu zmieściłem dziecięcy wózek, plecak oraz torbę, a mimo to było jeszcze sporo niewykorzystanej przestrzeni. Tutaj jeden minus to taki, że zbiornik LPG zamontowano w miejscu gdzie znajduje się koło zapasowe. Tak więc w przypadku posiadania pełnowymiarowego koła zapasowego lub zestawu naprawczego, musi być on przechowywany w bagażniku, co zabiera dodatkową przestrzeń.

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Silnik 1.6l MPI nie należy do najcichszych, o ile przy prędkości do 90 km/h hałas jest akceptowalny, niestety powyżej 100 km/h w kabinie robi się już dość głośno.

Zawieszenie jest w sam raz, ani za miękkie ani za twarde. Auto pewnie trzyma się drogi i precyzyjnie reaguje na ruchy kierownicą.

W momencie odbioru Skody Octavi Tour nieco zasmuciła mnie deszczowa pogoda. Foto sesja w sobotę odpadła, a samochodem wybrałem się jedynie na zakupy do okolicznych hipermarketów. Tutaj wykorzystałem do maksimum możliwość bagażnik Skody, ładując do niego kilkanaście baniaków 5 litrowej wody źródlanej.

Niedzielny poranek zaowocował super słoneczną pogodą, zwrot o 180 stopni, więc postanowiłem z rodziną pojechać za miasto i zrealizować już dawno planowany wypad do zamku w Mosznej (woj. Opolskie). Podróż z synkiem pozwoliła znowu w pełni wykorzystać bagażnik Octavii, do której bez problemu zmieścił się dziecięcy wózek i to bez demontażu kółek :). Plusem jest też sporo miejsca z tyłu oraz łatwy dostęp do samochodu dzięki dużym drzwiom. Podróż do Mosznej głównie autostradą A4 więc miałem możliwość sprawdzenia osiągów Octavii.

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Podsumowanie
Skoda Octavia Tour to dobre przestronne rodzinne auto dla kogoś kto nie oczekuje nowoczesnej stylistyki i bogatego wyposażenia. Za cenę nieco ponad 50 tys. zł można mieć komfortowy samochód z klimatyzacją manualną, radiem z MP3 i instalacją LPG. W podobnej cenie można mieć pewnie podobnie skonfigurowany (bez LPG) samochód z segmentu B, który na pewno będzie mniej przestronny i będzie oferować mniejszą przestrzeń ładunkową.

Przy obecnych cenach paliwa wydaje się, że samochód z dobrą, sprawdzoną instalacją LPG to ciekawa alternatywa, wybierana coraz to częściej przez klientów Skody. Z tego co dowiedziałem się w salonie Skoda Emida to czas oczekiwania na Skodę Octavie Tour 1.6l z LPG wynosi około 5-6 miesięcy.

Plusy:
» Duża pojemność bagażnika
» Instalacja LPG bez utraty gwarancji
» Wiele podręcznych przydatnych schowków

Minusy:
» Tylko jedna wersja stylistyczna wnętrza
» Słabe osiągi silnika przy większych prędkościach + hałas
» Ograniczona możliwość konfiguracji samochodu

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

tagiTagi: ,
comment 121 komentarzy »

Komentarze:

  1. andi says:

    Sporo zależy od instalacji i zakładu. Swego czasu do swojego Nissana montowałem instalację, można rzec, że w renomowanym zakładzie. Było krótko powiedziane. Dobrze funkcjonująca i wyregulowana instalacja w moim modelu to nie taka łatwa sprawa, ma być drożej i lepiej czy też taniej. Wybrałem pierwszą opcję. Zero poprawek, kłopotów, brania oleju, itp.
    Zatem dobrze dobrana i wyregulowana instalacja to podstawa. Jeszcze lepiej jest jak fabrycznie silnik jest odpowiednio „dopracowany” pod taką instalację. Tak robi np. VW w modelach z fabryczną instalacją. Być może inni też tak robią, ale nie spotkałem się z taką deklaracją.

  2. Michał Jaraczewski says:

    @andi: właśnie w Skodzie ten silnik jest dobrany pod współpracę z LPG.

  3. Edi says:

    W teście nie ma informacji o pojemności zbiornika na LPG. Jednak wydaje mi się, że mogło być zatankowane ok. 42 litrów gazu. W takim wypadku zasięg 420 km poza miastem to trochę mało. No chyma, że przy dużych prędkościach. I jeszcze jedno. Co to jest „silnik 1.6l MSI” ?

  4. Piotr says:

    Ciekawa i dosyć tania propozycja – jestem za. Oby więcej aut takich aut wyposażonych w standardzie w instalacje LPG.

  5. giek says:

    Już pół roku jeżdżę Octavią 1,6 102 KM z fabryczną instalacją LPG.Mam już 13.000 km na liczniku i auto jeździ bezawaryjnie.
    W ruchu miejskim (z cząsto włączaną klimą)pali 10,5 l LPG. To dla mnie dużo, ale to nie cena PB-95. Ponieważ jeżdzę spokojnie, to zadowala mnie jej komfort jazdy. Jest cicho i wygodnie. Auto ma dobre radio SWING. To miły gadżet w podróży. Ręczna klima nie powala skutecznością. Albo ziębi albo szyby parują. Ciągle trzeba zmieniać jej ustawiewnia.Bagażnik ok. nie ma problemu z bagażami, pomomo, że koło zapasowe leży w środku.
    Genetalnie do tej chwili nie żałuję decyzji kupna tego auta.

  6. Zbyszek says:

    Witam Was serdecznie proszę o więcej komentarzy osób, które jeżdżą Octavią 1,6 102 KM z fabryczną instalacją LPG, ponieważ przymierzam się do takiego modelu i nie chcę zrobić sobie „strzału w kolano”
    Dziękuję za opinie.
    Pozdrawiam

  7. Michał Jaraczewski says:

    @Zbyszek: ja jeździłem nią 3 dni. Muszę przyznać, że ciekawe autko, ale pamiętaj że ten silnik nie oferuje jakiejś super mocy. Najlepiej przejdź się do dealera i wykonaj kilka jazd testowych w różnych warunkach (miasto, autostrada) i zobacz czy Ci pasuje.

  8. Tom says:

    Mam taką kombi 1,6 przejechane nieco ponad 7 tys. też z LPG.z rocznika 2010 nowe auto można mieć za 50tys. z fajnymi dodatkami( czujniki parkowania, lakier metalik, pakiet optimum , podłokietnik) Jak na razie bez żadnych problemów pali tak jak piszą inni miasto około 10 litrów gazu. Miałem wcześniej inne auto na gaz ale to była porażka. Zaryzykowaliśmy z żoną i zdecydowaliśmy się . Teraz tej decyzji nie żałujemy.Jak miałbym ponownie wybrać zakup nowego auta to wybór byłby ten sam.Silnik nie powala super dynamiką jednak nie można mieć wszystkiego(super sportowe auto i palące 6-7 litrów ). Pods. Za w miare rozsądne pieniądze dostajesz dobrze wykonane auto, przestronne, na sparwdzonym zawieszeniu i silniku Vw, co do serwisu i części zamiennych to ceny są do octawi takie jak do innych aut zamienniki.Przykładowy koszt tylnej org. lampy w ASO to 220zł- dla mnie rewelacja.

  9. walus says:

    Posiadam autko 4 miesiace tez z LPG rocznik 2006 rewelacji w nim niema . Pali duzo jedzie slabo .

  10. Michał Jaraczewski says:

    @walus: dużo to znaczy ile?

  11. Jacek says:

    Niektórzy potrafią tylko napisać „pali dużo”. Każdy chętnie kupiłby samochód który zużywa 4l LPG/100km, tylko nikt nie bierze pod uwagę korekty swojego stylu jazdy… a jak jeździ statystyczny Polak – wszyscy wiemy. Ja mam 4 letnią Fabię. Założyłem do niej instalację BRC Sequent24. Ostatnio jeździłem trochę po Niemczech – minimalne spalanie na autostradzie (jazda bez klimy) wyniosło 6,2 l/100km, z klimą 7,2-7,5. Wszystko zależy od stylu jazdy…

  12. Michał Jaraczewski says:

    @Jacek: no styl jazdy bardzo wpływa na spalanie. Nie da się ukryć.

  13. Ambiente says:

    Siema Octavki;

    Mam i ja na lpg. Spalanie po łodzi 10,5 ltr a staram się nie szaleć … jak szaleje to też 10,5 ltr. Jechałem nią do Chorwacji … 9 ltr na trasie. Silnik super … moc wystarczająca dla osób lubiących ekonomie jazdy. Ja to auto mam od 10 tyś i bardzo je lubię.
    Gorąco polecam 1,6 MPI bo super jeździ na gazie. Teraz skoda to zupełnie inna jakość niż teraz … na plus oczywiście.

  14. ab says:

    @walus
    jak możesz mieć Octavie Tour z 2006 przecież ją wypuścili w 2010

  15. roberto says:

    moim zdaniem w teście redaktor nie jeździł prawdziwym Tour-em, dostępnym dla Kowalskiego. Tour ma inne (brzydsze) pokrętła i nie jest dostępny MaxiDOT nawet za dopłatą.

  16. Michał Jaraczewski says:

    @robeto: obawiam się, że to jednak był Tour 😉

  17. roberto says:

    jeżeli chodzi o pokrętła to OK, natomiast w wersji Tour nie ma dostępnego Maxi DOT-a więc będę twierdził, że jest to Tour dla redaktorów- żeby sprawiał jak najlepsze wrażenie a MD to bardzo fajna sprawa, za którą ja bym chętnie dopłacił.

    pozdrawiam

  18. Stary says:

    Auto super. 129tys od 2006r. Pilnuję przeglądów , wymiany -jak zalecane. Zero niespodzianek, tylko zaskoczył mnie akumulator. w 2gim roku uzytkowania auta. Na zbiorniku LPG max 450 km. Zajeżdzam na stację – tankuję i odjeżdzam z uśmiechem. Pilnować tylko , aby stan paliwa nie spadał ponizej 1/8. Pompa paliwa cały czas pracuje i nie może chodzić na sucho. Od czasu do czasu tankuję „lepszą”? etylinę. Przecież i tak oszczędzam. Osiągi dla mnie ok. Feler to koło w bagażniku. Pozdrawiam.

  19. Michał Jaraczewski says:

    A gdzie chciałbyś mieć koło, pod podwoziem?

  20. roberto says:

    zawsze można liczyć na zestaw naprawczy….

  21. Rafał says:

    Wczoraj (08.10.2011) podpisałem umowę. Auto pewnie dostanę na wiosnę. 58800 PLN. Auto w wersji kombi. Wydaje mi się że to fajna oferta. Za ww cenę dostaję kombi z metalizowanym lakierem na 16 calowych felgach aluminiowych oraz instalacją LPG (silnik 1.6 MPI). Do wersji podstawowej dołożyłem ww felgi i lakier oraz tzw pakiet Optimum który zawiera: ręczną klimatyzację, elektryczne szyby z przodu, zdalne sterowanie zamka centralnego, komputer pokładowy ( nie wiem czy to wspomniany wyżej Maxi-DOT ale wygląda tak samo), dodatkowe głośniki. Poza pakietem relingi, podłokietnik Jumbo Box, siatki w bagażniku, alarm, gumowe dywaniki, listwy boczne czarne,radio Swing takie jak na zdjęciu, czujnik parkowania z tyłu oraz dodatkowy komplet opon zimowych na stalowych felgach.
    Może komuś się przydadzą te szczegóły. Pierwszy raz kupowałem nowe auto i miałem szczęście trafić na fajnego sprzedawcę. Od razu zaoferował mi świetne warunki. Kilka dni wcześniej rozmawiałem z innym sprzedawcą i tamten nie był tak hojny. Pewnie w wersji końcowej zaproponował by mi ze dwa gadżety za darmo. Sprzedawca ma spore pole manewru jeśli chodzi o końcową ofertę. O samochodzie się nie wypowiadam bo dostanę go za pół roku.
    Mogę tylko polecić pana Wojciecha P. z salonu przy ulicy Conrada w Krakowie.

  22. Michał Jaraczewski says:

    Rafał: gratulacje. Cena 58.8 tyś całkiem OK. A co do odbioru auta, to niestety czas oczekiwania jest dość długi. Z tego co się orientuję 3 miesiące to norma. Może więc jednak uda się jeszcze w zimie, bo do wiosny to blisko pół roku prawie.

  23. podswierkiem says:

    Ja za miesiąc odbieram (taką mam nadzieję – zamówiłem pod koniec kwietnia), również za 58.800 zł Combi, z tą różnicą, iż zamiast metalika i alusów będę miał kurtyny, blokadę skrzyni biegów i kilka jeszcze drobnych drobiazgów. Nie mogę się już doczekać. Od 10 lat jestem szczęśliwym użytkownikiem Skód (to będzie moja 3 – po 2 Fabiach).

  24. Michał Jaraczewski says:

    @podswierkiem: czyli Twoje zachowanie jest potwierdzeniem statystyk Skody. Tzn. ciąglę utrzymują wysoką jak na Polskę sprzedaż, a klienci którzy kiedyś kupowali Fabię przesiedli się na wyższy model jakim jest Octavia.

  25. Dominik says:

    Właśnie obrałem kombi w Emidzie w Krakowie. Polecam ten salon i sprzedawcę, Pani Beata. miły kontakt. Auto kupiłem „na telefon” czekałem od kwietnia. jeździ świetnie, co do spalania to nie mam jeszcze rozeznania, jazda tylko z salonu 450km. do zbiornika wchodzi ok 39l. LPG. jechałem po autostradzie i wyszło mi poniżej 12 l/100 przy 140/150km/h.

1 2 3 5

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum