7 maja 2010

Blisko miesiąc temu miałem okazję pierwszy raz przetestować Opla Astre IV. Wtedy do dyspozycji miałem egzemplarz w wersji COSMO z turbodoładowanym silnkiem benzynowym 1.6l o mocy 180 KM. Po zakończonej jeździe dość szczegółowo opisałem swoje wrażenia w jednym z kwietniowych wpisów. Dziś natomiast nadarzyła się okazja przejechania kilku kilometrów egzemplarzem Astry IV również w wersji COSMO ale z silnikiem diesla 1.7 CDTI o mocy 110 KM.

W samochodzie łącznie ze mną były 3 osoby i lekko załadowany bagażnik i muszę przyznać, że silnik o mocy 110 koni mechanicznych dawał sobie jakoś rade. Piszę specjalnie „jakoś” po rewelacji nie było. Na 6-stym biegu auto maksymalnie jechało około 180 – 185 km/h i więcej jechać nie chciało 🙁 Ale zaskoczył mnie pozytywnie poziom hałasu we wnętrzu. Pamiętam, że jednym z mankamentów  Astry IV który utkwił mi w głowie po pierwszej jeździe Astrą IV był hałas, a teraz było cicho. Śmiem więc twierdzić zgodnie z moim wcześniejszym przypuszczeniem, że wtedy jechałem samochodem z fazy pilotowej, który nie był w pełni dopracowany, stąd ten szum wiatru.

Podczas jazdy starałem się skupić na elementach na które nie zwróciłem uwagi podczas pierwszej jazdy. Na pierwszy ogień poszła nawigacja. Ładny duży ekran, wszystko czytelne jedyny minus to operowanie tą nawigacją, a ściślej mówiąc przycisk na konsoli środkowej, który ma 3 funkcję: obracającego się pokrętła, joysticka oraz przycisku.

Opel Astra IV

Więc tu nadal mam zastrzeżenia co do obsługi wszystkich przycisków, przełączników, itp. Nawigacja jest w języku polskim co jest oczywiście dużym plusem, nawigacja jest precyzyjna ale niestety komunikaty głosowe w języku polskim są dla mnie lekko niezrozumiałe. Nie wiem dlaczego ale gdy zbliżaliśmy się do skrzyżowania na którym mieliśmy wykonać skręt w prawo to padła komenda w stylu „Za xxx skręć w prawo” i właśnie problem był z tym fragmentem „xxx”. Na ekranie nawigacji wyświetlił się dystans 300 m, ale to co „powiedziała” nawigacja każdy zrozumiał inaczej, ja usłyszałem 600 m, kolega obok 400 m, a kolega z tyłu 500 m. Tak naprawdę doszliśmy do wniosku, że nawigacja chciała powiedzieć pewnie „trzysta” ale jakoś jej nie wyszło. Sugestia więc do kolegów z inżynierii aby nieco poprawni dykcje pani nawigatorki 😉

Drugą rzecz którą przetestowałem to system Opel Eye i tutaj niestety rozczarowanie. Pierwsza kwestia to, że system wyświetla znak ale jak się go dopiero minie, a nie wcześniej jeszcze przed znakiem tak jakby to mogło wydawać się z zaprezentowanego poniżej zdjęcia. System sczytuje znaki ograniczenia prędkości i zakazu wyprzedzania. Ale jadąc autostradą system wyłapywał ograniczenia ze znaków, które ustawione były przy prawym skrajnym pasie służącym do wjazdu na autostradę i wyświetlał na przykład ograniczenie do 60 km/h. Tak samo było podczas wjazdu na autostradę, na wjeździe z racji ostrego łuku było ograniczenie do 40 km/h i pomimo iż wjechaliśmy na autostradę i  jechaliśmy nią dobre parę kilometrów to na ekranie ciągle wyświetlało się 40 km/h. Trochę głupie, system powinien współpracować z nawigacją i skoro navi pokazuje, że jesteśmy już za łukiem na autostradzie to powinien automatycznie wyświetlić brak ograniczenia lub też polskie ustawowe ograniczenie prędkości na autostradzie czyli 130 km/h.

Opel Astra IV

System Opel Eye to nie tylko odczytuje znaki ale także zapewnia kierowcy funkcję ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa. Ale znowu ten system nie działa tak jak powinien, cały myk polega na tym że po aktywacji system na zegarze obrotomierza wyświetla się zielona ikonka systemu lane departure. W momencie przejechania ciągłej linii przy prawej krawędzi pasa to system ostrzega kierowcę krótkim dość cichym sygnałem ostrzegawczym i zmienia kolor ikonki z zielonej na pomarańczową. Nie ma niestety żadnych wibracji kierownicy czy fotela, poza tym na 10 moich prób zjechania z osi jezdni system włączył się może z 3-4 razy 🙁 Śmiem więc twierdzić, że gdybym zasnął za kierownicą to system na 90% by mnie nie obudził i wylądowałbym w rowie albo na barierce energochłonnej lub na drzewie. Gdybym miał zamknięte oczy to nie robiłoby mi też różnicy czy ikonka lane departure na obrotomierzu zmieniłaby swój kolor czy też nie… Wyposażenie samochodów w system Opel Eye to koszt 2 200 zł. Nie wiem czy opłaca się wydać takie pieniądze, za system który nie do końca działa.

Opel Astra IV

Siedziałem w Astrze IV również na tylnej kanapie i muszę przyznać, że sama kanapa średnio mi odpowiadała, co do miejsca to nie jest go jakoś przesadnie dużo, generalnie miałem problem by znaleźć sobie dobrą pozycję siedząc z tyłu.

Zerknąłem też do bagażnika i muszę przyznać, że jest dość mały. Spodziewałem się większej pojemności przestrzeni bagażowej. Bagażnik w wersji COSMO wyposażony był w tą regulowaną podłogę ale uważam, że to zbyteczny gadżet raczej nie wart swojej ceny. Jeśli jesteśmy już przy bagażniku to samochód miał też bagażnik rowerowy tzw. system Flex Fix. Może i system fajny ale bagażnik się brudzi. Auto którym jechałem nie było nowe, gdy też wysunąłem z tylnego zderzaka bagażnik rowerowy to bagażnik był cały brudny. Gdybym chciał go rozłożyć i zamontować na nim rower to przed dalszą jazdą musiałbym iść do domu umyć dłonie. Zastanawiam się tylko czy w naszym pięknym kraju po powrocie do samochodu rower ciągle byłby na bagażniku 😀

Opel Flex Fix

Podsumowując: Opel Astra IV to fajny samochód dla kierowcy, raczej średnio się sprawdzi jako auto rodzinne. Samochód świetnie się prowadzi, auto dobrze trzyma się drogi niestety ma parę mankamentów w postaci nie do końca dopracowanych systemów (nawigacja, system Opel Eye). Samochód oceniłbym w skali od 1 do 6 na dobre 4 / 4.5 (z mocniejszym silnikiem).

tagiTagi: ,
comment 805 komentarzy »

Komentarze:

  1. wujek dominik says:

    naprawili 🙂 w piatek zaprowadzilem do servisu a na poniedzialek byl juz gotowy.. nie wiem jeszcze co z tym olejem.. a coz jak trzeba bedzie wymienic to wymienimy… moze jakis pomysl olej tzn jaki polecacie bo w tej chwili mam jak powiedzieli castrol , ktory jak widac sie nie sprawdzil :/

  2. kasztelan40 says:

    Witam wszystkich kolegów

    Posiadam Astrę IV Cosmo 1.6 115 KM od maja 2010.
    W maju minie 3 lata a więc pora na czynności serwisowe klimatyzacji jak jest napisane w instrukcji na str.134
    – kontrola poprawności działania i ciśnienia roboczego
    – kontrola układu ogrzewania
    – kontrola szczelności
    – kontrola pasków napędowych
    – czyszczenie skraplacza i opróżnianie parownika
    – kontrola wydajności
    Z tego co wymienione jest w instrukcji jest to całkowity przegląd klimatyzacji.
    ASO Opla w kwestii klimatyzacji proponują tylko odgrzybianie za79 zł.
    Mam pytanie kto z kolegów dokonywał już pełne serwisowanie klimatyzacji i czy w ASO Opla czy w specjalistycznych serwisach.
    Czy serwisy zajmujące się serwisowaniem klimatyzacją posiadają wiedzę
    co do ilości w Astrze czynnika i nazwy tego czynnika ,którym jest napełniony układ .

  3. kasztelan40 says:

    Witam ponownie kolegów
    Przeglądając w internecie na stronie Opla akcesoria dla nowej Astry J
    zwróciłem uwagę na reklamowane żarówki halogenowe.
    Philips informuje nas ,że żarówki:
    Philips BlueVision Ultra H1
    Philips BlueVision Ultra H7
    Philips X-termeVision Ultra H7
    Philips X-termeVision Ultra H1
    idealnie oświetlają drogę podczas jazdy nocą
    Innowacyjne żarówki halogenowe wytwarzają do 100% więcej światła przez co zwiększają bezpieczeństwo na drodze.
    Szczególnie podkreślona jest, czy zalecana jest Philips BlueVision Ultra H1
    Mam do kolegów pytanie ,czy ktoś z Was zakupił i zamontował takie żarówki i ,które z reklamowanych są najlepsze i najbezpieczniejsze .
    Chodzi mi tu o nagrzewanie się kloszy reflektorów.
    Jeszcze jedno mam pytanie ,czy te żarówki to są do tylko świateł drogowych,czy jednocześnie i do świateł mijania.

  4. Flor says:

    Witam
    Michał, ma pytanie odnośnie maty grzewczej w fotelach Astry IV
    Najpierw padła mi mata po stronie kierowcy a teraz padła po stronie pasażera. Z tym ze ta druga podła mi 3 miesiące po końcu gwarancji. A do tego mata po stronie pasażera była włączona może 10 razy gdyż zwykle jeżdżę sam. Jak czytam fora to masę użytkowników astry czy Insigni skarży się iż wymieniali jedną lub dwie maty i że są one jakieś wadliwe.
    Czy wiesz coś na ten temat? czy po prostu muszę zaplanować budżet na wymianę mat raz w roku? Bo serwis już mi nie wymieni na gwarancji ;-(

  5. Michał Jaraczewski says:

    @Flor: nie wiem nic w temacie przepalających się mat. Zresztą to wcale nie musi być mata, a może to być jakiś element (wiązka?) odpowiedzialna za pracę tejże maty. Mogę popytać jutro w korpo czy ktoś coś wie, jednak wymiana maty niestety nie jest zbyt prosta, to trzeba w zasadzie cały fotel rozebrać. Zdaża mi się jęździć służbowym autem z opcją grzania tyłka i jakoś nigdy nie zauważyłem by mata nie działała. Sprawdzałeś bezpiecznik?

  6. Artur says:

    Witam. Auto 3 lata właśnie stuka i szok!!! rozsypały się łożyska sprzęgła 64 tysiaki przebiegu raczej spokojnie jeżdżę i najczęściej sam. ASO posłało zapytanie do GM o pomoc w naprawie. Trochę aut już miałem i różne awarie najczęściej po 7-9 latach ale problem ze sprzęgłem w 3 letnim aucie za 80 tysiaków!!!!! Nie mogę wyjść z podziwu…..

  7. Artur says:

    sorry łożyska skrzyni biegów….

  8. wujek dominik says:

    witam. a aj znow mam napiszmy ”problem ” ze tylnymi swiatlami na klapie a konkretnie zarowkami .. raz swieca raz nie ..w servisie powiedzieli ze wina zarowek, wymienili je bylo ok przez jakies 2 miesiace i znow to samo czyli jesli nie swieca wystarczy ”poknac” w klosz i dzialaja.
    pytanie jeszcze jedno..czy gwarancja obejmuje elementy zawieszenia jak wachacze np?

  9. Michał Jaraczewski says:

    @Wujek domnik: poproś by Ci przeczyścili styki, bo ewidentnie coś nie styka. A co do gwarancji wahaczy to moim zdaniem tak.

  10. DD says:

    Witam,

    czy u kogoś udało rozwiązać się problem ‚butelki’? U mnie od 2 dni odgłos jest praktycznie co 5 – 10 minut… To już nawet nie jest uciążliwe, to jest nie do wytrzymania 😐 Zastanawiam się czy nie zainteresować tym prawnika w związku ze spadkiem wartości przedmiotu.

  11. Michał Jaraczewski says:

    @DD: tego prolbmeu chyba nie da się rozwiązać. Mi butelka nie przeszkadza.

  12. DD says:

    Michał mi też nie przeszkadzała jeżeli był to odgłos kilka razy w ciągu dnia … Teraz od 3 dni odgłos jest w zasadzie od świateł do świateł… Dramat. Ile masz przebiegu w autku?

  13. DD says:

    Wrzuciłem filmik z problemem: http://www.youtube.com/watch?v=_QxjoTtt8LM

  14. Michał Jaraczewski says:

    Pokaże ten filmik w korpo w następnym tygodniu i dam znać co i jak.

  15. DD says:

    Michał – jeszcze drugi filmik z wewnątrz kabiny – http://www.youtube.com/watch?v=qdMUbu0O-xk&feature=player_embedded

  16. kasztelan40 says:

    Uszanowanie !!
    Koledzy mam takie pytanie
    Posiadam radio CD 500 i chciałem uaktywnić nadawanie cyfrowego sygnału audio -DAB i w żaden sposób nie mogę znaleźć tego tego ustawienia
    Na stronie 46 instrukcji napisane jest ” Nacisnąć przycisk CONFIG ,wybrać opcję Ustawienie radia a następnie Ustawienia DAB
    i tutaj jest problem ,że nie mam takiej opcji Ustawienia DAB.
    Proszę pomóc gdzie popełniam błąd ,a może w CD 500 Ustawienia DAB jest nie możliwe.
    Czekam z niecierpliwością na pomoc.
    Pozdrawiam

  17. FX says:

    @ Michał
    Właśnie zamówiłem w salonie Astrę Sedan 1.4 active.
    Sprzedawca napisał mi w ofercie, że będę miał rocznik modelowy MY2014. Napisał też coś takiego: „Aktywne zagłówki przednich foteli 2-kierunkowe” znaczy się że mają być regulowane w pionie i w poziomie. Problem, że nie potrafił tego zademonstrować w samochodzie w salonie. Tłumaczył, że w salonie mają MY 2013 i tam jeszcze tego nie ma. Prosiłbym o jakąś grafikę jak to się robi i czy rzeczywiście jeszcze tego nie ma (bo może być tak, że sprzedawca po prostu nie wiedział).
    Na auto mam czekać aż 10 tygodni – czy to znaczy że tą fabrykę zamykają bo to raczej termin typowy dla jakieś manufaktury :)))

  18. Michał Jaraczewski says:

    @FX: niestety nie wiem jak to działa w Oplu, raczej wątpię by zagłówek był regulowany w poziomie. Odnośnie regulacji poziomej, to takowa chyba nie występuje. Aktywność zagłówka polega na tym, że w czasie kolizji zagłówek zbliża się do Twojej głowy zmniejszając przy tym dystans jaki Twoja głowa pokona po odbiciu (po uderzeniu).

  19. flor says:

    @Michał: Otrzymałem informację z Opla że mój samochód podlega kampanii naprawczej. Zadzwoniłem do Serwisu aby się dowiedzieć na czym polega – powiedzieli mi ze maja nowy soft do silnika. Pytałem co on zmienia ale niestety nie byli w stanie mi powiedzieć. Czy można się gdzieś dowiedzieć co tak naprawdę poprawili zmienili? Może będzie mniej palił? 😉 może będzie miał większa moc? 🙂 – fajnie byłoby wiedzieć nad czym pracowali? Coś musiało być nie tak że wzywają na kampanię ale co?
    ASTRA IV COSMO 2.0 CDTI AT MY 2011

  20. Michał Jaraczewski says:

    @flor: dealer nie wie jakie zmiany zaszły w sofcie, ja raczej też się nie dowiem 🙁 To tak jak ze sterownikem karty graficznej, coś się zmienia i w domyśle karta ma działać lepiej 😉

    Podaj VIN to może uda się mi czegoś dowiedzieć.

  21. FX says:

    @Michał
    Jakie opony montuje się w fabryce do astry gdy samochód produkowany jest w miesiącach zimowych? Zimowe/letnie/wielosezonowe – chodzi mi o standardowe 16calowe koła na stalowych felgach z kołpakami do wersji active.

  22. Michał Jaraczewski says:

    @FX: opony zawsze będą zimowe w momencie gdy auto będzie wydawane w miesiącach zimowych lub letnie gdy wydawka będzie latem. Odnośnie opon to nie jestem Ci w stanie powiedzieć co montujemy.

  23. FX says:

    Jak można odblokować komputer w wersji active tak aby pokazywał więcej funkcji jak spalanie, zasięg na baku? Z tego co udało mi się ustalić to trzeba „oszukać komputer” czyli po pierwsze zmostkować wtyczkę która jest pociągnięta do czujnika poziomu płynu chłodzącego,wtyczka jest czujnika brak. No i zrobić masę przy kablu który powinien byc podłączony do czujnika poziomu płynu spryskiwaczy . CZUJNIKA OCZYWIŚCIE BRAK Czy można taką operację wykonać samemu i jak się do tego zabrać?

  24. Michał Jaraczewski says:

    @FX: takiej informacji to ja Ci nie udzielę 😉

  25. tOmek says:

    @FX: zagłówki reguluje się góra/dół -> w górę wystarczy pociągnąć, w dół trzeba dodatkowo przycisnąć taki okrągły przycisk po lewej stronie
    Regulacja pozioma w mojej ‚2011 występuje -> należy pociągnąć dolną część zagłówka do przodu, jest tam kilka skoków zagłówka, bardzo fajna funkcja. Chcąc cofnąć zagłówek należy pociągnąć go do samego końca do przodu – przeskoczy na początek i tak w kółko 😉

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum