7 maja 2010

Blisko miesiąc temu miałem okazję pierwszy raz przetestować Opla Astre IV. Wtedy do dyspozycji miałem egzemplarz w wersji COSMO z turbodoładowanym silnkiem benzynowym 1.6l o mocy 180 KM. Po zakończonej jeździe dość szczegółowo opisałem swoje wrażenia w jednym z kwietniowych wpisów. Dziś natomiast nadarzyła się okazja przejechania kilku kilometrów egzemplarzem Astry IV również w wersji COSMO ale z silnikiem diesla 1.7 CDTI o mocy 110 KM.

W samochodzie łącznie ze mną były 3 osoby i lekko załadowany bagażnik i muszę przyznać, że silnik o mocy 110 koni mechanicznych dawał sobie jakoś rade. Piszę specjalnie „jakoś” po rewelacji nie było. Na 6-stym biegu auto maksymalnie jechało około 180 – 185 km/h i więcej jechać nie chciało 🙁 Ale zaskoczył mnie pozytywnie poziom hałasu we wnętrzu. Pamiętam, że jednym z mankamentów  Astry IV który utkwił mi w głowie po pierwszej jeździe Astrą IV był hałas, a teraz było cicho. Śmiem więc twierdzić zgodnie z moim wcześniejszym przypuszczeniem, że wtedy jechałem samochodem z fazy pilotowej, który nie był w pełni dopracowany, stąd ten szum wiatru.

Podczas jazdy starałem się skupić na elementach na które nie zwróciłem uwagi podczas pierwszej jazdy. Na pierwszy ogień poszła nawigacja. Ładny duży ekran, wszystko czytelne jedyny minus to operowanie tą nawigacją, a ściślej mówiąc przycisk na konsoli środkowej, który ma 3 funkcję: obracającego się pokrętła, joysticka oraz przycisku.

Opel Astra IV

Więc tu nadal mam zastrzeżenia co do obsługi wszystkich przycisków, przełączników, itp. Nawigacja jest w języku polskim co jest oczywiście dużym plusem, nawigacja jest precyzyjna ale niestety komunikaty głosowe w języku polskim są dla mnie lekko niezrozumiałe. Nie wiem dlaczego ale gdy zbliżaliśmy się do skrzyżowania na którym mieliśmy wykonać skręt w prawo to padła komenda w stylu „Za xxx skręć w prawo” i właśnie problem był z tym fragmentem „xxx”. Na ekranie nawigacji wyświetlił się dystans 300 m, ale to co „powiedziała” nawigacja każdy zrozumiał inaczej, ja usłyszałem 600 m, kolega obok 400 m, a kolega z tyłu 500 m. Tak naprawdę doszliśmy do wniosku, że nawigacja chciała powiedzieć pewnie „trzysta” ale jakoś jej nie wyszło. Sugestia więc do kolegów z inżynierii aby nieco poprawni dykcje pani nawigatorki 😉

Drugą rzecz którą przetestowałem to system Opel Eye i tutaj niestety rozczarowanie. Pierwsza kwestia to, że system wyświetla znak ale jak się go dopiero minie, a nie wcześniej jeszcze przed znakiem tak jakby to mogło wydawać się z zaprezentowanego poniżej zdjęcia. System sczytuje znaki ograniczenia prędkości i zakazu wyprzedzania. Ale jadąc autostradą system wyłapywał ograniczenia ze znaków, które ustawione były przy prawym skrajnym pasie służącym do wjazdu na autostradę i wyświetlał na przykład ograniczenie do 60 km/h. Tak samo było podczas wjazdu na autostradę, na wjeździe z racji ostrego łuku było ograniczenie do 40 km/h i pomimo iż wjechaliśmy na autostradę i  jechaliśmy nią dobre parę kilometrów to na ekranie ciągle wyświetlało się 40 km/h. Trochę głupie, system powinien współpracować z nawigacją i skoro navi pokazuje, że jesteśmy już za łukiem na autostradzie to powinien automatycznie wyświetlić brak ograniczenia lub też polskie ustawowe ograniczenie prędkości na autostradzie czyli 130 km/h.

Opel Astra IV

System Opel Eye to nie tylko odczytuje znaki ale także zapewnia kierowcy funkcję ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa. Ale znowu ten system nie działa tak jak powinien, cały myk polega na tym że po aktywacji system na zegarze obrotomierza wyświetla się zielona ikonka systemu lane departure. W momencie przejechania ciągłej linii przy prawej krawędzi pasa to system ostrzega kierowcę krótkim dość cichym sygnałem ostrzegawczym i zmienia kolor ikonki z zielonej na pomarańczową. Nie ma niestety żadnych wibracji kierownicy czy fotela, poza tym na 10 moich prób zjechania z osi jezdni system włączył się może z 3-4 razy 🙁 Śmiem więc twierdzić, że gdybym zasnął za kierownicą to system na 90% by mnie nie obudził i wylądowałbym w rowie albo na barierce energochłonnej lub na drzewie. Gdybym miał zamknięte oczy to nie robiłoby mi też różnicy czy ikonka lane departure na obrotomierzu zmieniłaby swój kolor czy też nie… Wyposażenie samochodów w system Opel Eye to koszt 2 200 zł. Nie wiem czy opłaca się wydać takie pieniądze, za system który nie do końca działa.

Opel Astra IV

Siedziałem w Astrze IV również na tylnej kanapie i muszę przyznać, że sama kanapa średnio mi odpowiadała, co do miejsca to nie jest go jakoś przesadnie dużo, generalnie miałem problem by znaleźć sobie dobrą pozycję siedząc z tyłu.

Zerknąłem też do bagażnika i muszę przyznać, że jest dość mały. Spodziewałem się większej pojemności przestrzeni bagażowej. Bagażnik w wersji COSMO wyposażony był w tą regulowaną podłogę ale uważam, że to zbyteczny gadżet raczej nie wart swojej ceny. Jeśli jesteśmy już przy bagażniku to samochód miał też bagażnik rowerowy tzw. system Flex Fix. Może i system fajny ale bagażnik się brudzi. Auto którym jechałem nie było nowe, gdy też wysunąłem z tylnego zderzaka bagażnik rowerowy to bagażnik był cały brudny. Gdybym chciał go rozłożyć i zamontować na nim rower to przed dalszą jazdą musiałbym iść do domu umyć dłonie. Zastanawiam się tylko czy w naszym pięknym kraju po powrocie do samochodu rower ciągle byłby na bagażniku 😀

Opel Flex Fix

Podsumowując: Opel Astra IV to fajny samochód dla kierowcy, raczej średnio się sprawdzi jako auto rodzinne. Samochód świetnie się prowadzi, auto dobrze trzyma się drogi niestety ma parę mankamentów w postaci nie do końca dopracowanych systemów (nawigacja, system Opel Eye). Samochód oceniłbym w skali od 1 do 6 na dobre 4 / 4.5 (z mocniejszym silnikiem).

tagiTagi: ,
comment 805 komentarzy »

Komentarze:

  1. Darek says:

    Szkoda że nie opisałeś więcej z samej jazdy samochodem, jak się zbiera przy wyprzedzaniu, jak się trzyma drogi itp.

  2. Mateusz says:

    Witam, zastanawiam się nad zakupem Astry 4 z silnikiem diesla 1.7 110 KM? Jedyne nad czym się zastanawiam to tylne zawieszenie…. Czy ta belka skrętna z dodatkami dobrze się sprawuje? Jak się to ma do zawieszenia wielowahaczowego?
    Dzięki za info
    Mateusz

    mateusz@temard.olkusz.pl

  3. Michał Jaraczewski says:

    @Mateusz: powiem tak dla mnie silnik 1.7l CDTI 110 KM był nieco za słaby. Nie jechałem jeszcze autem z silnkiem benzynowym 1.6l 125 KM (bez turbo). Ale myślę sobie, że tutaj diabeł tkwi w szczegółach. Pytanie czy chcesz auto tylko dla siebie czy dla rodziny? Jeśli dla 4/5 osobowej rodzinki to może się okazać, że 1.7 CDTI 110 KM jest za słabe. Natomiast jeśli Astrą IV będziesz w większości jeździć sam albo w opcji Ty+1 to 1.7 CDTI powinno być OK.

    Co do belki tylnej. Są różne opinie, jedni są fanami wielowahaczówki (ja), a uważają, że na polskich drogach lepsza belka. Pomimo trwającej dyskusji ja uważam, że zawieszenie w Astrze IV to jej naprawdę mocna strona. Samochód super trzyma się drogi, auto dobrze pokonuje nierówności jezdni. Gdybym miał określić jednym zdaniem Astrę IV to napisałbym, że to idealne auto dla kierowcy. Dla rodziny już gorzej, miejsca z tyłu nie jest zbyt dużo, a bagażnik wielkością nie powala.

  4. Dariusz Owalinski says:

    @All,

    jest jeszcze opcja Diesel z 125 KM, 280 Nm
    a wkrotce 130 KM i 300 Nm.
    Astra jest faktycznie za ciezka i jezeli ktos chce Diesla, najlepiej poczekac na uzywki i kupic z silnikiem A20 DTH, 160 KM, 350 Nm.
    Nie narzekac na brak miejsca, bo to auto compact, jak ktos potrzebuje wiecej, prosze kupic Mondeo.
    W tyle maja jezdzic dzieci i im na pewno miejsca starczy.

    @Michal,
    z racji miejsca zatrudnienia moglbys lepiej pisac o tym aucie … popraw sie …

  5. Michał Jaraczewski says:

    @Dariusz Owalinski:

    😉 Darek to, że pracuje w GM nie oznacza, że będę koloryzował swoje wpisy aby zyskać czyjąś sympatię. Ten blog jest mijescem wyrażania moich prywatnych opinii, a koncern GM nie ma na nią jakiegokolwiek wpływu.

  6. Mateusz says:

    Dzięki, samochodem będę jeździł sam, no ewentualnie + 1 osoba, zaufam temu zawieszeniu, chociaż do tej pory jeździłem mazdą 3 2007 rok w wielowahaczu i wiem, że to dobre rozwiązanie. Jeżeli chodzi o silnik faktycznie dostępna jest opcja 1.7 125 KM asle koszt w salonie około 5 tyś. a faktycznie różni się oprogramowaniem więc postaram się zaczerpnąć informacji o tuning-u elektronicznym.
    A jeszcze jedno pytanie jak można:
    Jak zachowuje się układ ESP, i system wspomagania hamowania? bynajmniej w maździe działanie było wyczuwalne i jest ok.
    A może to nie zbyt idealny pomysł z Mazdy na Opla???
    🙂

  7. Michał Jaraczewski says:

    Nie sprawdzałem działania ESP ani ABS więc nie mogę się tutaj wypowiadać na ten temat.

    A czy to dobry pomysł by z Mazdy na Opla, hmm… są gusta i gusty. Odwiedź dealera Opla i sprawdź jak Ci się jeździ nową Astrą.

    Ale tak jak pisałem jeśli będziesz jeździł sam plus 1 to wersja 1.7 CDTI 110 KM powinna być OK.

    Co do tuningu to nie jestem zwolennikiem takich rzeczy. Mimo iż silnik 1.7 110 KM a 125 KM wygląda wręcz podobnie to jednak są pewne modyfikacje wewnątrz aby silnik o mocy 125 KM miał większą żywotność, np.: inne materiały, inne parametry komponentów.

  8. Mateusz says:

    Dzięki za wszystkie informacje, ciekawi mnie też działanie świateł ksenonów z AFL? ale to chyba powinno sprawować się dobrze.

  9. Michał Jaraczewski says:

    Nie jechałem nocą więc nie wiem jak działa ten nowy system AFL+, ale jechałem wielokrotnie Zafirą ze starszą wersją AFL i powiem Ci, że bardzo mi się podobała ta funkcja.

  10. Aieilah says:

    Witam
    A co powiecie o silniczku 1.4 turbo?
    Myślicie,że te 140kM wyciśnięte z tej pojemności dobrze pociągnie taka mase? Ciekawe też czy ten silnik nie będzie zbyt awaryjny przy dłuższej eksploatacji.

  11. MICHAŁ says:

    WITAM SERDECZNIE JESTEM POSIADACZEM ASTRY 1.4 TURBO (140 KM)AUTKO DAJE RADE SPALANIE SREDNIE TO 8,0 LITRA I NIE CHCE BYC MNIEJ SPALANIE W TRASIE DO 100 KM/H TO 7 LITROW A W MIESCIE 10 A WIEC DO OSZCZEDNYCH NIE NALEZY U MNIE Z OPONAMI 215/50/17 ZAWYZA PREDKOSC O 8 PROCENT NA KAZDEJ PRĘDKOSCI!!!REFLEKTORY AFL+ SUPER SPRAWA NAPRAWDE SUPER JESLI CHODZI O AUTOMATYCZNE WŁĄCZANIE SWIATEŁ.FOTELE WYGODNE (DOPŁATA 2 TYS ZL)MOJE AUTKO KOSZTOWALO OGOLNIE Z PEŁNYM WYPOSAZENIEM OPROCZ SKOR I EYE OPEL 92 TYS W MIESIACU LUTYM CZEKALEM 1,5 MIESIACA POZDRAWIAM

  12. Mateusz says:

    Michał z tego co wiem każdy wskaźnik prędkości w samochodach nie pokazuje faktycznej prędkości tylko ją zawyża ale z tego co wiem to o około 8 km/h nie wiem dlaczego tak się robi ale tak jakoś jest. Jeżeli ktoś ma na ten temat większa wiedzę proszę o informację.

    A jeszcze pytanie do Michała.
    Navi CD500 będzie miało jakieś dodatkowe oprogramowanie?
    wiem, że ta nawigacja nie posiada wszystkich map europy ale miała mieć dokładną Polskę a kwestia wyszukiwania niektórych miast powiatowych np. Olkusz jest mozliwe tylko z funkcji znalezienia miasta na mapie manualnie a nie przez funkcję „diest” mój dealer twierdzi że w czerwcu będę rozdawać nowe płytki z mapą Polski i ma być ok ale czy im wierzyć?

    i mam jeszcze kłopot z zestawem bluetooth łączy się z moim telefonem nokia n95 ale nie potrafię wrzucić kontaktów z telefonu do samochodu więc nie mogę korzystać z książki przez panel w samochodzie.

    Z góry dzięki za odpowiedź.
    Pozdrawiam
    Mateusz

  13. Michał Jaraczewski says:

    @Mateusz:

    Navi się zbytnio nie bawiłem, jak będę miał kolejną okazje jechać Astrą IV z navi to przetestuję tą funkcją.

    Czy będą nowe płytki z nawigacją w czerwcu to też ciężko mi coś powiedzieć bo nie siedzę w tym temacie. Wiem tylko tyle, że w tym roku ukaże się nowa edycja map na 2011 r. ale kiedy to będzie to tego nie wiem.

    Co do wskaźnika prędkości, wiem że fabrycznie jest tak, że wskaźnik podaje większą prędkość niż jest rzeczywista, ale to naprawdę tylko o kilka km. Ale na wskazania prędkościomierza ma też wpływ rozmiar opony, jeśli więc nalożymy na siebie „błąd” wskazania prędkościomierza i różnicę wynikającą z rozmiaru opon to myślę że to może być nawet około 10-15 km/h.

  14. MICHAŁ says:

    SLUCHAJCIE TAK JAK PISALEM WYZEJ MOJA ASTERKA ZAWYŻA PREDKOSC O 8 PROCENT NA KAZDYM WSKAZANIU LICZNIKA A NAJGORSZE JEST TO ZE SERWIS NIE MOZE TEGO W ZADEN SPOSOB ZNIWELOWAC BO JESLI ZAWYZA PREDKOSC TO POL BIEDY ALE ON ZAWYZA WSZYSTKIE POZOSTSALE PARAMETRY TAKIE JAK NP KM SR PREDKOSC I ZUZYCIE PALIWA A NAWET ZASIEG MIALEM TEZ TAKIE PROBLEMY W ASTRZE H ALE TAM NP LICZNIK POKAZYWAL 100 ALE SREDNIA PREDKOSC BYLA 96 I TO SIE ZGADZALO IDEALNIE Z DWOMA GPS .JESLI CHODZI O NAWIGACJE TO TEZ MAM PROBLEM ZE ZNALEZIENIEM MIEJSCOWOSCI JESLI CHCEM JE WPISAC TYLKO MUSZE WYBIERAC JE Z MAPY. SZKODA ZE NIKT MI NIE POWIEDZIAL PRZY KUPNIE ZE ASTRA MA MONTOWANA CZARNA SKRZYNKE O KTOREJ MOZNA SIE DOWIEDZIEC DOPIERO NA OSTATRNICH STRONACH INSTR OBSLUGI W INFORMACJACH DLA KIEROWCY.JESLI KTOS MA WIECEJ PYTAN TO MOGE TEZ NA NIEKTORE ODPOWIEDZIEC BO JEZDZE TYM AUTKIEM JUZ 2 MIESIACE I PRZEJECHALEM 6000 TYS KM

  15. MICHAŁ says:

    DO MATEUSZA

    JESLI CHODZI O KONTAKTY TO MUSISZ JE MIEC ZAPISANE NA KARCIE SIM I UMOZLIWIC W USTAWIENIACH DOSTEPNOSC DO NIEJ.

  16. Aieilah says:

    do Michał:
    1. co to jest ta czarna skrzynka – to coś jak w samolotach?
    2. jak zawyża spalanie to może w rzeczywistości pali mnije to by było dobrym pocieszeniem 🙂

  17. MICHAŁ says:

    TAK DOKLADNIE TAKA SAMA REJESTRUJE WSZYSTKIE PARAMETRY POCZAWSZY OD NADMIERNEJ PREDKOSCI W CZASIE DESZCZU NP GDY W PEWNYCH MOMENTACH ZACZYNA DZIALAC ESP LUB KONTROLA TRAKCJI LUB ABS A WIEC WE WSZYSTKICH DZIWNYCH OKOLICZNOSCIACH GDZIE NORMALNE PROWADZENIE AUTA ODBIEGA OD NORMY NAWET JESLI BEDZIEMY KRECIC AUTO NA ZBYT DUZYCH OBROTACH NA MALYM BIEGU I NAST AWARJA SILNIKA PRZEZ TO SPOWODOWANA TOP PRODUCENT MOZE NAM ZARZUCIC ZE UZYTKUJEMY POJAZD NIEZGODNIE Z PRZEZNACZENIEM JAK WIDAC WSZYSTKO W KIERUNKKU SWOJEJ OBRONY. JESLI CHODZI O TO SPALANIE TO MOZE BYC WRECZ ODWROTNIE BO NP POKAZUJE ZE ZASIEG MAMY NA 100 KM A W RZECZYWISTOSCI TYLKO NA 90 POZDRAWIAM.

  18. Jarek says:

    Witam, zastanawiam się nad zakupem Astry 4 z silnikiem diesla 1.7 110 KM. Korzystać będę w składzie 1+1. Proszę o podanie jaki jest apetyt tej astry na olej napędowy. Ten z oficjalnej strony opla znam.

  19. Aieilah says:

    no i tu moze byc racja, niesety :/ zawyżajac zasięg to i niesety wzrośnie i tak juz duże jak dla mnie spalanie a ja już zamówiliem autko

    a wracjac do czarnej skrzynki – abstrahujac ciekawe czy w serwisie mieli by możliwosc odczytania np numerow telefonow, które łaczą sie pzez auto,naigacje czy inne urzadzenie zamontowane w atucie, a może nawet i rozmowy
    eh za duzo elekroniki :/

  20. Łukasz says:

    Witam,kupiłem Opla Astrę 4 1.7 CDTI 110 Essentia z pakietem Essentia PLUS.Szukałem na wyświetlaczu środkowym (między zegarami)np średniego spalania itp.,a po naciśnięciu przycisku na dźwigni kierunkowskazów pokazuje mi tylko XX% oleju i set(chyba dziwnie to wygląda)i wraca do licznika kilometrów.I nawet Instrukcja Obsługi nic nie pomogła,a nie chciałbym jechać z czymś takim do serwisu.Auto ma 400km przebiegu.

  21. Michał Jaraczewski says:

    @Łukasz: W wersji Essentia z pakietem Essentia Plus chyba ten wyświetlacz ma bardzo okrojoną funkcję. Pytanie czy dokupiłeś też opcję „Komputer pokładowy”?

  22. Łukasz says:

    Nie,ale myślałem że w XXI wieku w nowym samochodzie możliwość sprawdzenia średniego spalania,prędkości itp. jest w standardzie.
    Mam jeszcze 2 spostrzeżenia:1.Nerwowa (drgania) praca silnika na biegu jałowym,2 drżenie wentylatora chłodnicy,wygląda jakby był nie dokręcony,lub źle zamontowany,a może ten typ tak ma?Jestem ciekawy co będzie np za pół roku:)

  23. Michał Jaraczewski says:

    @Łukasz – puściłem Ci maila. Podaj VIN to wszystko będzie jasne 😉

  24. doc7 says:

    Hej! ja mam od 4 miesiecy 1.4 turbo 140km. Silnik bardzo fajnie pracuje,ladnie sie zbiera. Zastrzezenia mam tylko do spalania. Max 13 l/100km z klima w miejskich korkach. Natomiast srednie spalanie to juz miedzy 8 a 9l/100km. Trasa 6,5-7l/100km.
    Ciekawy jestem jak ten diesel 1.7 spala. mozektos napisac?? Roznica w cenie 9tys (dla 125km) zwroci sie chyba dopiero po 100tys km.
    co sadzicie???

  25. Michał Jaraczewski says:

    @doc7: takie spalanie jest dość wysokie w przypadku silnika 1.4l turbo.

    Spróbuj pojeździć trochę mniej agresywnie (eco driving) i zobacz czy spalanie spadnie.

    Przy silniku 1.4l turbo i głównie jeździe miejskiej, zadowalający poziom spalania powinien być w okolicach około 8l na 100.

    Jeśli mimo „oszczędnej jazdy” silnik nadal będzie pił tyle paliwa, to sugeruję wizytę w ASO.

1 2 3 33

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum