17 marca 2016

Wiosna, czekamy na wiosnę, a wraz z nadejściem wiosny mechanicy w garażach już zacierają ręce, gdyż znowu przed nimi gorący okres wymiany opon z zimowych na letnie. Oczywiście obecnie jeszcze pogoda jest mało wiosenna, ale myślę że za kilka tygodni będzie już właściwy czas by wykonać zmiany ogumienia.

Przed kierowcami, którzy posiadają komplet letnich opon w dobrym stanie z minionego sezonu, jedynym problemem będzie znalezienie wolnego miejsca w kolejce do wulkanizatora. Natomiast większy problem mają te osoby, przed którymi stoi wizja zakupu nowego kompletu letnich opon. Cóż w przypadku kupna opon, niestety często kupuje się je w ciemno, bez możliwości oddania po kilkudniowym wypróbowaniu, a mało kto wie, że zachowanie się opon ma bardzo duży wpływ na jakość i komfort prowadzenia pojazdu.

Test opon letnich ADAC 2016

Tak jak w latach minionych specjaliści z niemieckiego automobil klubu ADAC przetestowali dwie grupy nowych opon na sezon letni 2016. W tym roku przetestowano opony o rozmiarze 185/65 R15 H oraz 225/45 R17 Y. Jeśli nie wiesz co kryje się pod oznaczeniami opon to zapraszam tu poradnik – oznaczenie opon.

Jak co roku zamieszczam kompletne zestawienie wyników testu opon letnich 2016 ADAC. Mam nadzieję, że będzie ono dla wszystkich kierowców którzy muszą kupić w tym roku nowe opony letnie.

Podczas testu i oceny opon zwracano uwagę na takie aspekty jak:

» zachowanie na suchej nawierzchni (20%)
» zachowanie na mokrej nawierzchni (40%)
» poziom hałasu (10%)
» zużycie paliwa (10%)
» wytrzymałość bieżnika (20%)

w nawiasach podano wagi (istotność) danego aspektu na wynik końcowy.

Tak jak w przed rokiem zaniechano publikacji ocen liczbowej w każdej z poszczególnych kategorii zastępując ją oceną słowną. Ma ona wpływ na ocenę końcowa według wag przedstawionych poniżej. Skala oceny jest następująca:

» bardzo dobra 5
» dobra 4
» dostateczna 3
» mierna 2
» niedostateczna 1

Test opon letnich ADAC 2016

Jednak dla lepszej czytelności raportu oceny cząstkowe z oceny słownej zastąpiłem oceną liczbową.
Opony o rozmiarze 185 65 R15 H to bardzo popularny rozmiar opony, pasuje ona idealnie do samochodów z segmentu B/C: czyli np.: Alfa Romeo MiTo, Citroen C3, Dacia Duster, Fiat Punto, Hyundai i20, Hyundai i30, KIA Cee’d, Mazda 2, Nissan Note, Ople Adam, Opel Corsa.

Test opon letnich ADAC 2016

Oto wyniki testu 16-stu najpopularniejszych opon, żaden z przetestowanych kompletów nie uzyskał noty „bardzo dobry”:

Opony – 185/65 R 15 H ocena
20% 40% 10% 10% 20%
Vredestein Sportrac 5 dobry 47 do 74 4 4 3 4 4
Continental ContiPremiumContact 5 dobry 58 do 97 4 4 3 4 4
Dunlop Sport BluResponse dobry 57 do 97 4 4 2 4 4
Goodyear EfficientGrip Performance dobry 56 do 95 4 4 2 4 4
Hankook Kinergy Eco K425 dobry 45 do 74 4 4 3 4 4
Nokian Line dobry 52 do 65 4 4 2 4 4
Kumho Ecowing ES01 KH27 dobry 44 do 67 4 4 3 4 4
Sava Intensa HP dostateczny 45 do 64 3* 4 2 4 4
Infinity Ecosis dostateczny 35 do 43 3 3* 4 4 4
Michelin Energy Saver+ dostateczny 63 do 94 4 3* 3 4 5
Barum Brillantis 2 dostateczny 42 do 75 4 3* 3 4 5
Bridgestone Turanza T001 dostateczny 54 do 79 4 3* 3 4 4
Nexen N Blue HD Plus dostateczny 36 do 44 4 3* 2 4 4
Semperit Comfort-Life 2 dostateczny 46 do 72 4 3* 2 4 5
Nankang Green- Sport Eco-2+ mierny 36 do 55 4 2* 3 5 4
GT Radial Champiro VP1 2 niedostateczny 39 do 51 3 1* 3 4 5

* – wpływa na obniżenie oceny końcowej

W czołówce zestawienia oczywiście największe koncerny oponiarskie: Vredestein, Continental, Dunlop, Goodyear, ale zaskakuje też pozytywnie Kumho. Nieco rozczarowuje natomiast wynik Michelin i Bridgestone, natomiast na przedostatnim miejscu zestawienia Nankang, tak niestety miałem styczność z tymi oponami, co prawda w wersji zimowej, ale jeśli letnie zachowuje się tak samo jak zimowe, to unikać! O oponach Nankang pisałem tu.
Patrząc na ceny gdyby miał wybrać komplet opon z powyższego zestawienia to myślę, że skłaniałbym się właśnie ku oponom koncernu Kumho. Główny powód decyzji to dobry stosunek jakość/cena.

Test opon letnich ADAC 2016

Opony o rozmiarze 225/45 R17 Y najczęściej spotykane są w samochodach segmentu C/D, czyli np.: Alfa Romeo Giulietta, Audi A3, BMW serii 1, BMW serii 2, BMW serii 3, Citroen C4, Citroen C5, Fiat 500L, Ford Focus, Ford C-Max, Jaguar S-Type, Kia C’eed, Lexus CT 200h, Mazda 3, Mazda 5, Mazda 6, Marcedes klasy C, MINI Countryman, Opel Astra, Opel Zadira, Renault Scenic, Renault Megane, Seat Leon, Toyota Avensis, Toyota Corolla, Volvo V60, Volvo V70, VW Passat

Z przetestowanych 16-stu kompletów opon, żaden komplet nie otrzymał noty „bardzo dobry”. Cztery komplety otrzymało notę „dobry”. Oto wyniki:

Opony – 225/45 R17 Y ocena
20% 40% 10% 10% 20%
Continental ContiSportContact 5 dobry 88 do 160 5 4 3 4 4
ESA-Tecar Spirit 5 UHP dobry 85 4 4 3 5 4
Pirelli P Zero dobry 79 do 131 4 4 3 4 4
Vredestein Ultrac Vorti dobry 72 do 117 5 4 3 4 4
Hankook Ventus S1 evo2 K117 dostateczny 69 do 120 4 3* 3 4 4
Sava Intensa UHP dostateczny 66 do 101 4 3* 3 4 5
Nokian zLine dostateczny 75 do 114 4 3* 3 4 4
Yokohama Advan Sport V105 dostateczny 73 do 130 5 3* 3 3* 5
Uniroyal RainSport 3 dostateczny 70 do 135 3* 4 3 4 4
Michelin Pilot Sport 3 dostateczny 91 do 170 5 4 3 4 3*
Toyo Proxes T1 Sport dostateczny 69 do 105 4 3* 3 4 3
Firestone Firehawk SZ90 dostateczny 70 do 106 4 3* 3 4 4
Fulda SportControl dostateczny 73 do 135 3 3* 3 4 5
Semperit Speed-Life 2 2 dostateczny 72 do 106 4 3* 3 4 4
GT Radial Champiro HPY dostateczny 66 do 114 5 3* 3 4 3
Maxxis Victra VS01 niedostateczny 61 do 79 4 2* 3 4 4

* – wpływa na obniżenie oceny końcowej

W rankingu opon w rozmiarze 225/45 R17 Y zwyciężyły opony Continental ContiSportContact 5. Dobrą notę uzyskały też opony koncernu ESA, Pirelli i Vredestein. Niestety znowy lekko rozczarował wynik opon koncernu Michelin, które należą pod względem ceny do najdroższych w całym zestawieniu.

Co bym wybrał? Cena podana przez ADAC sugeruje wybór ESA, ale chyba tą oponę ciężko dostać w Polsce. Poszedłbym więc w Sava Intensa, jako dobry stosunek jakość/cena.

Test opon letnich ADAC 2016

źródło danych: adac.de

tagiTagi: , , ,
comment 93 komentarze »

Komentarze:

  1. mateusz says:

    Ja już nie mogę się doczekać aż wprowadzą opony, w których będziemy mogli jeździć przez cały rok.

  2. magnum says:

    Jak en test pokazuje najdroższe nie zawsze znaczy najlepsze. Przykład Michelin, już kierowcy przestali płacić za nazwę marki a zwracają bardziej uwagę na parametry.

  3. kupieauta.pl says:

    Bardzo dobry test, chociaż opony letnie nie są aż tak wymagające jak zimowe lepiej wybrać dobrze.

  4. Łukasz Wulkanista says:

    Lubię testy w których opona rozłożona jest na części pierwsze. Brakuje mi jedynie wpływu ceny na ocenę końcową i byłoby idealnie. Dzięki temu można by oszacować który model ma najlepszy stosunek ceny do jakości. No i ceny w złotówkach a nie Euro;)

  5. myjnia-tir.com.pl/ says:

    Świetny test jak dla mnie, naprawdę pomógł mi przy wyborze. Szkoda że ostatnio nie zamieszczacie żadnych ciekawych testów:( Czekamy na wielki powrót!

  6. Jakub says:

    Świetny test! Pomógł mi w wyborze odpowiednich opon, dzięki!

  7. Bartek says:

    Ciekawy test, na początku spodziewałem się innych wyników. Chyba wezmę sobie do serca to co tu napisałeś 😉

  8. Daabs says:

    Jestem trochę w szoku. Marki które można by uznawać za najlepsze wypadły zupełnie średnio. Nawet w kwestii opon wychodzi że marka to nie wszystko i lepiej jest sprawdzić sobie dany model wcześniej w necie. Świetny wpis, dał mi do zrozumienia.

  9. Adam says:

    Ja sobie zamówiłem Nexen N Blue HD Plus bo jednak cena na oponeo była w miarę dobra i dlatego a parametry opony jak najbardziej na plus. Warto sobie takie oponki kupić jak widać są dostateczne może to nie górna półka ale za taką cene to się nie dziwie że tak wypadły.

  10. Samara says:

    Ciekawe czy w tym roku przeprowadzą podobny test. Musiałabym zmienić opony i trochę by mi to ułatwiło. A jak widać po tym teście najlepsze marki wcale nie są takie dobre.

  11. Kamil says:

    Takie testy są przecież przeprowadzane co roku. Popatrz w necie czy już był i bedziesz mogła sobie poczytać 😉

  12. BeegeeBus says:

    Tym testom nie ma co wierzyć bo poszczególne firmy potrafią słono zapłacić żeby ich opony były w testach najlepsze. Najlepiej to czytać na forach co inni piszą i brać to pod uwagę 😉

  13. Artgaz says:

    Nie jestem jakoś przekonany co do wiarygodności testu. Miałem jeden z modeli przedstawionych tutaj i przyznam szczerze że nie był tak mega jak tu pokazują…

  14. Dubaj-transport says:

    Ciekawi mnie jakie wyniki w tym teście będą miały tegoroczne opony. Z chęcią zobaczyłbym takie zestawienie. Przymierzam się do zakupu nowych opon i pewnie by mi to ułatwiło 😉

  15. Patryk says:

    Po części nie zgadzam się z tymi wynikami, w rzeczywistości niektóre modele nie są tak dobre jak tutaj prezentują. Wystarczy poczytać na forach opinie ludzi którzy skusili się na zakup 😉

  16. Kamil says:

    Ten test pokazuje idealnie że najdroższe nie zawsze znaczy najlepsze. Przykład –
    Michelin, już kierowcy przestali płacić za nazwę marki a zwracają bardziej uwagę na parametry które w ich przypadku znacząco się pogorszyły.

  17. lukionon44 says:

    Ja jeżdżę na GOODRIDE 225/45 R17 komplet opon około 800-900 zł. Na tą cenę opony bardzo dobre nie narzekam! W lato trzymają się świetnie! W deszczu na zakrętach nieco gorzej, ale kto w deszcz wchodzi w zakręt z prędkościa ponad 50km/h? Przy normalnej jeździe opony naprawdę godne polecenia!

  18. Przeważnie opony michelin sprawdzają się na torze:) tam je testują, inna nawierzchnia i tp.

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum