16 stycznia 2016

Polscy dealerzy mają sporo powodów do radości, rok 2015 był najlepszym rokiem w rankingach sprzedaży od 15-stu lat. Wydaje się z jeden strony, że kryzys powoli mija i Polacy powrócili do salonów, z drugiej zaś trzeba pamiętać o agresywnych wyprzedażach, kuszących promocjach oraz stale rozwijanych nowych kanałach marketingowych, pozwalających na lepsze dotarcie do potencjalnego klienta.

Sprzedaż samochodów w Polsce w 2015 roku

Miniony rok według danych samar.pl zamknął się liczbą 352 518 sprzedanych egzemplarzy aut osobowych, co jest o 26 389 sztuk (+8.09%) więcej niż w roku 2014. W dalszym ciągu wzrasta udział klientów instytucjonalnych, w roku 2015 firmy zakupiły 65% całego wolumenu. Dla porównania w roku 2014 udział firm był na poziomie 61.25%. Oznacza to, że nowe samochody wciąż chętniej kupują firmy niżeli osoby prywatne, gdyż po prostu Kowalskiego nie stać na nowy samochód. Tą sytuację pokazuje tak zwana chłonność rynku, wyrażona jako liczba zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców. Polska w tym zestawieniu z wartością 8.3 sztuk wypada dość blado. U naszych południowych sąsiadów wartości te wyglądają o dużo lepiej, np.: Czechy 20.5 sztuk, Słowacja 13.1 sztuk. Średnia dla krajów Unii Europejskiej to około 26.5 sztuk zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców.

Po podsumowaniu minionego roku, tytuł lidera rynku już siódmy rok z rzędu zdobywa Skoda z ilością 44 524 sprzedanych egzemplarzy, co przedkłada się na udział w rynku na poziomie 12.63%. Czeska marka zwiększyła sprzedaż o +2.82% w stosunku do roku 2014.

Podobnie jak w 2014 roku, tytuł wicelidera przypadł marce Volkswagen. Z polskich salonów dealerów tej marki w 2015 roku wyjechało 35 696 samochodów, o +14.10% więcej niż przed rokiem, co skutkuje wzrostem udziału w rynku do poziomu 10.13%.

Trzecie miejsce rankingu należy do marki Toyota, która obroniła swoją pozycję z roku 2014. Na zakup samochodów tej japońskiej marki w ubiegłym roku, zdecydowało się 35 653 klientów, o +15.94% więcej niż przed rokiem, co dało udział w rynku 10.11%.

W rankingu sprzedaży zdecydowanie prym wiedzie Skoda i tak też będzie zapewne w 2016 roku, natomiast patrząc na bardzo zbliżone wyniki marek VW oraz Toyota, niemal ze 100% pewnością stwierdzam, że w tym roku na miejscu 2 i 3 zajdzie jakaś zmiana. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że Skoda nie zwiększyła sprzedaży tak bardzo jak goniąca ją konkurencja.

Czwarte miejsce w zestawieniu zajmuje nadal Opel ze sprzedażą na poziomie 28 669 egzemplarzy, co jest o +10.52% więcej niż w 2014 roku. Udział marki Opel w polskim rynku to 8.13%.

Sprzedaż  24 989 samochodów pozwoliła marce Ford zachować piątą pozycję. Jest to wynik o +9.56% lepszy niż w 2014 roku, co daje udział w rynku na poziomie 7.09%.

Na miejscu szóstym doszło do zmiany, Renault z wynikiem 17 946 sprzedanych egzemplarzy, o +8.34% w ujęciu rok do roku, wskoczyło o oczko wyżej.

Siódme miejsce z wynikiem 17 619 sprzedanych sztuk należy do marki Kia, która w rankingu spadła o jedną pozycję w porównaniu do roku 2014. Kia w ujęciu rok do roku poprawiła swój wynik o +4.58%, jednak mimo to nie była w stanie zachować swojej pozycji.

Marka Hyundai w zestawieniu bez zmian na pozycji ósmej. Sprzedaż w 2015 roku wyniosła 16 036 egzemplarzy i była o +5.85 lepsza niż w 2014 roku.

Na dziewiątej pozycji znalazł się Nissan, po awansie z pozycji 11, którą zajmował po podsumowaniu wyników sprzedaży 2014 roku. W ubiegłym roku sprzedaż samochodów osobowych marki Nissan wyniosła 13 990 sztuk.

Pierwszą dziesiątkę rankingu zachowując swoja pozycję, zamyka marka Dacia z uzyskanym wynikiem 13 005 sztuk, co jest o -0.37%  mniej niż w 2014 roku.

Jeśli natomiast chodzi o marki z tak zwanego segmentu premium, to tutaj nadal pierwsze miejsce należy do marki BMW, ze sprzedażą na poziomie 9 552 egzemplarzy, co jest +23.80% więcej niż w roku 2014.
Na drugim miejscu pojawił się Mercedes z ilością sprzedanych 8 429 samochodów, o +24.51% więcej w ujęciu rok do roku.
Audi w rankingu spadło o oczko niżej. Klienci w 2015 roku zakupili 8 014 sztuk nowych samochodów, co jest wynikiem lepszym o +14.16% niż w 2014 roku, jednak to nie wystarczyło by zachować tytuł wicelidera rankingu premium.
Czwarte miejsce podobnie jak w 2014 roku zdobywa Volvo, które może pochwalić się wynikiem 6 821 sprzedanych samochodów, o +16.84% więcej niż rok wcześniej.
Piąte miejsce tak samo jak przed rokiem zajmuje Lexus, który sprzedał w 2015 roku 2 519 egzemplarzy, co daje wzrost  +46.28%. Japońska marka kolejny rok z rzędu odnotowuję więc bardzo duży wzrost sprzedaży, dla przypomnienia w roku 2013 sprzedaż Lexusa w Polsce była poniżej 900 sztuk.

W roku 2015 na polskim rynku sprzedano 39 154 samochody z segmentu aut premium, jest to o +21.24% więcej niż w roku 2014. Co ciekawe, to rynek aut marek popularnych wzrósł jedynie o +6.65%.

Samochodem, który cieszył się w 2015 roku największą popularnością w Polsce jest Skoda Octavia. Polacy zakupili 14 193 egzemplarze tego modelu.
Drugie miejsce w rankingu modeli podobnie jak w 2014 roku zajęła Skoda Fabia z wynikiem 12 072 sprzedanych sztuk.
Trzecie miejsce po awansie o oczko w górę w ujęciu rok do roku, zajmuje Volkswagen Golf, na zakup którego zdecydowało się w minionym roku 11 628 klientów.
Czwarte miejsce również po awansie o jedną pozycję zajmuje Opel Astra, z ilością 10 641 sprzedanych egzemplarzy.
Piąte miejsce przypadło modelowi Toyota Auris, ze sprzedażą 9 710 sztuk.

Podsumowując rok 2014 prognozowałem dalszy wzrost sprzedaży marek premium co też miało miejsce. Szacowałem też wzrost całkowitej sprzedaży na poziomie około 5% w stosunku do finalnie uzyskanego wyniku +8.06% wzrostu.
Wzrost oczywiście cieszy, cieszy dealerów, ale i myślę, że nas wszystkich, gdyż na polskich drogach pojawia się więcej nowych samochodów, przez co bardzo powoli, ślimaczym tempem odbijamy się. To oczywiście nadal nie taka sprzedaż na jaką liczą polscy dealerzy, ale każdy pozytywny trend powinien cieszyć.
Co przyniesie rok 2016? Trudno powiedzieć, dalej sporo zależy od poczynań rządu, od pozycji naszej waluty i nastrojów społecznych. Chciałbym oczywiście, by trend wzrostowy został zachowany, jeśli tak będzie to będę się cieszył z poziomu +5-6%.

 

tagiTagi: , , ,
comment 21 komentarzy »

Komentarze:

  1. Natka says:

    Chyba zmieniam branżę i zaczynam być dealerem samochodów 😉

  2. wroooom.tv says:

    Pomimo problemów wielu producentów branża jak widać dobrze zakończyła rok.

  3. Marcel says:

    no i gdzie ten kryzys ja się pytam? 😛

  4. Daro says:

    Cóż, efekt pińcset złoty najwyraźniej już działa :D. Zobaczymy jak w 2016 będzie trzymać się Skoda i VW, myślę, że po ostatnich aferkach trochę spadną. Zyskiwać powinny Koreańczyki. Opel nową Astrą pewnie też nieźle nadgoni.

  5. Sebastian says:

    Najbardziej co mnie cieszy to Mercedes z ilością sprzedanych 8 429 samochodów 😀 Sam mam już swojego trzeciego Merdecesa, a w rodzinie było ich już znacznie więcej, przez co cały czas będę twierdził że to jedna z najlepszych marek na świecie! 🙂

  6. Marek says:

    Dokładnie @Marcel, gdzie jest kryzys? Wszyscy narzekam że w Polsce kryzys itd a kupują sobie już 3 samochód w domu.

  7. auto szyby says:

    Polskie, dobre. Przewidywałem, że będzie wzrost, ale aż 8 % to cieszy 🙂

  8. szpachlowaniec says:

    Jak co roku praktycznie to samo. Skoda, Skoda i Skoda, a w premium BMW – w naszym kraju mamy słabość do tych dwóch marek.

  9. Citroen C6 says:

    Zastanawiam się dlaczego ciągle w notowaniach pojawia się Skoda, kiedy na ulicy znacznie częściej spotykam Opla czy Citroena? Nie wiem, może to kwestia regionu w którym mieszkam, no ale hej, taka przewaga powinna być widoczna w terenie.

  10. maciak112 says:

    Nic nie robić tylko zakładać salony samochodowe 🙂

  11. Kreatyna says:

    Ta branża zawsze się utrzyma. ZAWSZE. Taki rynek.

  12. Ubuntu says:

    Nie każdego stać na samochód z salonu, dlatego też się dziwię, że mają taką sprzedaż.

  13. mechanik says:

    Myślę, że wyniki z 2016 będą bardziej optymistyczne. 500+ zrobi swoje.

  14. Kasia says:

    no to świetnie

  15. BMW says:

    @mechanik z tym 500+ to trochę przesadziłeś

  16. Kamil says:

    To, że rynek aut premium pnie się szybciej niż tych popularnych akurat nie dziwi – jak już ktoś inwestuje w auto to wybiera te z wyższej półki zazwyczaj.

  17. Roman77 says:

    Nie ma się co dziwić. W końcu ludziom żyje się lepiej, społeczeństwo się bogaci, więc po polskich drogach będzie jeździło coraz więcej i to coraz lepszych samochodów. Mnie tylko ciągle dziwi ta Skoda na pierwszym miejscu 😉

    https://samochody.io/

  18. Altis says:

    ludzie coraz częście wolą nowe auta niż powypadkowce z importu

  19. Aida says:

    teraz pewnie jest jeszcze lepiej

  20. Jacek says:

    Można się tylko cieszyć że te liczby idą do góry, to znaczy że co raz więcej ludzi stać na nowe auto 🙂 Może kiedyś dogonimy np Niemców.

  21. Rita says:

    ciekawa jestem jak wypadł ten rok

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum