23 listopada 2015

Dziś w moim mieście spadł pierwszy śnieg. To już więc ostatni dzwonek na wymianę opon z wersji letniej na zimową. Jest też mało popularna opcja opon całorocznych, no ale jak coś jest do wszystkiego to tak naprawdę może być do niczego. Tak czy inaczej temat opon budzi u mnie ostatnio sporo emocji z racji chińskiego wyrobu, który mam obecnie w Astrze 4 sedan. O swoim chińskim przypadku pisałem tu, dlatego też można powiedzieć, że doświadczyłem na własnej skórze (niestety nie miałem wyboru), że tanie nie oznacza dobre.

Myślę, że jeśli są wśród Was osoby które nie kupiły jeszcze zimówek i zwlekają z tym do ostatniego momentu, to warto zapoznać się z tegorocznymi wynikami testów niemieckiego automobilklubu ADAC, który przesterował opony zimowe na sezon 2015/16.

ADAC Winter Tire Test 2015/2016

Podczas tegorocznych testów ADAC przetestował dwa rodzaje opon. Pierwszym zestawem były opony o rozmiarze 165/70R14 T pasujące idealnie do małych samochodów miejskich z oraz opony o rozmiarze 205/55R16 H do samochodów kompaktowych.

Jeśli nie wiesz za bardzo wiesz co się kryje za tymi cyferkami dotyczącymi rozmiarów to zapraszam do lektury mojego poradnika poświęconemu oznaczeniom opon.

ADAC podczas testu opon zimowych na sezon 2015/2016, tak jak w latach ubiegłych zwracał uwagę na następujące rzeczy:

» zachowanie na suchej nawierzchni (15%)
» zachowanie na mokrej nawierzchni (30%)
» zachowanie na śniegu (20%)
» zachowanie na lodzie (10%)
» poziom hałasu (5%)
» zużycie paliwa (10%)
» wytrzymałość bieżnika (10%)

Przy każdej z kategorii w nawiasach znajdują się wagi (istotność) danego aspektu na wynik końcowy.

Kilka lat temu ADAC zmienił sposób prezentacji wyników. Nie ma już wartości liczbowych tak jak to było to kiedyś, teraz wyniki prezentowane są słownie np.: dobry, mierny, itp. Jednak dla lepszej czytelności raportu oceny cząstkowe z oceny słownej zastąpiłem oceną liczbową. ADAC ocenia opony i poszczególne kategorie według skali:

» bardzo dobry 5
» dobry 4
» dostateczny 3
» mierny 2
» niedostateczny 1

ADAC Winter Tire Test 2015/2016

ADAC przetestował 16-ście kompletów opon w rozmiarze 165/70R14 T (indeks prędkości T – prędkość maksymalna do 190 km/h).

Opony o tym rozmiarze są idealne dla wielu obecnych i starszych modeli reprezentujących segment B – małych samochodów miejskich. Przykładowo: Citroen C2, Fiat Panda, Fiat Punto, Hyundai i10, Kia Rio, Mazda 2, Opel Karl, Renault Twingo, Skoda Citigo, Toyota Aygo ,Volkswagen Up!, itp.

Model opony
165/70R14 T
ocena
15% 30% 20% 10% 5% 10% 10%
Goodyear UltraGrip 9 dobry 42 do 80 4 4 4 4 3 4 4
Michelin Alpin A4 dobry 51 do 83 4 4 4 4 3 4 5
Dunlop Winter Response 2 dobry 49 do 79 4 4 4 4 3 4 4
Fulda Kristall Montero 3 dostateczny 37 do 68 4 3 4 4 3 4 4
Bridgestone Blizzak LM 001 dostateczny 38 do 77 4 3 4 3 3 4 5
Continental WinterContact TS 850 dostateczny 49 do 93 4 4 4 3 3 4 5
Falken Eurowinter HS449 dostateczny 36 do 70 4 3 3 4 3 4 4
Uniroyal MS plus 77 dostateczny 41 do 64 3 4 4 3 3 4 4
Pirelli Winter Snowcontrol S3 dostateczny 45 do 80 3 4 3 4 3 4 4
Semperit Master-Grip 2 dostateczny 39 do 65 4 3 4 3 3 4 4
Barum Polaris 3 dostateczny 35 do 70 4 3 4 3 3 4 4
Firestone Winterhawk 3 dostateczny 40 do 75 4 3 4 3 3 4 5
Matador MP54 Sibir Snow mierny 35 do 71 3 2 4 3 3 4 4
Aeolus Snowace AW02 niedostateczny 39 do 55 3 1 4 3 2 4 4
Linglong Green-Max Winter HP niedostateczny 33 do 51 3 1 3 4 3 4 4
Mentor M200 niedostateczny 34 do 51 3 1 3 3 2 4 5

W najnowszym zestawieniu opon zimowych na sezon 2015/16 najwyższe pozycje jak zawsze zajęły opony czołowych koncernów oponiarskich. Opony koncernów Goodyear, Michelin oraz Dunlop uzyskały ocenę dobrą (4).
Nieco gorzej wypadło 9 kompletów opon, które otrzymały ocenę dostateczny (3). Można je niejako sklasyfikować jako opony reprezentujące drugą ligę, chociaż tu na uwagę zasługują opony Uniroyal i Falken, które można nabyć w kwocie poniżej 200 zł za sztukę.
Najgorzej wypadał komplety opon Matadora – ocena mierna (2), a już najgorzej jakieś dziwne twory małoznanych mi koncernów Aeolus, Linglong i Mentor, które otrzymały ocenę niedostateczną (1). Te ostatnie radzę więc omijać szerokim łukiem, nawet jakby ktoś Wam chciał je dać za darmo.

Co bym wybrał dla siebie z tego zestawienia? Próbowałbym znaleźć oponę Goodyear UltraGrip 9, ale ciężko ją dostać w Polsce poniżej 200 zł. Tak samo jak Michelin A4 czy Dunlop Winter Response 2. Poszedłbym więc w Continental WinterContact TS 850, gdyż tą można dostać za mniej niż 200 zł.

ADAC Winter Tire Test 2015/2016

Drugim typem 19-stu kompletów opon przetestowanych w tym roku są opony w rozmiarze 205/55R16 H (indeks prędkości T – prędkość maksymalna do 190 km/h). Są to opony przeznaczone do wielu samochodów kompaktowych oraz klasy średniej – segment C oraz D, na przykład: Alfa Romeo MiTo, Audi A3, Audi A4, BMW serii 1, BMW serii 3, Citroen C3, Citroen C4, Citroen C5, Dacia Lodgy, Fiatt 500L, Ford Focus, Ford Mondeo, Hyundai i30, Hyundai i40, Kia C’eed, Mazda 3, Mazda 5, MINI Cooper, Nissan Leaf, Opel Astra, Opel Zafira, Peugeot 2008, Peugeot 3008, Peugeot 308, Renault Capture, Renault Megane, Seat Leon, Skoda Octavia, Suzuki SX4, Toyota Auris, Toyota Corolla, Volvo V40, Volvo V60, Volvo S60, Volkswagen Golf, Volkswagen Jetta, Volkswagen Passat.

Model opony
205/55R16 H
ocena
15% 30% 20% 10% 5% 10% 10%
Continental ContiWinterContact TS850 dobry 70 do 130 4 4 4 4 3 4 5
Yokohama W.drive V905 dobry 64 do 122 4 4 4 4 3 4 4
Goodyear UltraGrip 9 dostateczny 75 do 118 3 4 4 4 4 4 4
Nokian WR D3 dostateczny 63 do 109 4 3 4 4 3 4 4
Bridgestone Blizzak LM 001 dostateczny 63 do 115 4 4 4 3 3 4 4
Falken Eurowinter HS449 dostateczny 54 do 102 4 3 3 4 3 3 3
Vredestein Snowtrac 5 dostateczny 69 do 110 4 4 4 4 3 4 3
Firestone Winterhawk 3 dostateczny 63 do 110 4 3 3 3 3 4 4
Fulda Kristall Control HP dostateczny 52 do 103 4 3 4 3 2 4 4
Barum Polaris 3 dostateczny 53 do 96 3 3 4 4 3 4 4
BF Goodrich g-Force Winter dostateczny 63 do 149 4 3 4 4 3 4 5
Michelin Alpin 5 dostateczny 76 do 130 3 4 4 4 2 4 4
Sava Eskimo HP dostateczny 53 do 95 4 3 4 3 3 4 4
Semperit Speed-Grip 2 dostateczny 63 do 106 3 4 4 4 3 4 4
Kumho Wintercraft WP51 dostateczny 51 do 92 3 3 4 4 3 4 4
Viking SnowTech II dostateczny 51 do 95 3 3 4 4 2 4 4
Kleber Krisalp HP 2 dostateczny 62 do 98 4 3 4 3 2 4 5
Toyo Snowprox S953 dostateczny 55 do 102 4 3 3 3 2 4 4
Avon Ice Touring ST niedostateczny 46 do 141 4 1 3 3 2 4 4

W tym zestawieniu podobnie jak w przypadku opon w rozmiarze 165/70 R 14 T, najlepsze noty uzyskały opony dobrze znanych i cenionych koncernów, jednak w czołówce mamy małe przetasowania. I tak opony koncernów Continental, Yokohama (spodziewalibyście się?) zdobyły notę dobrą (4). Co ciekawe to Goodyear UltraGrip 9 który wygrał w zestawieniu mniejszy opon tu spadł na 3 pozycje. To nie wiele w porównaniu do Michelin Alpin 5, która spadł dość nisko w zestawieniu w stosunku do opony Michelin Alpin 4. Opony koncernów Michelin i Goodyear podobnie jak pozostałych 14 koncernów zdobyły ocenę dostateczną (3). Przyznano tylko jedną ocenę negatywną oponom koncernu Avon – no tak jak ktoś produkuje kosmetyki to niech się nie bierze za motoryzację 😉

W przypadku opon 205/55R16 szukałbym z pewnością Continental ContiWinterContact TS850, która w zależności od indeksu prędkości kosztuje w okolicy 310 – 330 zł. Natomiast Yokohama W.drive V905 można już dostać za kwotę około 260 zł, i to myślę że byłby mój wybór z racji jakość/cena.

Źródło danych: adac.de

tagiTagi: , , , ,
comment 12 komentarzy »

Komentarze:

  1. Carol says:

    WinterContact to wg mnie najpewniejsza opona. Już tyle kilometrów przejechałem na Continentalach że w zasadzie nie szukam żadnych innych.

  2. Iza says:

    Kupiliśmy z miesiąc temu samochód, na rocznych oponach. Wszystko fajnie poza tym, że opony to Dębica Frigo- przy 0 stopni, ruszenie ze skrzyżowania rozpoczynamy od lekkiego poślizgu. Jednak trzeba wybierać porządne firmy- na oponach, zwłaszcza zimowych nie ma co oszczędzać.

  3. AgentM says:

    skala w każdej rubryce była 1-5?

  4. VIP Event 4 you says:

    Jeżdżąc bardzo dużo w okresie zimowym zauważyliśmy, że najważniejsze na polskich drogach jest zastosowanie opon o tzw. otwartym bieżniku. Otwarty bieżnik to taki, który składa się jakby z pojedynczych kostek. U nas w kraju albo śniegu w ogóle nie ma, albo go zalega dużo na drogach, a taka opona odprowadzi błoto pośniegowe czy śnieg o wiele szybciej aniżeli opona z ładnym kierunkowym bieżnikiem. Taka opona jest i owszem głośniejsza na czystej drodze i szybciej się zużywa, ale gwarantując nam lepsze odprowadzanie daje nam większe bezpieczeństwo, więc chyba się opłaca 😉 Pozdrawiamy

  5. KolaDwumasowe.pl says:

    Odnośnie samego testu to w sumie nie jestem zaskoczony, Continental to świetne opony w mojej ocenie najlepsze ale pojawia się pytanie czy stosowanie opon zimowych nie odchodzi do lamusa? Śniegu jak narazie nie widać i nie zanosi się na niego, a to już nie pierwszy rok mamy takie anomalia.

  6. Kacper says:

    Bardzo fajny artykuł, który na pewno przyda się nie jeden osobie przy wyborze opon na zimę. Sam zawsze kupuję te najlepsze żeby mieć 100% zabezpieczenie. Ale trzeba pamiętać że opony to nie wszystko i zdrowy rozsądek też trzeba mieć.

  7. GRUPAEXILSKUPAUT.PL says:

    Ciekawy artykuł. Wciąż warto tak oczywiste tematy powtarzać i namawiać do inwestycji w dobre opony.

  8. Janek says:

    Zgadzam się w zupełności, takie tematy trzeba powtarzać co roku, bo ciągle spotykam osoby, które twierdzą, że całą zimę mogą przejeździć bez problemu na letnich oponach. Gratuluję wyobraźni takim osobom, będącym później zagrożeniem na drogach.

  9. warsztat11 says:

    Każdego roku wielu właścicieli samochodów ma problem z dobraniem odpowiednich opon na sezon zimowy. Ciekawe, że w tym zestawieniu żadna opona nie dostała oceny bardo dobrej.

  10. Auto As says:

    tabelkę co roku dajesz tą samą czy co roku robisz te testy ?

  11. Ubuntu says:

    Zestawienie jak zestawienie. Zobaczymy czy w 2016-17 da tą samą od ADAC.

  12. Kamil says:

    Nexeny niby średnia półka, ale u mnie jeżdżą 3 samochody na nich i nie mogę narzekać. Falkeny też dobra jakość

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum