9 marca 2015

Wiosna zbliża się wielkimi krokami, zima raczej już dała za wygraną i odpuściła. Czas więc drodzy rodacy na pospolite ruszenie do punktów wymiany opon celem zmiany kapci zimowych na letnie. Specjaliści z niemieckiego ADAC i tym razem przychodzą z pomocą w postaci najnowszych wyników testów opon letnich. Przydadzą się zwłaszcza tym, którzy przed sezonem letnim stoją przed koniecznością zakupu nowego kompletu opon.

W tym roku specjaliści ADAC przetestowali 16 kompletów opon w rozmiarze 185/60 R14 H oraz 19-ście kompletów w rozmiarze 205/55 R16 V. Jeśli nie wiesz co kryje się pod oznaczeniami opon to zapraszam do poradnika dotyczącego oznaczeń opon.

Test opon letnich ADAC 2015

Jak co roku zamieszczam kompletne zestawienie wyników testów opon letnich 2015 ADAC. Myślę, że powinno być pomocne dla wszystkich kierowców którzy muszą kupić nowe opony.

Podczas testu i oceny opon zwracano uwagę na takie aspekty jak:

» zachowanie na suchej nawierzchni (20%)
» zachowanie na mokrej nawierzchni (40%)
» poziom hałasu (10%)
» zużycie paliwa (10%)
» wytrzymałość bieżnika (20%)

w nawiasach podano wagi (istotność) danego aspektu na wynik końcowy.

Tak jak w przed rokiem zaniechano publikacji ocen liczbowej w każdej z poszczególnych kategorii zastępując ją oceną słowną. Ma ona wpływ na ocenę końcowa według wag przedstawionych poniżej. Skala oceny jest następująca:

» bardzo dobra 5
» dobra 4
» dostateczna 3
» mierna 2
» niedostateczna 1

Test opon letnich ADAC 2015

Jednak dla lepszej czytelności raportu oceny cząstkowe z oceny słownej zastąpiłem oceną liczbową.

Opony o rozmiarze 185 60 R14 to bardzo popularny rozmiar opony, pasuje ona idealnie do samochodów z segmentu B/C: czyli np.: Renault Captur, Peugeot 208, Ford B-Max, Mazda 2, Fiat Punto, VW Polo, Opel Corsa, Nissan Note, itp. Oto wyniki testu 16-stu najpopularniejszych opon:

Opony – 185/60 R 14 T ocena
20% 40% 10% 10% 20%
Continental ContiPremiumContact 5 dobry 53 do 87 4 4 3 4 4
Goodyear EfficientGrip Performance dobry 49 do 84 4 4 2 4 4
Nokian Line dobry 49 do 84 4 4 2 4 5
Dunlop Sport BluResponse dobry 48 do 82 4 4 2 4 4
Vredestein Sportrac 5 dobry 43 do 80 4 4 2 4 4
Hankook Kinergy Eco K425 dobry 54 do 81 4 4 2 4 4
Firestone Firehawk TZ 300 alpha dostateczny 42 do 80 4 3* 2 4 4
Michelin Energy Saver+ dostateczny 55 do 90 3* 3* 2 4 5
Sava Intensa HP dostateczny 39 do 72 3* 3* 2 3* 5
Pirelli Cinturato P1 Verde dostateczny 44 do 115 4 4 2 3* 5
Infinity Ecosis dostateczny 31 do 75 3* 3 3 4 3
Yokohama BluEarth AE-01 dostateczny 44 do 81 4 3* 2 4 4
GT Radial Champiro Eco dostateczny 39 do 65 3 3* 3 4 4
Semperit Comfort-Life 2 dostateczny 42 do 76 3 3* 2 4 5
Kumho KH27 Ecowing ES 01 mierny 43 do 81 4 2* 3 5 5
Matador MP 16 niedostateczny 39 do 74 3 1 3 4 4

* – wpływa na obniżenie oceny końcowej

W zestawieniu 16-stu opon najlepsze noty dostała opona Continental ContiPremiumContact 5, która bardzo dobrze zachowuje się na zarówno suchej jak i mokrej nawierzchni. Podobne na drodze zachowuje się opona Goodyear EfficientGrip Performance, jednak jest trochę głośniejsza.  Miejsce trzecie przypadło oponie Nokian Line. Warto zwrócić uwagę, że cena wszystkie opony z pierwszej trójki jest bardzo zbliżona.

Aż sześć opon dostało ocenę dobrą, jednak znaczna część opon z tego zestawienia otrzymała ocenę dostateczną. Gwiazdka (*) w zestawieniu oznacza, że wynik danego aspektu ma wpływ na miejsce opony w ogólnym rankingu. O co tu chodzi… ano można to wytłumaczyć na przykładzie opony Pirelli Cinturato P1 Verde, zwrócić uwagę trzeba, że jest to jedna z droższych opon w zestawieniu, pod względem zachowania na mokrej/suchej nawierzchni nie ustępuje oponom Continental czy Goodyear, jednak otrzymała dość niską ocenę w kategorii zużycie paliwa, dlatego jest niżej w rankingu.

W tym zestawieniu szczególną uwagę zwracam na pierwsze i ostatnie miejsce. Mowa tu o oponach Continental ContiPremiumContact 5 oraz Matador MP 16. Opony Matador produkowane są w słowackiej fabryce opon w mieście Puchov. Ciekawostką jest, że fabryka należy do koncernu Continental.

Test opon letnich ADAC 2015

Test opon letnich ADAC 2015

Opony o rozmiarze 205/55 R16 V najczęściej spotykane są w samochodach segmentu C/D, czyli np.: Ford Focus, Opel Astra, VW Golf, Audi A3, Renault Megane, Skoda Octavia, Hyundai i30, Kia c’eed. Z przetestowanych 19-stu kompletów opon, żaden komplet nie otrzymał noty „bardzo dobry”. Sześć kompletów otrzymało notę „dobry”. Oto wyniki:

Opony – 205/55 R 16 V ocena
20% 40% 10% 10% 20%
Michelin Primacy 3 dobry 73 do 131 5 4 3 4 5
Goodyear Efficient Grip Performance dobry 68 do 102 4 4 3 4 4
Continental ContiPremiumContact 5 dobry 74 do 108 5 4 3 4 4
Dunlop Sport BluResponse dobry 69 do 102 4 4 3 4 4
Pirelli Cinturato P7 Blue dobry 68 do 187 4 4 2 4 4
Bridgestone Turanza T001 dobry 69 do 110 4 4 3 4 4
Fulda EcoControl HP dostateczny 61 do 102 4 3* 3 4 4
Hankook Ventus Prime2 K115 dostateczny 59 do 92 4 3* 3 4 4
Semperit Speed-Life dostateczny 60 do 116 3* 3* 3 4 4
Vredestein Sportrac 5 dostateczny 54 do 98 4 3* 3 4 4
Falken Ziex ZE-914 dostateczny 57 do 91 4 3 3 4 3*
Nokian Line dostateczny 67 do 100 4 4 3 4 3*
Bridgestone Ecopia EP001S dostateczny 72 do 128 4 3* 4 4 3
Continental ContiEcoContact 5 dostateczny 73 do 120 4 3* 4 4 4
Michelin Energy Saver+ dostateczny 73 do 158 4 3* 3 4 5
Hankook Kinergy Eco K425 dostateczny 60 do 96 3 3* 4 4 3
Kumho HS51 dostateczny 60 do 93 4 4 3 4 3*
Kleber Dynaxer HP 3 dostateczny 56 do 99 4 3* 3 4 5
Nankang Econex Eco-2 (G/S) niedostateczny 56 do 85 3 1* 3 4 4

* – wpływa na obniżenie oceny końcowej

W rankingu opon w rozmiarze 205/55 R16 V, opona Continental ContiPremiumContact 5, która zwyciężyła w zestawieniu opon 185/60 R14 T, tu jest dopiero na trzecim miejscu. Natomiast opona Nokian Line, która we wcześniejszym rankingu znalazła się na trzeciej pozycji, tu uplasowała się dopiero w środku stawki.

Test opon letnich ADAC 2015

źródło danych: adac.de

tagiTagi: , , ,
comment 14 komentarzy »

Komentarze:

  1. Adam says:

    Witam ja jeżdżę tylko na Goodyear. Uważam, że są to opony, które są godne zaufania. Jakoś próbowałem jeździć, na Continentalach, ale nie specjalnie mi się na nich jeździło i spowrotem wróćiłem do Goodyearów. Dawniej jeszcze próbowałem Dębicę, ale jak dla mnie to już była kompletna porażka.

  2. Paweł says:

    Test bardzo przydatny, zwłaszcza teraz, kiedy powoli trzeba myśleć o zmianie kół. Ja jednak jeszcze chwile poczekam, bo śnieg na wielkanoc wcale mnie nie zdziwi.

  3. Mnie trochę dziwi tak fatalna ocena Matadora. Sam miałem kiedyś ich opony i byłem zdaowolony.

  4. Kazek says:

    Świetne zestawienie! Lubie jak autor konkretnie podchodzi do tematu. Również (tak jak Adam) korzystam z goodyearów. Sprawują się dobrze, ale nie też nie zachwycają.

  5. Profi says:

    Continental znowu na czele? nie jestem zdziwiony

  6. Maciek says:

    Uuu Hankook Ventus Prime2 K115 wypadły słabiutko, myślałem że przynajmniej dostaną „dobry” no ale jak widać widocznie nie zasłużyły a szkoda bo mam przyjemnosć korzystać z tych opon i jestem bardzo zadowolony.

  7. Motocentrum says:

    Wyniki testów nie były dla mnie szczególnym zaskoczeniem, ale w niektórych przypadkach spodziewałem się nieco innych osiągów. No nic, ciekawe zestawienie – warto je przeanalizować 🙂

  8. Żeby przeprowadzić takie testy i dokonać oceny, potrzeba wiedzy i lat doświadczeń. także podziwiam za taką znajomość tematu 🙂

  9. Marta says:

    Wielki podziw za ten test. Szkoda tylko, że nie każdy kierowca bierze sobie do siebie to, że opony naprawde muszą być dobre, wytrzymałe, odpowiednio dobrane, z odpowiednim bieżnikiem i tak dalej. Jak ja patrzę, na jakich oponach jeżdża Polacy to boję się być pieszym nawet przy zielonym świetle. Strach, strach przejmujący!

  10. Gawronik says:

    Od dawna twierdziłem, że GoodYear’ów i Dunlop’ów (to ten sam koncern) się nie kupuje, bo jak za swoje pieniądze, to największy szajs. Równie dobrze można kupić chińszczyznę. I jakoś głupi dałem się podpuścić temu testowi i kupiłem komplet nowiutkich (11 tydzień 2015) made in germany Dunlop’ów Sport BluResponse 205/55/16 91V (mogę podać numery seryjne, gdyby ktoś nie wierzył). Myślałem, „no ileż można goovno robić i marketingowo je ludziom wciskać – może coś się u nich zmieniło…” No i się nie zmieniło, a ja dalej się utwierdziłem w swoim słusznym przekonaniu. Czemu? Otóż cały komplet, 4 sztuki Dunlop’ów – które do tej pory przejechały może z 500km, nie były „dojechane”, „dohamowane” (ABS i ESP), nie najechane na krawężnik, ani nic z tych rzeczy – ma bicie na obwodzie bieżnika. Takie, że widać je gołym okiem po zakręceniu koła na podniesionym samochodzie. Efekt? Samochód cały się trzęsie, a hałas jest nie do zniesienia. Oczywiście będę reklamował, ale rozpatrzenie reklamacji to 2 miesiące. Do tego nie obejmuje zwrotu kosztów związanych z założeniem i zdjęciem wadliwych opon (ok. 100PLN w plecy), ani kosztu wynajmu letnich opon/kół zastępczych (no przecież nie będę sobie wiosną/latem zimówek dożynał w +15stC). Reasumując: masz za dużo pieniędzy i chcesz sobie zszargać nerwy, kup GoodYear’a albo Dunlopa. W przeciwnym razie, kup coś innego… A dla zainteresowanych służę pełnymi danymi zakupowymi, FV, zdjęciami itd…

  11. Tomi-tel says:

    Szkoda, że nie masz testu opon wzmacnianych, bo z chęcią byśmy poczytali wszystkie za i przeciw, ponieważ musimy w tym roku kupić parę kompletów.

  12. Pomoc drogowa cieszyn says:

    Dokładnie! Przydałby się jeszcze równoległy test opon wzmacnianych. Z tego co zauważyłem to mało kto niestety przykłada uwagę do jakości opon czy ich parametrów przy zakupie. Wtedy liczy się tylko cena, oczywiście mowa o użytkowniku prywatnym. Inaczej ma się sprawa w firmach gdzie szefowie wolą wydać więcej za lepsze opony żeby ludzie byli bardziej bezpieczni i samochody użytkowane, a nie stojące co chwila u blacharza. No i firmy transportowe z sektora aut do 3,5 tony! To bardzo duży sektor w tej chwili, a oni wszyscy tak jak i my podejrzewam, że używają opon wzmacnianych.

  13. www.autozajawka.pl says:

    Ja kupiłem w zeszłym roku używane Bridgestone Turanza i mogę potwierdzić, że największy minus to hałas. Na suchym jest super klejenie, o dziwo na mokrym tak samo, co bardzo mnie zdziwiło – bo do tej pory trafiałem na opony, które były kompletnie nieprzewidywalne jak popadało (Matador).
    Do tego przejeździłem na nich 3/4 ostatniej zimy (jeżeli słowo „zima” jest w ogóle właściwe) i żyję.

  14. Jassec says:

    A mnie brakuje testów opon do mini vanów (Galaxy, Espace, Sharan itd.). Opony w rozmiarze 225/55 17″ z indeksem nośności 101. Kurcze, jest sporo aut używających opon w takim rozmiarze, także suv’ow i crossover’ów.
    Nigdzie nie znalazłem choćby jednego testu opon w tym rozmiarze :(.

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum