2 lutego 2015

W USA wczoraj wielkie święto, a mianowicie finał 49-tego pucharu SuperBowl. Nie kumam zbytnio zasad tej gry i z futbolem jaki mam w głowie zakodowany, gra ma niewiele wspólnego, ale nie o tym. W finale wygrali Patrioci z Nowej Anglii, czy jakoś tak… w zasadzie to gra mnie mało co interesuje, jednak lubię SuperBowl tylko z jednego powodu, a mianowicie z reklam.
Stawki za emisję reklam są niebotyczne, wszakże przez telewizorami w USA siedzi masa ludzi, a czas reklam jest ograniczony. Stąd też reklamujące się firmy stawiają na jakość reklam. Jeśli się już płaci ciężki miliony za czas antenowy to wypada pokazać coś naprawdę super, co na długo pozostanie w pamięci.
Nie będę pisał o wszystkich reklamach jakie zostały wyemitowane podczas wczorajszego finału, skupię się tylko na tych motoryzacyjnych.

Reklamy SuperBowl 2015

Fiat 500X

To chyba bez wątpienia najlepsza reklama motoryzacyjna, podczas tegorocznej edycji pucharu w której biegają z jajowatą piłką. Pomysł na reklamę zajebisty, wykonanie świetne, włoski styl. Fiat nie mógł zrobić tego lepiej. Duże brawa za pudło.

Mercedes-Benz

Fajnie i z jajem zrobiona reklama Mercedesa AMG GT, miło się ogląda. Nie jest to majstersztyk, bo bardzo sporo animacji, więc liczył się tu pomysł, a animacja to już rzecz wtórna, zwłaszcza przy dzisiejszej technice. Mercedesa umieszczam na miejscu drugim.

Lexus

Mój numer trzy. Można powiedzieć, reklama prawie amatorska, mogła być nakręcona niskobudżetowo przy wykorzystaniu chociażby jednej kamery GoPro. Jednak podoba mi się, za swoją banalność i hasło. Lexus – Let’s play.
Na tym mógłbym poprzestać, gdyż dalsza cześć raczej nudna, średnio do mnie trafia. Zresztą zobaczcie sami.

Lexus NX

Kolejna reklama Lexusa, na czwartym miejscu. Koncepcja by nagrać dźwięki samochodu i potem je wykorzystać to już standard, sam kiedyś byłem współpomysłodawcą nakręcenia podobnej dla jednego ze śląskich dealerów marki Ford (KLIK TU JEŚLI CHCESZ ZOBACZYĆ). Tak czy inaczej, w Lexusie, fajnie wszystko dynamicznie zrobione, chociaż uważam że chociażby do TEJ reklamy Lexusa, to ta z SuperBowl się nie umywa.

Kia Sorento

Reklama chyba bardziej reklamuje Pierce’a Brosnan’a niżeli samo auto. Fajny pomysł i fajnie zmontowana reklama, plus za koncepcję, jednak samego auta w reklamie raczej niewiele.

Nissan – With Dad

To podobna reklama do tej co na miejscu piątym. Mało auta, a raczej jakieś tam story z tyłu. Przemawia do mnie jedynie kwestia pasji do motoryzacji. Ta reklama spodobała mi się głównie z racji wykorzystanego motywu tata – syn. Sam jestem dumnym ojcem więc stąd też miejsce szóste. Ahaaa… pamiętacie taki viralowy filmik (ponad 20 milionw wyświetleń! – klik tu), który kilka dni temu był mega popularny na YouTubie. Gość w domu wysypał mega ilość piłeczek i dzieciaki miały frajdę. To część kampanii reklamowej Nissan With Dad.

Toyota – My Bold Dad

Kolejna reklama w podobnej konwencji jak reklama Nissana, jednak tym razem relacja ojciec – córka. Spot nakręcony z wykorzystaniem ciekawych ujęć, ale bardzo spodobała mi się narracja. Nie bardzo wiem, czy ona pasuje do reklamy samochodu, tak czy inaczej przyznaje jej miejsce siódme.

Dodge

Miejsce ósme daje marce Dodge. Samochodu tej marki zawsze kojarzyły mi się ze Stanami, chociaż ostatnio myśląc Dodge, w mojej głowie pojawia się Fiat i Włochy 😉 Ta reklama to w sumie jedynie narracja, a samochodu w niej tylko trochę. Gdyby wykorzystać pierwsze 30 sekund i inaczej dokręcić końcówkę, to można w sumie z tego zrobić reklamę jakiegoś koncernu ubezpieczeniowego.
W sumie to dalszą część reklam mógłbym sobie darować, bo są to praktycznie reklamy nakręcone w ten sam deseń spoty, które prezentuje mało samochodu, a więcej jakiejś dziwnej narracji. Nie za bardzo wiem co ich autor chciał wywołać u widza, łzy, smutek, radość, jeśli nawet to jak to się ma do auta? Może to trafia do amerykańskiego widza, do mnie jakoś średnio.

Toyota Camry

Typowa amerykańska reklama, jednak jeśli to ma być reklama nowego modelu to można tu było inaczej podejść do tematu. Reklama trwa aż 75 sekund, a z czego przez może maksymalnie 10 sekund prezentowany jest samochód. W sumie gdyby na końcu dodać jakiś tytuł i napisać „May 1, 2015 in Theatres” to byłaby to reklama jakiegoś filmu. Miejsce dziewiąte.

Jeep Renegade

Jeep Renegade reklamuje się też w Polsce i w sumie uważam, że jest to reklama lepsza niż ta wyemitowana podczas finału pucharu jajowatej piłki. Zastanawiałem się nawet czy polskiej wersji reklamy nie poświęcić wpisu na blogu, jednak po dłuższym namyśleniu się, stwierdziłem że nie ma w niej nic prócz dobrej muzyki. Podobnie jest z tą reklamą. Tu muzyka jest też nawet całkiem całkiem, chociaż nie tak fajna jak w polskiej reklamie i dodatkowo mamy tu ładne ujęcia. Oczywiście w samej reklamie mało Jeep’a. Reklamie daje 10-te miejsce.

BMW i3

Nie jestem Amerykaninem i chyba dlatego nie za bardzo rozumiem tej reklamy. Znaczy kumam konwencję i przekaz, jednak znowu jakoś tak dziwie. Miejsce 11-te.

Chevrolet Colorado

Ehhh… niestety ostatnie 12-ste miejsce. Źle, nie dobrze. Chciałbym by reklama koncernu GM była gdzieś na topowych pozycjach, jednak tu mocno przycięto chyba w centrali koncernu, budżet reklamowy no i mamy to co mamy.

WeatherTech

Długo się zastanawiałem czy tę reklamę umieścić w zestawieniu, gdyż nie jest to typowa reklama koncernu motoryzacyjnego, ale jakiejś tam amerykańskiej firmy produkującej gumowe maty. Tak czy inaczej umieszczam ją w zestawieniu i życzyłbym sobie i Wam też, by kiedyś polska firma zajmująca się od A do Z produkcją części motoryzacyjnych w Polsce, wykupiła reklamy w TV. A właśnie jest jakaś takowa firma? 😉
Podsumowując tegoroczne spoty reklamowe wyemitowane podczas finału SuperBowl dupy nie urywają. Kilka lat temu było o wiele lepiej. Zabrakło mi w tym roku reklam Volkswagena, Audi czy MINI.

tagiTagi: comment 6 komentarzy »

Komentarze:

  1. Historyjka z Fiatem spoko, ale cos mało tutaj motoryzacji. W Kii chodziło bardziej o branding i znaczek ciągle gdzieś tam się przewija 🙂
    Dla mnie jednak najlepsza (chociaż za krótko i za dużo tu RC) jest produkcja Lexusa, ta pierwsza. Właśnie tutaj jest radocha!

    PS ciekawe ile razy powtarzali 😉

  2. Robert says:

    No najlepsza reklama zdecydowanie ta Mercedesa 🙂 Mistrzowsko zrobiona

  3. Jak co roku podczas SuperBowl można zobaczyć super reklamy. Jak się potem popatrzy na polskie reklamy to widać jaki mają żałosny poziom.

  4. MOTOCENTRUM says:

    Czasem się zastanawiam co jest ciekawsze. Same finały superbowl czy reklamy które na nim są prezentowane. Niezależnie od branży, zawsze jest na co popatrzeć 🙂

  5. Michał Jaraczewski says:

    W tym roku chyba jednak gra była ciekawsza niż reklamy.

  6. Pyrzowice says:

    Reklamy jak zawsze ciekawe, ale gra chyba rzeczywiście ciekawsza w tym roku.

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum