11 stycznia 2015

Miniony rok był dobrym rokiem pod względem sprzedaży samochodów, z polskich salonów wyjechało bowiem więcej samochód niż w roku 2013. Podsumowując rok ciężko jest wskazać konkretne cyfry, wszystko z racji rejestracji tymczasowych oraz reeksportu, który w minionym roku był wyjątkowo wysoki. Logika nakazywałaby brać pod uwagę tylko te samochodu, które zostały sprzedane w Polsce i są eksploatowane na naszych drogach. Z drugiej zaś strony, sprzedaż to sprzedaż i może nie warto zastanawiać się gdzie teraz jeździ samochód, który wyjechał z polskiego salonu. Druga rzecz to auta z kratką do 3.5 tony, które w niektórych raportach są klasyfikowane jako auto osobowe, w innych zaś jako auta ciężarowe.

Samar podaje, że łącznie w Polsce w 2014 roku zarejestrowano w Polsce 325 645 samochodów, co jest o 12.96% więcej niż w roku 2013. Zasługą tak dużego wzrostu w ujęciu rok do roku, są przede wszystkim zakupy aut z kratką, zakupy aut przez firmy oraz wzrost sprzedaży marek z grupy premium.

Sprzedaż samochodów w Polsce w 2014 roku

W minionym roku udział klientów instytucjonalnych w strukturze zakupów nowych aut wyniósł aż 61.25% (o 19.17% więcej niż w roku 2013). Oznacza to, że ilość zakupionych aut przez klienta prywatnego zmniejsza się, co oczywiście oznacza, że w dalszym ciągu portfel przysłowiowego Kowalskiego nie pęka w szwach.

Pod względem rankingu sprzedaży marek popularnych, które stanowią 90.10% wszystkich rejestracji, na podium w porównaniu do roku 2013, nie ma zmian.
Pierwsze miejscu nieprzerwanie od sześciu lat zajmuje Skoda. W Polsce w 2014 roku sprzedano aż 43 268 samochodów czeskiego producenta, co jest o 18.84% więcej niż w roku 2013. Ciekawostką jest jednak sprzedaż w grudniu 2014, kiedy to Skoda zajęła dopiero trzecie miejsce za Toyotą i Volkswagenem. Skoda prowadziła w miesięcznym rankingu sprzedaży nieprzerwanie od września 2013.

Drugie miejsce pod względem sprzedaży podobnie jak w roku 2013 należy do marki Volkswagen. Z polskich salonów w 2014 roku wyjechało 31 258 samochodów, jest to wynik o 19.61% lepszy niż w 2013 roku.

Na trzecim miejscu również bez zmian, japoński koncern Toyota może pochwalić się wynikiem 30 712 sztuk sprzedanych w Polsce w okresie styczeń-grudzień 2014. Osiągnięty wynik jest o 30.82% lepszy w porównaniu do 2013 roku.

Opel w porównaniu do 2013 roku przeskoczył o oczko w górę i zakończył 2014 rok z wynikiem 25 798 sztuk, wzrost o 37.02%.

Piąte miejsce po spadku zajmuje Ford ze sprzedażą w roku 2014 na poziomie 22 807 sztuk – wzrost o 16.05% w ujęciu rok do roku.

Szóste miejsce przypadło koncernowi Kia. Z polskich salonów w ubiegłym roku wyjechało 16 847 samochodów, o 297 sztuk (-1.73%) mniej niż w roku 2013. Koreańska marka jest pierwszą marką w rankingu, która w ujęciu rok do roku zanotowała spadek.

Renault w porównaniu do 2013 roku, awansowało o jedną pozycję i zakończyło 2014 rok na miejscu siódmym ze wzrostem 6.37% i liczbą 16 149 sprzedanych samochodów.

Hyundai po spadku oczko w dół, zajmuje ósmą pozycję z wynikiem 15 145 sprzedanych egzemplarzy. Podobnie jak siostrzana Kia, marka Hyundai zanotowała -10% straty w ujęciu rok do roku.

Przedostatnie miejsce pierwszej dziesiątki przypadło w udziale marce Dacia. Dzięki sprzedaży 13 054 samochodów (wzrost o 20.75%) udało się jej awansować o jedną pozycję w porównaniu do rankingu podsumowującego rok 2013.

Ostatnie miejsce pierwszej dziesiątki zajmuje marka Peugeot, po spadku z dziewiątej pozycji, na której zakończyła 2013 rok. Sprzedaż tej francuskiej marki w roku 2014 była praktycznie taka sama jak w roku 2013 i wyniosła 12 358 samochodów (-0.43%).

Poza pierwszą dziesiątką znalazły się na kolejnych miejscach: Nissan, Citroen, Fiat, BMW, Mazda, Audi, Mercedes, Volvo, Suzuki, Seat, Honda, Mitsubishi, Chevrolet, Lexus, Jeep, Subaru, MINI, Land Rover, Alfa Romeo, Porsche, Lancia, Infiniti, Jaguar, Ssangyong oraz Smart (35-ta pozycja).

W rankingu marek z grupy premium, pierwsze miejsce zajęło BMW z wynikiem 7 715 egzemplarzy (wzrost o 23.07%). Drugie miejsce należy do koncernu Audi, które może pochwalić się sprzedażą 7 015 samochodów, co jest o 25.87% lepszym wynikiem niż ten osiągnięty w 2013 roku. Trzecie miejsce należy do marki Mercedes, dzięki sprzedaży 6 926 samochodów w 2014 roku. Jest to wynik o 22.22% lepszy niż w 2013 roku, jednak uwzględnia sprzedaż osobowego Citana (średnie to moim zdaniem auto premium… no ale). Na czwartm miejscu w rankingu premium uplasowało się Volvo. Szwedzka marka zarejestrowała 5 835 samochodów, o 18.77% więcej niż w 2013 rok. Na piątym miejscu za wielką czwórką, jest marka Lexus, z dużą stratą do Volvo. Sprzedaż 1 722 modeli w roku 2014 jest jednak wzrostem aż o 108%!

Ciekawostką w rankingu jest pozycja BMW i Fiata. Włoski koncern Fiat dekadę temu był liderem sprzedaży w Polsce, teraz rosnąca w siłę marka BMW straciła do Fiata zaledwie 291 sztuk. Kto był jeszcze kilka lat temu pomyślał, że te dwie marki w Polsce osiągną praktycznie taki sam wynik rocznej sprzedaży. Dziś marce BMW dzięki nowej gamie modelowej wróżę w Polsce świetlaną przyszłość, natomiast marka Fiat moim zdaniem nie ma już jakichkolwiek szans na pojawienie się na szczycie rankingu sprzedaży.

W zestawieniu pierwszej piętnastki, 4 marki osiągnęły spadek w ujęciu rok do roku (Kia, Hyundai, Fiat, Peugeot), natomiast pozostałe 11 marek cieszyło się wzrostem sprzedaży. Najlepszym wynikiem +76.74% może pochwalić się Mazda, która z ilością 7 531 sprzedanych samochodów zajęła 15-stą lokatę. Jednak gdy ta japońska marka nadal będzie wykręcać tak dobry wynik w 2015 roku, to myślę że ma realne szansę na zbliżenie się do pierwszej dziesiątki.

Najpopularniejszym samochodem w 2014 roku w Polsce była Skoda Octavia. Z polskich salonów w 2014 roku wyjechało 13 988 sztuk tego modelu (o 22.03% więcej niż w 2013 roku). Na drugim miejscu pod względem popularności uplasowała się Skoda Fabia z wynikiem 9 641 samochodów (o 10.83% więcej niż w 2013 roku). Trzecie miejsce należy do modelu Ford Focus9 641 sztuk zarejestrowanych w 2014 roku, co oznacza wzrost o 16.19%. Na czwartym miejscu jest Volkswagen Golf, a na piątym miejscu Opel Astra.

Jaki będzie rok 2015?
Moim zdaniem to będzie rok kontynuacji wzrostu sprzedaży marek premium, chociaż wątpię by wzrost był taki sam jak w roku 2014 . Kratka w pierwszym kwartale 2014 roku zrobiła swoje, wiele firm na tym skorzystało i wymieniło swoją flotę, na kolejną falę będzie więc trzeba poczekać 2-3 lata.
Raczej nie uważam, by na polskim rynku motoryzacyjnym w 2015 roku była jakaś rewolucja. Jeśli moto branży uda się utrzymać wynik sprzedaży z minionego roku to będzie dobrze. Jeśli miałbym natomiast spekulować odnośnie wzrostu to daję maksymalnie 5%.  Polscy dealerzy nie sprzedają w dalszym ciągu oczywiście tylu samochodów ile chcieliby, gdyż portfel przysłowiowego Kowalskiego, nie pęka w szwach. Bez jakiegoś programu dopłat, nie ma zatem co liczyć na ożywienie ze strony klienta indywidualnego. Rząd nie podejmuje żadnych kroków by stymulować wzrost sprzedaży nowych samochodów w Polsce. W 2015 roku czekają nas wyboru, więc szczerze wątpię by pojawiły się jakieś rewolucje. Bardziej prawdopodobne, że pojawią się puste zapewnienia i slogany.

tagiTagi: , ,
comment 13 komentarzy »

Komentarze:

  1. To bardzo dobra wiadomość, która cieszy i daje optymizm na nowy 2015 rok.

  2. Marek says:

    Skoda króluje i chyba jeszcze przez jakiś czas się to nie zmieni;) Niemniej jednak najwyższy stopień podium jest tutaj jak najbardziej zasadny.

  3. Michał Jaraczewski says:

    Skoda ma dobrą gamę modelową i dobrą cenę w stosunku do oferowanej jakości. Myślę, że na polskim podium utrzyma się jeszcze długo.

  4. HSTransport says:

    Wielkie brawa dla Dacii. Stosunkowo młoda marka a wyparła z pierwszej dziesiątki takie marki jak Citroen czy Nissan. Skoda jak to Skoda wszędzie jej pełno. Pozdrawiam

  5. Marek says:

    Ciekawe jak dane sprzedaży samochodów ogółem mają się do statystyk, ile samochodów mamy na drogach łącznie i jakie są trendy.

  6. Michał Jaraczewski says:

    @Marek: łącznie to chyba nadal trend jest taki, że sprowadzamy z zachodu sporo aut używanych, których stan techniczny często nie jest zbyt dobry. Niestety ciąggle nie stać na zakup auta nowego.

  7. Szczerze powiem, że jeśli chodzi o motoryzację to jest to chyba pierwsza dobra wiadomość.

  8. Kinga says:

    Nie czytałam poprzednich rankingów, więc wyniki są dla mnie pewną nową wiadomością. Przyznam, że jestem ciut zaskoczona umiejscowieniem Skody na pierwszym miejscu. Raczej obstawiałabym Volkswagena, na czele stawki. Jak widać po liczbach, różnica między miejscem pierwszym a drugim – jest dość spora. Co do marek premium – zwycięzca już mnie tak nie dziwi 🙂

  9. bmg says:

    Ciekawe, ze Skoda oferuje lepsza jakość od VW a są w tym samym koncernie i to Skoda uchodzi za gorszą markę.

  10. Michał Jaraczewski says:

    Pod jakim względem lepszą?

  11. Rafał says:

    Mam pytanie, zastanawiam się nad kupnem samochodu używanego ze szkoły nauki jazdy chodzi mi o Reno, model ze zdjęcia http://www.galant.auto.pl/?x=galeria# cena i stan techniczny zdaje się dobry. Czy zaryzykować?

  12. MarcinEK says:

    Jeśli chcemy sprzedaż swój samochód za odpowiednio wysoką cenę, warto skorzystać z oferty na tej stroni http://directauto24.pl Firma Directauto24 to profesjonaliści w swoim fachu 🙂 W moim przypadku, kiedy sprzedawałem swojego starego passata wszystko poszło bardzo sprawnie, a gotówkę dostałem od razu do ręki.

  13. Sprzedaj auto says:

    Najlepiej sprzedają się Skody. W Polsce ta marka ma całą rzeszę fanów i tych samochodów jest na ulicach polskich miast najwięcej. Wiadomo, że Skodę sprzedać jest nie problem o ile jest w dobrym stanie. Dużo ciężej sprzedać Alfę Romeo czy Hyundaia…

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum