11 października 2014

Jest sobota, połowa października, za oknem zgodnie z prognozą pogody mega ciepło jak na tę porę roku, przez co w ogóle nie myślę o wymianie opon na zimowe. Zresztą w zeszłym roku wymieniłem i śnieg leżał tylko chyba przez tydzień. Nie mniej jednak wiadomo jak to jest z pogodą. To znaczy wiadomo, że nigdy nie wiadomo kiedy nas zaskoczy. Dlatego lepiej dmuchać na zimne i w porę przygotować się do tematu wymiany kapci z letnich na zimowe.

Kierowcy którzy mają jeszcze dobry komplet zimowego ogumienia z zeszłego roku oczywiście niczym się nie martwią. Natomiast aby ułatwić wybór kierowcom nieposiadającym zimowych opon, jak co roku o mniej więcej tej porze niemieccy specjaliści ADAC zapodali świeże wyniki ogumienia na sezon 2014/2015.

Test opon zimowych ADAC 2014/2015

W tym roku specjaliści ADAC przetestowali 3 różne typy opon: – zimowe opony w rozmiarze 175/65 R 14 T do małych aut miejskich – zimowe opony w rozmiarze 195/65 R 15 T do aut klasy średniej i wyższej – całoroczne opony w rozmiarze 195/65 R 15 H do aut klasy średniej i wyższej

Jeśli nie wiesz co się kryje za tymi cyferkami to zapraszam do lektury mojego poradnika poświęconemu oznaczeniom opon.

ADAC podczas testu opon zimowych na sezon 2014/2015 zwracał uwagę na następujące rzeczy:

» zachowanie na suchej nawierzchni (15%)
» zachowanie na mokrej nawierzchni (30%)
» zachowanie na śniegu (20%)
» zachowanie na lodzie (10%)
» poziom hałasu (5%)
» zużycie paliwa (10%)
» wytrzymałość bieżnika (10%)

Przy każdej z kategorii w nawiasach znajdują się wagi (istotność) danego aspektu na wynik końcowy.

W tym roku ADAC zmienił sposób prezentacji wyników. Nie ma już wartości liczbowych tak jak to było w poprzednim sezonie, a wyniki prezentowane są słownie np.: dobry, mierny, itp. Jednak dla lepszej czytelności raportu oceny cząstkowe z oceny słownej zastąpiłem oceną liczbową. ADAC ocenia opony i poszczególne kategorie według skali:

» bardzo dobry 5
» dobry 4
» dostateczny 3
» mierny 2
» niedostateczny 1

ADAC przetestował 14-ście kompletów opon w rozmiarze 175/65 R 14 T (indeks prędkości T – prędkość maksymalna do 190 km/h).

Test opon zimowych ADAC 2014/2015

Opony o tym rozmiarze są idealne dla wielu obecnych i starszych modeli reprezentujących segment B – małych samochodów miejskich. Przykładowo: Audi A2, Chevrolet Aveo, Citroen C2 oraz C3, Fiat 500, Fiat Panda, Ford Fiesta, Ford B-Max, Ford KA, Hyundai i20, Kia Rio, Mazda 2, Opel Corsa, Opel Meriva, Peugeot 206, Renault Clio, Skoda Fabia, Skoda Rapid, Skoda Citygo, Toyota Yaris,Volkswagen Polo, Volkswagen Up!, itp.

Model opony – 175/65 R 14 T ocena
15% 30% 20% 10% 5% 10% 10%
Continental ContiWinterContact TS850 dobry 45 do 85 4 4 4 4 3 4 5
Dunlop SP Winter Response 2 dobry 47 do 77 4 4 4 4 3 4 4
Michelin Alpin A4 dobry 47 do 82 4 4 4 4 2 4 5
Firestone Winterhawk 3 dobry 44 do 68 4 4 4 4 3 4 4
Esa + Tecar Super Grip 7+ dostateczny 37 do 75 4 3 4 4 3 4 4
Fulda Kristall Montero 3 dostateczny 42 do 76 4 3 4 4 2 4 4
Vredestein Snowtrac 3 dostateczny 44 do 84 4 3 4 4 2 4 4
Pirelli Snowcontrol Serie 3 (Winter 190) dostateczny 39 do 80 3 4 4 4 2 4 4
Sava Eskimo S3+ dostateczny 39 do 65 3 3 4 3 2 4 4
Hankook Winter i*cept RS (W442) dostateczny 40 do 64 4 3 3 3 2 4 4
Toyo Snowprox S943 dostateczny 40 do 65 4 3 4 4 3 4 4
GT Radial Champiro Winterpro dostateczny 33 do 68 3 3 3 3 2 4 4
Cooper WM-SA2 (Weather-Master) niedostateczny 37 do 69 4 1 2 3 2 4 4
Star Performer SPTS (Winter AS) niedostateczny 37 do 65 3 1 3 3 2 4 4

W najnowszym zestawieniu opon na sezon 2014/15 najwyższe pozycje jak zawsze zajęły opony czołowych koncernów oponiarskich: Continental, Dunlop, Michelin, Firestone, które uzyskały ocenę dobrą (4).
Nieco gorzej wypadło 8 kompletów opon, które otrzymały ocenę dostateczny (3). Można je niejako sklasyfikować jako opony reprezentujące drugą ligę.
Najgorzej wypadały 2 komplety opon Cooper WM-SA2 (Weather-Master) oraz Star Performer SPTS (Winter AS), które uzyskały notę niedostateczną (1).

Test opon zimowych ADAC 2014/2015

Drugim typem 14-stu kompletów opon przetestowanych w tym roku są opony w rozmiarze 195/65 R 15 T (indeks prędkości T – prędkość maksymalna do 190 km/h). Są to opony przeznaczone do wielu samochodów kompaktowych oraz klasy średniej – segment C oraz D, na przykład: Audi A3, BMW serii 3, Citroen C4, Fiat Bravo, Ford Focus, Ford C-Max, Hyundai i30, Kia C’eed, Mazda 3, Opel Astra, Opel Zafira, Peugeot 308, Renault Megane, Renault Scenic, Skoda Octavia, Toyota Auris, Toyota Avensis, Volvo C30, Volvo S40, Volkswagen Golf, Volkswagen Passat, itp.

Model opony – 195/65 R 15 T ocena
15% 30% 20% 10% 5% 10% 10%
Continental ContiWinterContact TS850 dobry 50 do 95 4 4 4 4 3 4 5
Bridgestone Blizzak – LM 001 dobry 54 do 105 4 4 4 4 3 4 4
Dunlop SP Winter Sport 4D dobry 50 do 95 4 4 4 4 3 4 4
Semperit Speed-Grip 2 dobry 42 do 74 4 4 4 4 3 4 4
Uniroyal MS plus 77 dostateczny 43 do 74 3 3 3 3 2 4 4
Yokohama W.drive V905 dostateczny 42 do 82 4 3 4 4 2 4 4
Michelin Alpin 5 dostateczny 51 do 93 3 4 4 4 2 4 4
Hankook Winter i*cept RS (W442) dostateczny 48 do 70 4 3 3 4 2 4 4
Pirelli Snowcontrol Serie 3 (Winter 190) dostateczny 44 do 85 3 3 4 4 2 4 4
Kumho WinterCraft WP51 dostateczny 48 do 85 4 3 3 4 3 4 3
Kleber Krisalp HP2 dostateczny 40 do 89 4 3 3 4 2 4 5
Matador MP92 Sibir Snow mierny 45 do 73 4 2 4 3 3 4 4
Infinity Winter Hero INF 049 niedostateczny 44 do 80 2 1 4 4 2 4 3
Achilles Winter 101 niedostateczny 44 do 69 3 1 3 3 3 4 4

Tutaj podobnie jak w przypadku opon w rozmiarze 175/65 R 14 T, najlepsze noty uzyskały opony dobrze znanych i cenionych koncernów: Continental, Bridgestone, Dunlop, Semperit. Na co warto zwrócić uwagę w przypadku 4 opon z notą dobrą (4) to ich równowagę w zachowaniu na różnych typach nawierzchni, co sprawia, że są to opony dobre do różnych warunków na drodze.

Siedem opon zdobyło ocenę dostateczną (3), jedna notę mierną (2) oraz dwie ocenę niedostateczną (1).

W tym roku wyjątkowo niemieccy specjaliści z ADAC przetestowali również 4 komplety opon całorocznych w rozmiarze 195/65R15H (indeks prędkości H – prędkość maksymalna do 210 km/h).

Model opony – 195/65 R15 H – całoroczne ocena
15% 30% 20% 10% 5% 10% 10%
Falken EuroAll Season AS200 mierny 46 do 89 4 3 2 3 3 3 3
Vredestein Quatrac Lite mierny 62 do 100 2 3 2 4 3 4 4
Kumho Solus HA31 niedostateczny 50 do 80 1 3 3 4 3 3 4
Uniroyal AllSeasonExpert niedostateczny 52 do 91 1 3 4 4 3 4 3

Szału tutaj nie ma i raczej potwierdza się opinia, że jeśli coś ma być do wszystkiego to tak na prawdę jest do niczego. Wyniki testu mówią same za siebie, dwie opony z notą mierny (2) oraz dwie opony z oceną niedostateczny (1).

Wniosek: opony całoroczne może są fajne w lecie natomiast praktycznie w ogóle nie sprawdzą się w zimowych warunkach.

Test opon zimowych ADAC 2014/2015

Źródło danych: adac.de

tagiTagi: , , , ,
comment 11 komentarzy »

Komentarze:

  1. MaciejKK says:

    o widzę że firehawki całkiem fajnie się sprawdzają, więc pozostaje przy tej samej firmie 🙂

  2. Piotrek says:

    Hehe. Nie prawdziwy test! Michelin Alpin a5 zewnętrzny hałas 68db a continental ts 850 ma 72db! Michelin 2 pkt a continetnal 3.. pod kogo teraz robi testy adac?

  3. Marek says:

    Bardzo fajny i rzeczowy teścik. Jestem akurat przed zakupem nowych opon, więc zdobyta wiedza na pewno się przyda. Dzięki.

  4. amx says:

    a gdzie opony firmy Nokian, nie są brane pod uwagę by nie zawstydzić konkurencji bo nie mają dla siebie konkurencji

  5. Michał Jaraczewski says:

    @amx: opon Nokian nie testowano… ale nie mi mówić czemu 😉

  6. antoine says:

    Bardzo fajnie napisany artykuł, przydał się bo akurat jestem przez zakupem zimówek. Dziękuje bardzo!

  7. Hopman says:

    Czy ktoś z Was jeszcze wierzy w testy tej organizacji która faworyzuje produkty niemieckich producentów ??

  8. Michał Jaraczewski says:

    @Hopman: niemiecka jakość najlepsza, wiadomo 😉

  9. Łukasz says:

    Bardzo ciekawy teścik i w sumie wskazał oczywiste wnioski. A co do niemieckich produktów, może i są troszkę faworyzowani, ale czy nie jest to prawdą, że ich produkty są jednymi z najlepszych.

  10. 3ndy says:

    Dla tych co jezdzą szybko proponuję Nokiany wypróbować 🙂
    Ja jeżdżę już 3 kmpl rewelacja. Najlepiej szukac z Finlandii te z Rosji często jest problem z wyważeniem na początku nawet 3 razy trzeba co 200-300km.

  11. Marcin says:

    A co sądzicie o oponach z http://www.feuvert.pl ? Wcześniej miałem Dunlopy ale cena, wiadomo a o tych słyszałem dobre opinie … ?

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum