8 października 2014

Dawno na moim blogu nie było żadnego testu. Głównym powodem oczywiście jest jak zwykle brak czasu. Ale z końcem sierpnia postanowiłem dogadać się z zaprzyjaźnionym dealerem jakim jest Bawaria Motors Katowice i wypożyczyć na jeden dzień BMW X4.

Czemu akurat X4? Głównie z kilku powodów: – za sprawą mojej żony ostatnio nabieram coraz większego przekonania do aut marki BMW. – seria X jakoś bardziej do mnie przemawia niż na przykład seria 1bądź 3. – BMW X6, które na początku było dla mnie totalną egzotyką zaczęło mi się coraz bardziej podobać, dlatego też zapragnąłem sprawdzić jak zachowuje się na drodze X4, uznane za młodszego brata X6.

Test BMW X4

Testowany egzemplarz odebrałem spod katowickiego salonu Bawaria Motors przy dość paskudnej pogodzie… wiadomo blogerowi zawsze piaskiem w oczy i kij w szprychy tudzież w felgę. No ale nic, byłem przygotowany na taką pogodę i backup był, o czym dowiedziecie się czytając dalszą część testu.

Rynek SUVów ciągle się rozrasta, wielu producentów dodaje do gamy swoich modeli SUVy. W sumie to odnoszę wrażenie, że teraz to łatwiej wybrać jakiegoś SUVa niż większe rodzinne miejskie kombi. Co do SUVów to tutaj oferta BMW jest dość bogata: X1, X3, X5, X6, a teraz do grona iksów dołącza X4. Media okrzyknęły BMW X4 mianem młodszego brata X6 i tu nie ma co się dziwić, gdyż podobieństwo wizualne znajdzie prawie każdy. Jednak z X4 jest podobnie jak z X6 pod jeszcze jednym względem, a mianowicie na X6-tkę blisko osiem lat temu nikt nie czekał. Jednak wtedy BMW wprowadziło ten model do oferty i cieszy się on po dziś dzień dużym zainteresowaniem klientów. W tym roku X6 debiutuje z nową generacją, natomiast z X4 moim zdaniem jest właśnie tak samo. Klient BMW mając do wyboru aż 4 modele iksów, dostał piąty wariant w postaci X4. Pytanie czy to dobre posunięcie ze strony BMW? Przed testem samochodu miałem w tej materii mieszane uczucia, jednak po teście… a zresztą czytajcie dalej… 😉 BMW X4, X6 i X3 mają ze sobą wiele wspólnego. Jeśli chodzi o X3 i X4 to są one zbliżone do siebie gabarytowo, natomiast stylem X4 bardzo przypomina X6, jednak moim zdaniem wygląda lepiej od swojego większego, starszego brata. Tak jak pisałem na wstępie, gdy kilka lat temu po raz pierwszy zobaczyłem X6 na ulicy, to model ten wydawał mi się dość taki ciężki i pokraczny, jakby normalne BMW urosło na jakiś sterydach. BMW X4 wygląda przy swoim bracie bardziej atrakcyjnie i zgrabnie.

Test BMW X4

Pod względem jednostek napędowych BMW X4 jest podobne do X3, z tą różnicą że X4 występuje jedynie w specyfikacji Xdrive. Testowany przeze mnie egzemplarz posiadał trzylitrowy silnik diesla o mocy 258 KM oraz w automatyczną 8-mio stopniową przekładnię Steptronic. Silnik i przekładania bardzo dobrze współpracowały ze sobą, zmiana biegów jak w każdym niemal BMW tak i tutaj odbywała się płynnie, bez żadnych szarpań czy dziwnych opóźnień.

Prócz trzylitrowego diesla BMW X4 oferowane jest jeszcze z dwoma 2 innymi silnikami wysokoprężnymi. Pierwszym z nich jest najmniejszy ale zarazem najnowszy diesel 2.0 o mocy 190 KM z momentem obrotowym aż 400 Nm w zakresie od 1750 do 2500 obrotów. Jest też najmocniejszy 3.5l diesel o mocy aż 313 KM.

Jeśli chodzi natomiast o silniki benzynowe to również X4 możemy kupić z jednym z trzech silników o pojemności 2, 2.8 i 3.5 litra, które generują odpowiednio 184, 245 i 306 KM mocy.

Test BMW X4

Wnętrze modelu X4 jest podobne do X3 czy X6. Czyli mamy tutaj klasyczną stylistkę marki BMW z materiałami o odpowiedniej jakości. Naprawdę nie ma się tu do czego przyczepić. Natomiast jeszcze przed testem zastanawiała mnie ilość miejsca z tyłu. Wiadomo bryła X3 i X4 różni się zasadniczo, dlatego też ciekaw byłem ile miejsca mają pasażerowie podróżując z tyłu. Obawiałem się bowiem, że mocno opadająca linia dachu spowoduje, że wyżsi pasażerowie będą mieć z tyłu problem. Jednak BMW sprytnie rozwiązało tą kwestię, obniżając dość mocno siedzisko tylnej kanapy. Co za tym idzie nawet osoby ze wzrostem 180 cm nie powinny narzekać na komfort podróżowania w drugim rzędzie siedzeń.

Jazda BMW X4 jest bardzo przyjemna. Przede wszystkim na co od razu zwróciłem uwagę po pokonaniu kilku kilometrów to adaptacyjny sportowy układ kierowniczy. Umożliwia on bardziej precyzyjne, zwinne kierowanie autem przy mniejszym nakładzie siły na kierownicę. Drugi system o którym koniecznie muszę wspomnieć to Performance Control. Jego zadaniem jest odpowiednie rozdzielnie napędu i siły hamowania podczas pokonywania zakrętów. System działa w ten sposób, że pokonując zakręt koła po zewnętrznej które pokonują dłuższą drogę dostaję więcej mocy, a koła po wewnętrznej są jakby przyhamowywane. Efekt jest taki, że kierowca czuje jakby samochód wkręcał się w zakręt. Oba systemy Performance Control i adaptacyjny układ kierowniczy sprawiają, że jeżdżąc chwilę tym samochodem chciałbym wybrać się gdzieś w góry i pojeździć po wąskich serpentynach.

Test BMW X4

Na koniec oczywiście koniecznie należy rozważyć kwestię ceny modelu BMW X4, która rozpoczyna się od około 188 000 zł. W tej cenie kupić można BMW X4 z nowym silnik diesla o pojemności 2 litrów i mocy 190 KM lub z najmniejszym benzyniakiem 2.0i o mocy 184 KM. Najdroższa jest wersja z motorem 3.5d o mocy 313 KM, której ceny zaczynają się od 271 000 zł.

Cena X3 jest więc niższa niż X4 gdyż zaczyna się od blisko 155 000 zł, jednak w wersji bez Xdrive. Najtańszy model X3 w opcji Xdrive z silnikiem benzynowym 2.0 o mocy 184 KM to koszt 161 000 zł. Czyli 25 000 taniej niż za X4. Natomiast z ceną X6 jest już mniej ciekawie, gdyż aby kupić X6 trzeba mieć w portfelu ponad 300 000 zł. Dlatego też moim zdaniem nawet jeśli na model X4 nikt nie czekał i pozornie jest on zbędny w gamie BMW, to będzie on łakomym kąskiem dla odważnych kierowców lubiących niecodzienny styl, dla których X3 jest zbyt powszechne, a X6 zbyt odległe cenowo.

Tak jak pisałem na początku niestety w dniu testu mocno padało, dlatego też wideo kręciliśmy w parkingu podziemnym Galerii Katowickiej. Jednak tu można powiedzieć, że trochę tak blogera rzuciło w deszczu pod rynnę, gdyż w garażu głośno grała muzyka, a potem jeszcze gość naparzał wiertarką. Skutek taki, że musiałem się mocno napracować nad dubbingiem video, przez co efekt audio jest jaki jest, ale myślę że przy kolejnym video teście będzie już o niebo lepiej.

Test BMW X4

Z racji tego, że był to mój pierwszy test samochodu z którego powstało video, chciałbym w tym miejscu podziękować osobom/firmom, które pomogły w realizacji mojego testu X4-ki: Dealerowi BMW Bawaria Motors Katowice za współpracę z blogerem i użyczenie auta do testów
ImagoPR oraz Galerii Katowickiej – za udostępnienie parkingu
Tomkowi Adamczykowi za montaż i produkcję video
Jackowi Birnbachowi za logistykę i zdjęcia
Michałowi Wala – za muzykę

Test BMW X4

Test BMW X4

Test BMW X4

Test BMW X4

Test BMW X4

Test BMW X4

Test BMW X4

Test BMW X4

Test BMW X4

tagiTagi: ,
comment 18 komentarzy »

Komentarze:

  1. nawitek says:

    fajnie, że zrobiłeś teścik bmw. bardzo lubię te samochody, sam mam ochotę na ten model ale póki co musiałby dla mnie trochę zejść z ceny także może za 20 lat… 😀 ciekawy artykuł, pozdrawiam 🙂

  2. rzeczywiście o wiele lepiej prezentuje się od większego brata X6 🙂 przez co bardziej mi się podoba

  3. Michał Jaraczewski says:

    Ja jestem bardzo ciekaw nowego X6. Premiera w sieci polskich dealerów BMW gdzieś pewnie w grudniu.

  4. Motocentrum says:

    Również czekam na x6 – biorąc pod uwagę poprzednie modele, jak np. opisany tu x4, zapowiada się bardzo ciekawie 🙂

  5. Artur says:

    Panowie wiem, ze nieco zbaczam z tematu, ale jak patrze na ta prezentacje to mi sie przypomina watek, o ktorym rozmawialem ostatnio z żoną na temat naszej x5, może ktoś ma podobne doświadczenia i się wypowie. Co sadzicie o udostepnianiu x5 na slub? kolega z pracy zrobil tak z sedanem z 09r kilka fotek z kokardami i juz drugi sezon jezdzi za to na wypasione wakacje, oglasza sie za free na tematycznych portalach typu Wesele z Klasa, Planujemy Wesele (jakos tak) ale tez na olx czy allegro, sam robi za szofera albo udostepnia samochod innym. Ostatnio sie chwalil, ze juz ma zabukowane terminy ma na rok z gory, ma ktos podobne doswiadczenia? jezeli tak prosze piszcie na skrzynke

  6. Michał Jaraczewski says:

    Wiesz co zależy co kto lubi, jedni do ślubu wolą auta lux inni old czy youngtimery. Ja osobiście gdybym miał pojechać do ślubu raz jeszcze to wybrałbym coś nietypowego, na zasadzie jakieś kabrio i z opcją abym siedział za kierownicą lub coś mega egzotycznego, jakieś Porsche, albo Mustang czy Camaro. Chociaż BMW sie nadaje, X5 fajne 😉

  7. Narcystyczny says:

    BMW do ślubu? Jak najbardziej ale dla gangu z Pruszkowa a nie zwykłych kowalskich 🙂 Ja do ślubu pojechałbym starym Mercedesem 😉

  8. Michał Jaraczewski says:

    Jedni lubią starego Mesia, a inni nowe BMW 😉

  9. Sembler says:

    Fajny tekst, na czasie, bo przecież X4 jest młodziutkie. Ja mam tylko uwagę do danych technicznych i przepraszam, że wyleję trochę żółci, ale takich fantazji to ja dawno nie czytałem. Jakie 2.8 czy 3.5 litra pojemności. 2.8 ostatnio było chyba w e39, a 3.5 to już sam nie wiem kiedy. Większość modeli teraz ma tylko 2 i 3 litrowe jednostki tylko osprzęt się zmienia w zależności od wersji. Sądząc po szczegółach jak moment obrotowy czy zakres obrotów w jakich jest dostępny jaki podałeś musiałeś to gdzieś sprawdzić więc tym bardziej nie kumam co to za fail z tą pojemnością.

  10. Michał says:

    Samochód jest bardzo ładny do tego kolor czarny dodaje mu uroku. Wykonanie widać jak zwykle na najwyższym poziomie tylko ta cena.

  11. GILMORRO says:

    Ten samochód jest niesamowity. Miałem okazję się nim przejechać i się w nim po prostu zakochałem. Cena oczywiście tez jest nie za niska, ale za jakość takiego samochodu trzeba zapłacić. Musze najpierw sprzedać swoje poprzednie auto, obecnie posiadam Toyote Corolle. Przymierzam się do skorzystania z oferty na tej stronie http://autoefect.com/ Jakieś rady jak to ma wyglądac, taki skup?

  12. Michał says:

    Fajna ta X4-ka i na pewno chciałbym się nią przejechać, ale co do kupna takiego samochodu to raczej bym się nie zdecydował. Jednak jestem na takim etapie, że zdecydowanie wolę zainwestować w coś starszego, ale z klimatem:)

  13. Pomoc Drogowa Szczecin says:

    Jestem bardzo ciekawy czy chociaż poprawili podstawowe bolączki poprzednich modeli x. No i jak będzie z niezawodnością tego model ? Ktoś wie jak to się sprawuje ?

  14. Piotr says:

    Niewielu pewnie wie, bo niewielu stać na sprawdzenie. Niezawodność chyba najlepiej sprawdzać w ADAC-u, a trend jest niestety taki, że się producentom nie opłaca budować niezawodne samochody.

  15. Skup aut Szczecin says:

    No i dlatego niedługo pewnie będziemy takie auta kupowali na złom… bo trwałość samochodów spada w zastraszającym tempie.

  16. eport2000 says:

    Robi naprawdę niezłe wrażenie, chyba zdecyduję się na niego 🙂

  17. Wypożyczalnia Samochodów ZICO says:

    Trzeba się zastanowić czy nie wziąć takiej x4 i nie wrzucić ją w ofertę naszej wypożyczalni. Jak na razie mamy BMW 6 Gran Coupe i cieszy się dużą popularnością nawet większą niż nasze Porsche Panamera GTS czy Porsche 911 Turbo S. Poruszasz ważną kwestię, a mianowicie rynek coraz bardziej pragnie SUVów i to jest niepodważalne! Dlatego my również zastanawiamy się nad zaspokojeniem i takich pragnień/potrzeb naszych klientów i planujemy zakup SUVa, a Twój artykuł przybliżył nas do celu ponieważ i nam x6 wydawał się zbyt drogi, a x4 stanowi niewątpliwie dobrą alternatywę dla x6 i jak widać nie tylko cenową. Pozdrawiamy.

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum