28 lipca 2014

W pierwszej połowie lipca koncern Volvo zakończył produkcję modelu XC90 pierwszej generacji, który był produkowany od 2002 roku i nie ma co ukrywać, mocno już przegrywał z konkurencją. Przez 12-ście lat wyprodukowano 636 143 egzemplarzy tego modelu.

Pora więc na nowe Volvo XC90, które w sprzedaży ma się pojawić jeszcze w tym roku. Lubię samochody Volvo i to w jaki sposób budowane jest napięcie przed premierą nowego modelu. Pamiętam emocje towarzyszące premierze Volvo S60, które miałem możliwość przetestowania. Tak samo teraz wnikliwie śledzę doniesienia prasowe dotyczącego nowego XC90. Koncern Volvo umiejętnie buduje napięcie i sprytnie dozuje nowe informacje.

Nowe Volvo XC90

Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez koncern Volvo, nowa generacja XC90 powstała od zera. Nie jest to zatem jakiś facelift czy rozwinięcie modelu XC90 pierwszej generacji ale zupełnie nowe auto, które od początku do końca opracowane i zaprojektowane zostało w Szwecji.

O stylu Volvo nie ma co dużo pisać, kto chociaż raz miał bliższy kontakt z tą marką wie jak wygląda stylistyka Volvo. W modelu XC90 projektanci poszli jeszcze o krok dalej. Patrząc na zdjęcia widać, że auto będzie bardzo luksusowe. Szwedzi dodatkowo zapewniają, że nowe Volvo XC90, będzie najbardziej luksusowym i intuicyjnym Volvo jakie dotąd powstało. Wnętrze ma być bardziej przytulne i wyrafinowane dzięki zastosowanym materiałom: skórze i odpowiednim gatunku drewna brzozowego, które występuje jedynie w Szwecji i Rosji. Jednak to koniec luksusu, prawdziwy bajer to specjalny filtry i czujniki zanieczyszczenia powietrza. Jeśli czujnik wykryje zbyt wysoki poziom zanieczyszczenia powietrza to wtedy odetnie nadmuch powietrza z zewnątrz i włączy wewnętrzny obieg zamknięty. Oczywiście klimatyzacja dwustrefowa jest już passe, więc w nowym XC90 będziemy mogli korzystać z czterostrefowej.

Nowe Volvo XC90

Jeśli chodzi jeszcze o design i deskę rozdzielczą to już przy pierwszy spojrzeniu w oczy rzuca się duży kolorowy ekran dotykowy przypominający tablet pracujący w oparciu o system Android Auto. Samochód będzie miał również wbudowany odtwarzacz Apple obsługujący również system sterowania głosowego Siri. Pasjonaci muzyki będą mieli więc szerokie pole manewru począwszy od muzyki ze Spotify, a skończywszy na iTunes. Dźwięki ulubionej muzyki będą płynąć do uszu kierowcy dzięki zastosowanemu systemowi Premium Sound opracowanego przy współpracy Volvo i Bowers & Wilkins. 19-ście głośników o mocy 1 400 watów z pewnością zapewnią odpowiednie brzmienie ulubionych utworów.

Jeśli chodzi o gamę jednostek napędowych to tu też Volvo uchyliło już rąbka tajemnicy. Nowy SUV szwedzkiej marki dostępny będzie w trzech wersjach: diesel, benzyna i hybryda plug-in. Nowe XC90 zostanie wyposażone w najwyższej klasy jednostkę T8 Twin Engine z rodziny Drive E i ma to być najmocniejsza odmianą tego modelu. Silnik benzynowy będzie generować moc 300 KM, a w połączeniu z silnikiem elektrycznym da łączną moc aż 400 KM. Czterocylindrowa turbodoładowana jednostka napędowa z zestawem baterii będzie mogłaby być oczywiście ładowana z domowego gniazdka elektrycznego.

Prócz silnika T8 Twin Engine, klienci będą mogli wybrać również turbodiesla D5 AWD o mocy 225 KM lub nieco słabszą czterocylindrową jednostkę D4 o mocy 190 KM, która według danych fabrycznych ma spalać około 5 l oleju napędowego na 100 km.
Wielbiciele silników benzynowych będą mogli wybrać silnik T6 o mocy 320 KM lub nieco słabszy T5 o mocy 254 KM.

O bezpieczeństwie nowego Volvo XC90 nie ma zbytnio co pisać, bo wiadomo że sama Volvo oznacza już najwyższy poziom bezpieczeństwa. Więc wymienię jedynie na szybko system City Safety który pomaga uniknąć kolizji przy prędkości do 50 km/h. Funkcja Lane Keeping Aid wspomagać będzie kierowcę w przypadku niezamierzonego opuszczenia pasa ruchu. Dodatkowo w nowym XC90 zastosowane zostaną odwracalne napinacze pasów bezpieczeństwa – tzw. system ERR – electric reversible belt retractor. To dość ciekawy system, w autach z napinaczami pasów jest on niejako jednorazowy i aktywuje się przy wystrzeleniu poduszek. Tutaj system będzie działać wielokrotnie. Inteligentny system wykrywania zagrożeń spowoduje automatyczne napięcie pasów lub ich zwolnienie w przypadku gdy niebezpieczeństwo minie. Nowością jest także system hamowania na skrzyżowaniu, który ma być pierwszym tego typu systemem zastosowanym w samochodzie. Chodzi tu o to, że system będzie czuwać na tzw. lewoskrętem. Jeśli nie zauważymy zbliżającego się samochodu podczas manewru lewoskrętu, system uaktywni hamulce by uniknąć zderzenia. Tu jestem bardzo ciekaw jak w praktyce będzie działać ten system w przypadku kierowców lubiących jazdę na krawędzi…

Jestem bardzo ciekaw nowego Volvo, to z pewnością będzie jeden z modeli na liście koniecznych do przetestowania.

Więcej informacji no nowym XC90 znajdziecie na stronie: http://www.volvocars.com/pl/all-cars/all-new-volvo-xc90/pages/default.aspx

tagiTagi: ,
comment 4 komentarze »

Komentarze:

  1. Dawid says:

    Przyznam, że nowe Volvo XC90 zaskoczyło mnie bardzo pozytywnie. Nie spodziewałem się tak ciekawego designu, a rozwiązania technologiczne i bezpieczeństwo jak zwykle na najwyższym poziomie. Mam nadzieję, że uda się Wam je przetestować.

  2. PaulaCar says:

    Bezpieczeństwo najważniejsze, a w Volvo to pewnik. Piękny wóz

  3. Patrzę co się dzieje z Volvo i mam mieszane uczucia. Kiedyś marka ta kojarzyła się z solidnością, praktycznością i bezpieczeństwem. Bezpieczeństwo pozostało, nieco solidności też (choć automaty Aisin opracowane do poprzecznie umieszczonych „piątek” i „szóstek” były bardzo awaryjne), ale gdzieś ulotniła się praktyczność. Ale nowe XC90 zapowiada się bardzo dobrze, zarówno pod względem stylistyki (rewelacja!) jak i praktycznych rozwiązań. Martwi mnie tylko zapowiedź, że będzie można mieć tylko R4. Nie po to wydaje się kilkaset tysięcy, by słuchać rzędowej czwórki! I nie chodzi mi tu o brzydkie słowo na P (kończące się na Ż), tylko o zwykłą przyjemność.

  4. RoMUALD says:

    Jak dla mnie nowy XC90 jest powiewem świeżości na tle niemieckiej konkurencji w tym segmencie. Volvo kazało nam czekać wiele lat, ale chyba było warto. Design zachwyca i pewnie samochód szybko się nie zestarzeje. Wyczytałem na oficjalnej stronie: http://www.volvocars.com/pl/modele/nowe-modele/xc90 że to najbezpieczniejszy samochód w swojej klasie.

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum