18 października 2013

Jesień jesień… ciepła złota polska jesień, do zimy jeszcze trochę oby jak najdalej. Zakłady wulkanizatorskie powoli zacierają ręce gdyż zaczyna się dla nich okres żniw, czyli sezonowej wymiany opon letnich na zimowe. Tym z Was którzy mają dobry komplet opon z minionego okresu zimowego to jedynie polecam stosunkowo wczesne umówienie się do wulkanizatora na przekładkę. Natomiast tym przed którymi stoi konieczność zakupu nowych kapci na zimę, polecam poniższe zestawienie najnowszych testów opon zimowych wykonanych przez specjalistów z niemieckiego ADAC.

W tegorocznym teście, specjaliści z ADAC wzięli pod lupę dwa rozmiary opon: 185/60 R15 przeznaczone do samochodów klasy średniej oraz 225/45 R17 przeznaczone do samochodów klasy wyższej. Jeśli macie problemy z rozszyfrowaniem oznaczenia opon to polecam Wam mój poradnik.


ADAC – test opon zimowych 2011/2012

ADAC podczas testu opon zimowych zwracało uwagę na następujące rzeczy:

» zachowanie na suchej nawierzchni (15%)
» zachowanie na mokrej nawierzchni (30%)
» zachowanie na śniegu (20%)
» zachowanie na lodzie (10%)
» poziom hałasu (5%)
» zużycie paliwa (10%)
» wytrzymałość bieżnika (10%)

Przy każdej z kategorii w nawiasach znajdują się wagi (istotność) danego aspektu na wynik końcowy. Im niższa nota w zestawieniu tym lepszy wynik.

ADAC ocenił opony zimowe według skali:

» bardzo dobry
» dobry
» dostateczny
» mierny
» niedostateczny

W tym sezonie ADAC przetestował 17-ście kompletów opon o rozmiarze 185/60 R15 T (indeks prędkości T – prędkość maksymalna do 190 km/h). Najczęściej opony o tym rozmiarze wykorzystywane są w małych samochodach osobowych z segmentu B – przykładowo Citroen C3, Fiat Punto, Renault Clio, Peugeot 208, Toyota Yaris, Hyundai i20, Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Opel Corsa, itp.

Z pośród wszystkich przetestowanych kompletów opon, aż 7 z nich uzyskało ocenę dobry (szczególnie polecane), tyle samo kompletów uzyskało ocenę dostateczny (polecane), jeden komplet został oceniony jako mierny (wystarczające) oraz 2 zakończyły test z wynikiem niedostatecznym (niepolecane) i niestety w tej ostatniej grupie znalazła się też opona naszego krajowego producenta, a mianowicie Kormoran.

Tak jak można się było tego spodziewać, najlepsze noty w testach zdobyły opony wiodących koncernów oponiarskich: Continental, Dunlop, Firestone, Michelin, Nokian, Goodyear oraz Semperit. Dość dobrze w testach poradziły sobie też opony produkowane między innymi przez koncerny Vredestein, Barun, Pirelli, Hankook. Tutaj trochę zaskoczyła mnie dość przeciętna nota opon Pirelli i Hankook. Najgorzej oceniono opony nieznanego mi dotąd koncernu Marangoni oraz naszych krajowych opon Kormoran.

Model opony – 185/60 R 15 T ocena
  15% 30% 20% 10% 5% 10% 10%
Continental ContiWinterContact TS850 dobry 62 do 101 2,4 1,9 1,9 1,9 2,8 1,8 1,5
Dunlop Winterresponse 2 dobry 62 do 96 2,4 1,9 1,9 2,2 3,1 1,5 2,5
Firestone Winterhawk 3 dobry 51 do 82 2,0 2,0 2,4 2,2 2,8 2,2 1,5
Michelin Alpin A4 dobry 64 do 118 2,2 2,4 2,1 2,2 3,4 1,8 0,5
Nokian WR D3 dobry 58 do 88 1,7 2,2 2,2 2,3 3,5 2,1 2,3
Goodyear UltraGrip 8 dobry 69 do 97 2,4 2,3 2,1 2,5 3,3 2,0 2,5
Semperit Speed-Grip 2 dobry 50 do 82 2,1 2,4 2,5 2,5 3,3 1,5 2,5
Vredestein Snowtrac 3 dostateczny 53 do 84 2,2 2,6 1,9 2,4 3,6 2,1 2,3
Barum Polaris 3 dostateczny 45 do 80 2,6 2,9 2,2 2,3 3,1 2,4 2,5
Pirelli Winter190 Snowcontrol 3 dostateczny 57 do 107 2,1 3,0 2,0 2,5 3,8 2,0 2,5
GT Radial Champiro WinterPro dostateczny 51 do 88 2,8 3,2 3,1 2,5 3,4 2,4 2,4
Hankook Winter i*cept RS (W442) dostateczny 44 do 97 2,1 3,2 2,6 2,3 3,1 2,1 2,3
Falken HS-449 Eurowinter dostateczny 49 do 95 2,1 2,6 2,2 2,2 3,5 2,4 3,5
Kleber Krisalp HP2 dostateczny 49 do 82 2,2 3,5 2,4 2,6 3,6 1,9 1,5
Nexen Eurowin 600 mierny 47 do 75 1,9 2,7 3,6 3,0 3,1 2,2 2,5
Kormoran Snowpro b2 niedostateczny 45 do 68 3,3 5,2 2,1 2,5 3,4 1,9 2,0
Marangoni 4 Winter E+ niedostateczny 45 do 84 2,2 5,5 3,9 2,8 3,8 2,8 1,5

ADAC – test opon zimowych 2011/2012

Kolejnym rozmiarem opon przetestowanym w tym sezonie przez ADAC jest 225/45 R17 (indeks prędkości H – prędkość maksymalna do 210 km/h). Ten rozmiar opon jest bardzo popularny w samochodach z segmentu C oraz D, do którego możemy zaliczyć takie modele jak: Audi A3, Skoda Octavia, Volvo S60, Mercedes klasy C, Opel Insignia.

 W tym przypadku spośród 15-stu przetestowanych kompletów tylko 4 zdobyły ocenę dobry i były to produkty koncernów Continental, Bridgestone, Michelin oraz Uniroyal. W dość sporej grupie aż 9 modeli które zdobyły ocenę dostateczny znalazły się opon między innymi takich producentów jak Goodyear, Nokian, Dunlop, Fulda. Najgorzej w teście wypadły nieznane mi opony producentów Interstate oraz Sailun.

Model opony – 225/45 R17 H ocena
  15% 30% 20% 10% 5% 10% 10%
Continental ContiWinterContact TS 850 dobry 142 do 242 1,8 2,1 1,7 2,4 3,0 2,1 1,8
Bridgestone Blizzak LM-32 S dobry 115 do 223 1,8 2,8 2,3 2,4 3,0 1,9 2,3
Michelin Alpin A4 dobry 149 do 223 1,8 2,5 2,4 2,4 3,4 2,3 0,5
Uniroyal MS plus 77 dobry 111 do 180 2,5 2,4 2,1 2,5 3,4 1,7 2,5
Goodyear UltraGrip 8 Performance dostateczny 138 do 235 2,3 2,6 2,1 2,5 3,5 1,9 2,9
Nokian WR D3 dostateczny 110 do 178 1,7 2,6 2,5 2,5 3,1 2,4 2,5
Dunlop SP Wintersport 4D dostateczny 130 do 258 2,0 2,2 2,2 2,7 3,6 2,0 2,3
Fulda Kristall Control HP dostateczny 110 do 192 2,7 2,7 2,3 2,5 3,3 2,0 2,5
Semperit Speed-Grip 2 dostateczny 109 do 177 2,2 2,7 2,2 2,3 3,1 1,6 1,8
ESA-TECAR Supergrip 7+ HP 210 dostateczny 172 2,4 2,6 2,3 2,5 3,0 2,2 2,8
Pirelli Winter Sottozero 3 dostateczny 130 do 236 2,5 2,3 2,5 2,5 3,0 2,0 2,8
Hankook Winter i*cept RS (W442) dostateczny 103 do 215 2,1 3,2 2,5 2,5 3,4 1,8 2,3
Toyo Snowprox S953 dostateczny 100 do 150 2,2 3,5 2,7 2,8 3,9 2,3 2,8
Interstate Winter IWT-2 1 niedostateczny 109 2,6 5,1 3,7 2,7 3,3 2,3 2,3
Sailun Ice Blazer WSL-2 niedostateczny 75 3,5 5,5 2,1 2,3 3,4 2,1 1,8

ADAC – test opon zimowych 2011/2012

Źródło dannych: adac.de

tagiTagi: , , , ,
comment 5 komentarzy »

Komentarze:

  1. opony zimowe says:

    To chyba jeden z najbardziej oczekiwanych testów opon z branży. Jednak możemy zobaczyć, że niektóre czołowe marki nie radzą sobie z konkurencją bądź partnerskimi firmami, które też pędzą za nową technologią i produkty ku uciesze konsumentów są coraz lepsze. Co do wspomnianego Pirelli to zła passa koncernu rozpoczęła się chyba w sezonie Formuły 1, gdzie opony te pękały, a konkurencyjny Michelin najprawdopodobniej wróci na tory. Także w naszym teście opon sportowych Pirelli zajęło daleką pozycję. Obecność na pierwszym miejscu Continental nie jest dziwne choć także w teście dla opon sportowych jest daleko za faworytami. Wśród faworytów jak widać w tym artykule są opony Firestone Winterhawk 3. Jest to amerykańska marka, ale pod skrzydłami Bridgestone. Za zaskakujący można też uznać wynik Semperit Speed-Grip 2. Jedno jest pewne, mało konsumentów zwraca uwagę jak różnią się testy w zależności od rozmiaru tego samego modelu. Należy przypomnieć, że noty na europejskich etykietach na opony są inne – w zależności od rozmiaru. Zima już się zbliża i teraz pewnie będzie szczytowy okres zmiany opon na zimowe.

  2. Hopman says:

    Powiem szczere że nie bardzo wierzę w takie testy bo często są one robione na zlecenie ale ADAC akurat przedstawił dość ciekawe wyniki.

  3. kochan says:

    Szokujace troche te wyniki bynajmniej dla mnie. uzywam good yearow ultra grip i cale szczescie ze dostaly ta ocene. w moim odczuciu wcale nie sa tak dobre.

  4. Ciekawe wyniki, spodziewałem się, że w klasie 185/60 R 15 T Michelin będzie wyżej. Ja na ten rok zaopatrzyłem się w Vredesteiny, które cieszą się dobrą opinią wśród znajomych. Zobaczymy jak się sprawdzą 😉

  5. Hopman says:

    Po tych ostatnich akcjach z ADAC to już nie wiem czy jest sens czytać ich zestawienia.

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum