16 kwietnia 2013

Oba koncerny Ford oraz GM są bliskie mojemu sercu. Fordem jeżdżę na co dzień, a General Motors jest od ponad 8-miu lat moim pracodawcą. Dziś ucieszyła mnie bardzo wiadomość dotycząca współpracy obu koncernów nad nową automatyczną 9-cio i 10-cio stopniową skrzynią biegów.

Według specjalistów skrzynie biegów z większą ilością przełożeń przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa i poprawy osiągów. W założeniu Forda i General Motors, 9-cio stopniowe skrzynie biegów trafią do samochodów z przednim napędem oraz do SUVów, natomiast 10-cio stopniowa przekładania trafi do ciężarówek oraz SUVów z tylnym napędem, czyli oznacza to że tej ostatniej skrzyni raczej nie zobaczymy na starym kontynencie.

Ford i GM

Prace nad nowymi skrzynia biegów będą przebiegały wspólnie jedynie w fazie projektowej. Każdy z koncernów opracuje natomiast swój software sterujący pracą skrzyni biegów oraz będzie produkował skrzynie biegów we własnych zakładach produkcyjnych.

Osobiście bardzo lubię automaty, świetnie się sprawdzają w ruchu miejskim, jednak automatyczne skrzynie biegów stosowane przez General Motors pozostawiają wiele do życzenia. Opel ze słabszym silnikiem i automatyczną skrzynią to koszmar, mocniejsze jednostki napędowe jeszcze jako tako współpracują z automatem, ale też szału nie ma. Trochę lepiej jest w Fordach. Ponad dwa lata temu testowałem Forda S-Maxa, który wyposażony był w automatyczną skrzynię biegów Power Shift i pamiętam, że wtedy S-Max z automatem sprawdzał się o wiele lepiej niż Astra.

Jadąc blisko 2 tygodnie temu na testy nowej Kugi w ramach akcji „Fani Forda Testują: Nowy Ford Kuga” miałem nadzieję, że testowanym modelem będzie Kuga z silnikiem 1.6 EcoBoost 182 KM i skrzynią automatyczną PowerShift. Myślę że Kuga w takim układzie lepiej by się sprawdziła niż egzemplarz z silnikiem 2.0 TDCi 162 KM i 6-cio biegową manualną skrzynią biegów.

Odnośnie jeszcze akcji Fani Forda Testują: Nowy Ford Kuga  to gorąco zachęcam Was do zerknięcia na facebooka, gdzie możecie głosować w aplikacji na najlepszą drużynę danego epizodu. Macie przy tym szansę wygrać jeden z 50-ciu zestawów Bluetooth Samsung HM1100.

tagiTagi: ,
comment 7 komentarzy »

Komentarze:

  1. drajwer says:

    Ciekawy jestem, gdzie leży kres rozbudowywania liczby przełożeń w skrzyniach biegów? I jak wzrost tej liczby wpływa na trwałość skrzyni? Sam jeżdżę VW z 6-stopniową skrzynią i uważam to rozwiązanie za całkiem udane.

  2. Ciekawe gdzie się drogi rozejdą??

  3. Michał Jaraczewski says:

    Kiedyś się schodzą, kiedyś się rozchodzą, ale w tym przypadku jest chyba jasno sprecyzowany zakres i czas współpracy.

  4. andi says:

    Pytanie jakie korzyści przyniesie tyle biegów…
    Swego czasu jak zamontowano w Touaregu 8 biegową skrzynię (przy okazji chwalili się, że to pierwszy SUV z tyloma biegami) to jakąś tam redukcję zużycia paliwa osiągnęli, a czy taką ogromną. Już wtedy 7 i 8 były nadbiegami. Teraz 10…

  5. Nick says:

    Od kiedy to producenci samochodów sami pracują nad skrzyniami biegów?? Skrzynie dostarczają im producenci… skrzyń biegów, np. ZF. To marketingowa ściema, że producenci aut nad tym pracują. Co najwyżej zlecają te pracę 😉

  6. grzybek says:

    Jestem bardzo ciekawy pierwszych projektów, no i przede wszystkich wyników testów 9- i 10-stopniowych skrzyń biegów – czy zmniejszą zużycie paliwa i poprawią osiągi w dość znacznym stopniu, czy to tylko przepychanie wśród koncernów pod hasłem „kto ma więcej przełożeń”

  7. bołt says:

    ciekawą odpowiedzią na downsizing jest propozycja Mazdy, gdzie nie podążono za trendem a jedynie sprawiono że silniki są bardziej efektywne w przerabianiu paliwa na moc. Zwiększono stopień sprężenia i dzięki lepszemu wykorzystaniu powstałej energii nie tylko uzyskali lepsze osiągi ale też ze spalaniem do całkiem fajnych wartości. W porównaniu z wysilonymi jednostkami mam też wrażenie że żywotność takiego silnika będzie zdecydowanie większa, ale to wszystko czas pokaże 🙂

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum