10 października 2012

Wygląda na to, że jesień zagościła na dobre. Rano w drodze do pracy termometr w samochodzie pokazuje około 4-6 stopni Celsjusza, a koledzy w korpo zazdroszczą, że nie muszę drapać rano szyb – taki pozytywny urok posiadania garażu 😉 Powoli zbliża się więc wielkimi krokami termin wymiany opon z letnich na zimowe. Ci z Was którzy mają komplet opon zimowych z zeszłego sezonu mają ułatwione zadanie, natomiast tym z Was, którzy stoją przed koniecznością zakupu nowego kompletu opon polecam poniższe zestawienie testu opon zimowych, wykonane przez specjalistów z niemieckiego ADAC.

ADAC – test opon zimowych 2011/2012

Tym razem specjaliści z ADAC przetestowali trzy różne rodzaje opon zimowych w rozmiarach: 165/70 R14 T, 205/55 R16 H oraz 215/65 R16 T, te ostatnie najczęściej wykorzystywane są w samochodach typu SUV.

ADAC podczas testu opon zimowych zwracało uwagę na następujące rzeczy:

» zachowanie na suchej nawierzchni (15%)
» zachowanie na mokrej nawierzchni (30%)
» zachowanie na śniegu (20%)
» zachowanie na lodzie (10%)
» poziom hałasu (5%)
» zużycie paliwa (10%)
» wytrzymałość bieżnika (10%)

Przy każdej z kategorii w nawiasach znajdują się wagi (istotność) danego aspektu na wynik końcowy. Im niższa nota w zestawieniu tym lepszy wynik.

ADAC ocenił opony zimowe według skali:

» bardzo dobry
» dobry
» dostateczny
» mierny
» niedostateczny

W tym roku ADAC przetestował 15-ście kompletów opon o rozmiarze 165/70 R14 T (indeks prędkośći T – prędkość maksymalna do 190 km/h). Ten rozmiar opon najczęśćiej jest wykorzystywany w małych samochodach osobowych z segmentu B – przykładowo Renault Clio, Peugeot 208, Toyota Yaris, Hyundai i20, Ford Fiesta, Opel Corsa, itp.

Najlepiej w teście wypadało ogumienie czołowych koncernów związanych z przemysłem oponiarskim: Micheli, Continental oraz Pirelli. Dość wysokie noty zdobyły również opony Barum oraz Sava. CO może zaskoczyć to dość niski wynik opon marki Dunlop oraz Hankook. Najgorzej w teście wypadły natomiast opony GTRadial (ocena mierna) – najgorsza ocena za jazdę po śniegu, Effiplus (ocena niedostateczna) – bardzo słabe osiągi na śniegu oraz mokrej nawierzchni oraz Premiorri (ocena niedostateczna) – bardzo złe wyniki zachowania opony na suchej i mokrej nawierzchni oraz duży poziom hałasu.

Model opony – 165/70 R 14 T ocena
  15% 30% 20% 10% 5% 10% 10%
Michelin Alpin A4 dobry 54 do 97 2,1 2,0 2,4 2,3 3,4 1,8 0,8
Continental ContiWinterContact TS800 dobry 50 do 98 2,2 2,0 2,1 2,4 3,5 1,6 2,3
Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3 dobry 56 do 90 2,4 2,1 2,5 2,5 3,9 2,1 1,8
Barum Polaris 3 dostateczny 37 do 75 2,6 2,5 2,5 2,5 3,1 2,0 2,3
Sava Eskimo S3+ dostateczny 38 do 68 2,6 2,4 2,4 2,3 3,2 1,8 2,3
Marshal I´ZEN MW 15 dostateczny 43 do 80 2,7 2,3 2,5 2,3 3,5 1,8 2,0
Goodyear UltraGrip 8 dostateczny 55 do 96 2,3 1,8 2,8 2,3 3,4 1,6 2,3
Semperit Master-Grip dostateczny 38 do 84 2,4 2,1 2,3 2,5 3,0 2,2 2,8
Vredestein Snowtrac 3 dostateczny 43 do 89 2,8 2,3 2,2 2,3 3,5 1,7 1,8
Firestone Winterhawk 2 EVO dostateczny 45 do 94 2,5 2,7 2,9 2,8 2,9 1,9 1,8
Dunlop SP Winterresponse dostateczny 52 do 95 2,8 2,1 2,7 2,4 3,3 1,9 3,0
Hankook Winter i*cept RS W442 dostateczny 43 do 102 2,1 2,6 3,1 2,5 3,3 1,9 2,3
GTRadial ChampiroWinterPro mierny 44 do 77 2,5 3,2 3,6 2,6 3,4 1,5 2,3
Effiplus Epluto I niedostateczny 43 do 68 2,5 4,9 3,3 2,8 3,4 1,9 2,3
Premiorri ViaMaggiore niedostateczny 40 do 58 3,9 5,5 2,2 2,6 4,3 1,9 2,3

ADAC – test opon zimowych 2011/2012

ADAC przetestował również  16-ście kompletów opon o rozmiarze 205/55 R16 H (indeks prędkości H – prędkość maksymalna do 210 km/h). Opony o tym rozmiarze stosowane są w samochodach klasy C oraz D np.: Ford Focus, Opel Astra, Skoda Octavia, Peugeot 308, Renault Megane, Hyundai i30, Kia cee’d, Open Insignia, Ford Mondeo, Skoda Superb, Toyota Auris, Toyota Avensis, Peugeot 508.
W tym teście aż 5 producentów zgarnęło ocenę „dobry”: Continental, Michelin, Dunlop, Goodyear oraz Nokian. Najgorszy wynik i ocenę „niedostateczny” zaliczyły opon marki Syron. Przyznam szczerze, że ta marka jest mi kompletnie nieznana i pierwszy raz o niej słyszę. Nawet nie wiem czy jest dostępna w Polsce.

Model opony – 205/55 R 16 H ocena
  15% 30% 20% 10% 5% 10% 10%
Continental ContiWinterContact TS850 dobry 93 do 183 2,4 2,3 1,9 2,0 3,2 1,4 1,0
Michelin Alpin A4 dobry 94 do 177 2,2 2,4 2,0 2,1 3,7 1,9 1,0
Dunlop SP Winter Sport 4D dobry 96 do 175 2,5 2,2 2,3 2,4 3,2 1,9 2,3
Goodyear UltraGrip 8 dobry 92 do 183 2,5 2,1 2,3 2,3 3,5 2,2 2,0
Nokian WR D3 dobry 76 do 181 2,5 2,5 2,3 2,4 3,6 2,3 2,5
Bridgestone Blizzak LM-32 dostateczny 86 do 198 2,3 2,6 2,4 2,3 4,0 2,0 2,0
Semperit Speed-Grip 2 dostateczny 77 do 142 2,7 2,4 2,5 2,7 2,4 1,9 2,5
Vredestein Snowtrac 3 dostateczny 75 do 157 2,6 2,6 2,7 2,4 3,0 2,2 2,0
ESA-Tecar Super Grip 7+ dostateczny 65 do 130 2,8 2,6 2,3 2,3 3,2 1,7 2,0
Yokohama W.drive V903A dostateczny 85 do 186 2,1 2,9 2,8 2,4 3,3 2,1 1,5
Fulda Kristall Control HP dostateczny 84 do 170 2,6 3,0 2,2 2,7 3,5 2,1 2,0
Pirelli Winter 210 Snowcontrol Serie 3 dostateczny 87 do 177 3,0 2,7 2,8 2,5 3,7 2,1 2,0
Falken Eurowinter HS449 dostateczny 67 do 163 2,3 2,4 3,1 2,0 3,2 2,2 2,3
Hankook Winter i*cept RS W442 dostateczny 74 do 186 2,4 3,0 3,3 2,2 3,6 2,1 2,3
Uniroyal MS plus 66 dostateczny 80 do 145 2,4 2,2 3,3 2,5 3,0 2,2 2,3
Syron Everest 1 niedostateczny 62 do 125 3,0 5,5 3,4 2,7 4,2 2,6 2,0

ADAC – test opon zimowych 2011/2012

W tym roku po raz pierwszy niemiecki automobil klub ADAC przetestował opony przeznaczone do samochodów typu SUV. Testom poddano 6 kompletów opon 215/65 R16 T (indeks prędkośći T – prędkość maksymalna do 190 km/h).
Najlepiej w teście wypadały opony czołowych producentów: Bridgestone, Dunlop oraz Continental. Najgorszy wynik zantowoały opony koncernu Sailun.

Model opony – 215/65 R16 T ocena
  15% 30% 20% 10% 5% 10% 10%
Bridgestone Blizzak LM-80 dobry 93 do 205 2,5 2,0 2,1 2,1 2,8 1,5 2,5
Dunlop SP Winter Sport 4D dobry 112 do 204 2,3 2,1 2,2 2,3 3,0 2,0 2,5
Continental CrossContact Winter dobry 108 do 190 2,5 2,1 2,3 2,1 3,6 2,1 2,5
Goodyear UltraGrip 8 dostateczny 109 do 206 2,7 1,6 2,5 2,4 3,5 2,3 1,0
Sava Eskimo SUV dostateczny 86 do 159 2,9 3,2 2,9 2,4 3,4 2,6 0,5
Sailun Ice Blazer WSL2 niedostateczny 68 do 160 2,7 5,5 1,9 2,6 3,4 1,5 1,5

ADAC – test opon zimowych 2011/2012

Źródło dannych: adac.de

tagiTagi: , , , ,
comment 2 komentarze »

Komentarze:

  1. opony says:

    Jak zwykle czołowe marki na pierwszych miejscach. Jednak czasem warto wydać więcej i zyskać cenne bezpieczeństwo, zwłaszcza na polskich drogach.

  2. iParts says:

    Jakość jest ważna, dlatego tak jak napisał kolega wyżej warto zainwestować więcej, ale być pewnym swojego samochodu w każdych warunkach pogodowych.

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum