25 kwietnia 2012

Sporo dużych marek zaliczyło pewnego rodzaju wpadki, który odbiły się echem w mediach społecznościowych. Wydaje mi się, że wiele osób kojarzy chociażby sprawę Kominka i Dr. Oetkera, czy ostatni kryzys marki Wedel i Ptasiego Mleczka®. W sumie to nie spotkałem się w polskich mediach społecznościowych z kryzysem, który dotknąłby branżę motoryzacyjną, aż do dziś…

Wśród dziesiątek maili, które codziennie otrzymuje, wpadł mi w oko mail o tytule „Jak to jest z gwarancją KIA?”. Zanim jeszcze napiszę o całej akcji, to mały wstęp. Gdy zadaje sobie pytanie, jak to jest z gwarancją producenta na samochody marki KIA, to na myśl nasuwa mi się stwierdzenie, że KIA jako jedna z nielicznych marek daje 7-mio letnią gwarancję na swoje modele. W sumie to nawet eksponuje ten fakt w jednym ze swoich ostatnich spotów reklamowych emitowanych w polskiej telewizji.

Nie będę się rozpisywać o samym spocie reklamowych, napiszę tylko że podoba mi się, fajnie zrobiony. Spot promuje samochody marki KIA oraz informuje o Euro2012, gdzie KIA jest sponsorem. Na końcu spotu reklamowego pojawia się jednoznaczna informacja o 7-mio letniej gwarancji.

To teraz wróćmy do meritum.

Użytkownicy samochodów marki KIA (związani z forum mojaceed.pl???) założyli na facebooku fan page Czy Kia Kłamie i jeszcze podpięli pod to domenę czykiaklamie.pl. Jak wynika z opisu, fan page został założony z powodu usterek samochodów marki KIA jednego z klientów, w przypadku której importer nie chciał rozpatrzyć reklamacji właściciela.

Jak akcja się zaczęła?
Organizatorzy akcji KiaKlamie.pl (domena założona z końcem lutego – wg. whois.pl), wysłali do Wojciecha Szyszko, Dyrektora Zarządzającego KIA MOTORS POLSKA, poniższy list, w którym zapraszają go do objęcia honorowego patronatu nad akcją.

Czy Kia Kłamie?

Czy Kia Kłamie?

Kia oczywiście odpowiedziała, wzywając organizatora do zaprzestania naruszania dóbr osobistych spółki. Autor akcji chyba się zreflektował więc szybko zmienił nazwę akcji z orzekającej „KiaKlamie.pl” na pytającą „CzyKiaKlamie.pl” (domena zarejestrowana 4 dni po odpowiedzi KIA Motors Polska).

Czy Kia Kłamie?

Jestem ciekaw jak to dalej się potoczy. Na facebooku widziałem reklamy sponsorowane całej akcji, chociaż na chwilę obecną fan page polubiło jedynie 125 osób. To dość kiepski wynik, chyba zbyt mały aby koncern KIA przejął się tą akcją.

Jednak KIA MOTORS POLSKA nie tylko ma problem z klientami, ale także z niezadowolonymi mieszkańcami Warszawy, którzy zasypali oficjalny profili marki KIA na facebooku żądaniami usunięcia bannera. O samej akcji było też głośno w sieci.

Osobiście nie mam nic do marki KIA, nowe modele koreańskiego koncernu są mocno konkurencją dla europejskich koncernów. Także w Polsce sporo samochodów marki KIA można dostrzec na drogach. Dodatkowo koncern jest jednym ze sponsorów Euro2012, a tu proszę tak trochę czarny PR i kryzys wizerunku.

tagiTagi:
comment 7 komentarzy »

Komentarze:

  1. fanklub Kia says:

    Też trochę przesadzasz z tym kryzysem.
    Wiesz jak była sytuacja z tą reklamą na budynku. Poza tym, jak sam dobrze wiesz, sprawa została wyjaśniona. Jeśli chodzi o akcję Kiakłamie to widać, że to akcja tylko jednego podkur.ionego klienta, który teraz zrobi wszystko żeby odgryźć się na marce, ale co to da? i czy to jest wg Ciebie kryzys?

  2. Tomek says:

    Trzeba jeszcze dodać, że Kia ma obiektywnie okłamała klientów w sprawie gwarancji, wynika to z decyzji UOKiKu o której można przeczytać tutaj http://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=2872 więc na tej podstawie gość ma rację że Kia kłamie. Dodatkowo w piśmie od Kia jest stwierdzenie, że nigdy Kia nikogo nie okłamała. To kolejne kłamstwo, bo Kia nie odwołała się od decyzji UOKiKu, a więc tym samym przyznała się do winy. O autorze anty fanpage’a można sobie tam swoje myśleć, ale obiektywnie ma rację.

  3. Michał Jaraczewski says:

    Nie sądzę bym przesadzał. Może nie jest to afera na miarę komisji sejmowej, ale jednak coś się dzieję. Stąd też powstał ten wpis.

  4. andi says:

    Ja akurat kupiłem cee’da z ze świadomością jak to jest. Analizowało się. Ostatnio byłem na przeglądzie i wlepili wkładkę do gwarancji z korektą jakiegoś dotychczasowego wykluczenia. Inna sprawa, że prawdopodobnie skończę przeglądy na drugim. Sporo rzeczy jest na krótszy okres, a że przebiegi małe to co z silnikiem czy skrzynią miałoby się stać. 700-800zł w kieszeni.

  5. Wojtek says:

    ciekawy przykład dobrze zorganizowanej akcji konsumenckiego nacisku na korporację z wykorzystaniem internetu. Na marginesie – nie jestem i nigdy nie byłem użytkownikiem samochodu marki kia, ale byłem zawsze przekonany, że KIA oferuję najdłuższą gwarancję na rynku. Taki był przekaz reklamowy: 7 lat normalnej gwarancji co dla klienta miało oznaczać „przez 7 lat nie musisz się martwić, że zepsuje Ci się samochód”

    Sprzedaż samochodów

  6. xsayo says:

    a ja mam od 2007 roku ceed’a kombi i jestem mega zadowolony,
    teraz mam 188tys na licznku, 1.6 CRDi, 115KM,
    na początku turbina głośno chodziła – po ok miesiącu od zgłoszenia wymienilil turbinę na własny koszt (ok 7tys złotych),
    poza tym samochód jest totalnie bezawaryjny,
    gwarancja się skończyła – od początku wiedziałem że jest 150tys limit,
    w tym samym czasie zastanawiałem się na Golfem i Focusem, ale oni dawali 100tys i krótszy okres gwarancji.

    wg mnie dużo też zależy od serwisu – odradzam AutoWache pod Poznaniem gdzie robiłem pierwszy przegląd i zrazili mnie oszukiwaniem (pytam czy już robią przegląd bo mi się śpieszyło – tak oczywiście, już jest na warsztacie – a za chwilę widzę, że jeszcze stoi przed wjazdem nieruszony),

    polecam Lee Motors w Komornikach, gdzie od jakiegoś czasu serwisuję i nie miałem żadnego problemu – tam ludziom naprawdę chce się pomagać Klientom (to właśnie ten serwis załatwiał wymianę turbiny)

    ja tam Kię mogę tylko polecić, bo nie miałem żadnych problemów 🙂

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum