22 lutego 2012

Dziś organizacja Euro NCAP opublikowała pierwsze w tym roku wyniki najnowszych crash testów. W pierwsze sesji w 2012 roku, testom poddano dwa modele. Pierwszym z nich była nowa Honda Civic, a drugim modelem był Jeep Compass (bosz… co za debilna nazwa dla modelu, już lepszy byłby cyrkiel).

W 2012 roku aby samochód zdobył maksymalną ocenę 5-ciu gwiazdek, w testach zderzeniowych musi uzyskać następujące wyniki:
– wynik łączny minimum 80%
– bezpieczeństwo dorosłych pasażerów minimum: 80%
– bezpieczeństwo przewożonych dzieci minimum: 75%
– bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem minimum: 60%
– ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa minimum: 60%

Honda Civic – 5 gwiazdek
– bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 94%
– bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 83%
– bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 69%
– ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 86%

Euro NCAP Luty 2012

Jeep Compass – 2 gwiazdki
– bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 61%
– bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 76%
– bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 23%
– ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 49%

Euro NCAP Luty 2012

Dość słabo, by nie powiedzieć, że marnie wypadł Jeep Compass i został w tyle jeśli chodzi o inne kompaktowe SUVy. Pomimo zastosowania bocznej poduszki typu Torax (chroniącej korpus i głowę), Jeep Compass źle wypadł w teście zderzenia bocznego. Niezbyt dobrze poradził sobie pod kątem ochrony pieszych – wynik 23% jest mocno poniżej oczekiwań.

Natomiast bardzo dobrze wypadła w testach nowa Honda Civic, który zgarnął maksymalną notę 5-ciu gwiazdek. Specjaliści z Euro NCAP docenili w 9-tej generacji modelu Civic system CMBS (Collision Mitigation Brake System), który pomaga uniknąć kolizji przy prędkości powyżej 15 km/h. System działa trzyetapowo, jeśli system rozpozna możliwość kolizji z innym pojazdem lub przeszkodą aktywuje się informacja wizualna oraz dźwiękowa, która ostrzega kierowcę o niebezpieczeństwie. W kolejnym drugim etapie (około 2 sekund przed zderzeniem), w przypadku braku reakcji ze strony kierowcy następuje mocno trzykrotne zaciśnięcie pasa bezpieczeństwa kierowcy oraz samochód zaczyna zwalniać. W trzecim etapie w przypadku braku reakcji ze strony kierowcy, system napina pasy bezpieczeństwa oraz aktywuje gwałtowne hamowanie.

Zastanawia mnie jeszcze jedna, firmy lubią się chwalić dobrymi wynikami testów zderzeniowych. Ciekawe czy Jeep pochwali się 2 gwiazdkami i przyzna się do spieprzenia sprawy bezpieczeństwa busoli… yyy kompasu 😉

Źródło danych: Euro NCAP

tagiTagi: , , , , ,
comment 17 komentarzy »

Komentarze:

  1. ela says:

    Zastanawia mnie co to znaczy „stopień ochrony pieszych” – sprawne hamulce? Zderzak z gumy? Jak dla mnie pieszy w starciu z takim masywnym autem ma 1% szans na przetrwanie…no więc te 23% to całkiem nieźle…

  2. samochodziarz says:

    Z tym jeepem to nie tak do końca, że wypadł słabo, tylko z tego co wiem, to EURO NCAP zmieniło udział poszczególnych składowych, w tym ochronę pieszych.

    Dwa lata temu, przy dokładnie tych samych parametrach dostałby 4 gwiazdki, mało tego – wg US NCAP nadal ma 4 gwiazdki.

    Może czas na weryfikację, żeby nie dawać gwiazdek za brzęczyki od pasów..?

  3. kamrat32 says:

    Od 3 lat jestem szczęśliwym użytkownikiem samochodu – Jeep Compass. Bezawaryjny, funkcjonalny i przede wszystkim bezpieczny. Jak kupowałem Compassa to miał 4 gwiazdki w/w teście. Śmieszne jest to, że teraz NCAP zawyżając normy, chce wmówić użytkownikom, że mają mało bezpieczne samochody. Ustalone normy i na ich podstawie przeprowadzone badania, są dla mnie mało wiarygodne.

  4. motozubr says:

    ela masz 100% racji. To tak jakby wymagać żeby po zderzeniu z pociągiem pieszy wyszedł bez szwanku. Przeznaczenie i konstrukcja Jeepów jasno daje do zrozumienia że priorytetem jest ochrona kierowcy i pasażerów a pieszy i tak ma 23% szans. W ogólnej ocenie Jeep wcale źle nie wypadł, bardzo dobry wynik uzyskał np. w ochronie dzieci przewożonych w aucie a dla mnie to się bardziej liczy niż nieuważni piesi. Jakbym miał kupić Compassa to ten test wcale nie wpłynąłby na moją decyzję. Nadal uważam Jeepa za bezpieczną markę. W końcu tyle lat w terenie do czegoś zobowiązuje.

  5. Witam, jestem przedstawicielem marki Jeep i chciałbym krótko wyjaśnić przyczyny uzyskania tylko 2 gwiazdek w teście Euro NCAP przez Jeepa Compassa.
    W roku 2012 Euro NCAP wprowadzi ł nowy schemat ogólnej klasyfikacji bezpieczeństwa pojazdów. Jedna z tych zmian dotyczy co najmniej dwukrotnego podwyższenia progów oceny stopnia ochrony pieszych w porównaniu ze stanem w roku 2009. I tak na przykład, uzyskany w roku 2009 wynik 15% w zakresie ochrony pieszych oznaczałby czterogwiazdkową kwalifikację ogólną Euro NCAP. Identyczna kwalifikacja zgodna z nowym protokołem 2012 wymaga osiągnięcia 50-procentowego wyniku w zakresie ochrony pieszych.
    Jeep Compass, który jest modelem z 2007 roku, poddany został testom Euro NCAP z zastosowaniem protokołu 2012 i otrzymał rating dwugwiazdkowy ze względu na wynik 23% − odnoszący się do zderzenia z pieszym (ranking łączny zależy od najgorszej oceny w jednej z czterech kategorii: ochrona dorosłych, ochrona dzieci, ochrona pieszych oraz systemy bezpieczeństwa). W roku 2009 identyczny wynik skutkowałby przyznaniem klasyfikacji czterogwiazdkowej. Zatem główny powód dla którego Compass otrzymał 2 zamiast 4 gwiazdek, to znacznie podwyższone kryteria w przypadku kolizji z pieszym. Generalnie z tego powodu 2 lub minimum 1 gwiazdkę straciła by zdecydowana większość samochodów testowanych wg protokołu z 2009 roku.
    Euro NCAP testuje nowe samochody, które dopiero weszły do sprzedaży, jednak jest organizacją niezależną i każdy może dać do testów dowolny samochód pod warunkiem, że za to zapłaci. W przypadku Jeepa Compassa za test Euro NCAP zapłaciła konkurencja, niestety tajemnica handlowa powoduje, że nie wiemy która. Jednak sam fakt świadczy o sile marki Jeep i zagrożeniu jakie z jej strony widzi konkurencja.
    O tym, że Jeep Compass jest bezpiecznym samochodem świadczy wysoka klasyfikacja czterogwiazdkowa w testach bezpieczeństwa NHTSA (amerykańska agencja rządową ds. bezpieczeństwa drogowego) – poniżej link do testu:
    http://www.safercar.gov/Vehicle+Shoppers/5-Star+Safety+Ratings/1990-2010+Vehicles/Vehicle-Detail?vehicleId=5646 .
    Test dotyczy modelu z przed faceliftingu ale jest on bliźniaczą konstrukcją z obecnym Compassem.

  6. RADEK says:

    Compass w teście wypadł dobrze. NCAP ma na tyle surowe wymagania w tym roku, że ciężko było otrzymać nawet te 2 gwiazdki. Dobrze, że Jeep znalazł się w gronie wybrańców. Lubię to auto.

  7. melka2012 says:

    Te 4 gwiazdki w NHTSA to już coś 🙂 Jeżeli dana marka jest rozpoznawalna i (jak w przypadku Jeepa) bardzo popularna od dłuższego czasu, to konkurencja nie śpi i robi wszystko, żeby coś jej nie poszło. Może jeszcze jakieś testy opłacą, żeby tylko coś „udowodnić” Jeepowi? Compass wypadł bardzo dobrze w kwestii ochrony pasażera, dziecka, kierowcy- a pieszy-pieszy zawsze coś wymyśli. Wiem to, bo sama nie raz wychodzę na ulicę jak jest czerwone światło ;/ Więc lepiej mieć te 23% jak u Jeepa niż 1% szans na przeżycie u innych marek.

  8. felga says:

    Jeep dostał 2 gwiazdki w teście NCAP i 4 w NHTSA. Niezły wynik! Niektóre auta dałyby się ztuningować, żeby dostać choć jedną gwiazdkę, a tu Jeep na prowadzeniu. Kiedyś jak go jeszcze ulepszą pewnie będzie mieć 5 😉 Gratulacje*

  9. terramoda says:

    Osobiście bardzo mi się podoba wynik 75-76% -ochrona dzieci. Bezpieczeństwo naszych pociech podczas jazdy jest na pierwszym miejscu! Jeep to duże, komfortowe auto, któremu życzę 5 gwiazdek w kolejnym teście.

  10. zahar says:

    Kiedyś było tylko 15% wymagane w ochronie pieszych dla 4 gwiazdek? Dobrze, że czasy się zmieniły i progi kwalifikacyjne poszły w górę. Jednak mieć 15% a 23% to różnica. Stawiam na Jeepa* i powodzenia w kolejnych testach.

  11. melatonina says:

    4 kategorie i 2 gwiazdki, hm.. daje do zastanowienia. Jakoś nie wierzę, żeby Jeep miał taką niską ocenę w zw. z ochroną pieszych. Skoro konkurencja płaci za takie testy, to może coś zdziałali, żeby za dobrze nie wypadły? Jeep to znana marka. Wybroni się. W końcu w Europie takie SUVy kupuje się bardzo, ale to bardzo często.

  12. sunrise says:

    W górach jedynym autek, które naprawdę się sprawdza to Jeep i nie wymieniłabym go na żaden inny. Miałam już zderzenie z jednym autem jak wyjeżdżałam z parkingu. „Przygrzmocił” w bok mojego auta- i co? Sam bardziej się pokiereszował ,a ja na spokojnie zadzwoniłam po policję 😉 Compass ma to do siebie, że jest bardzo masywny i bezpieczny. Jeden test o niczym nie przesądza a 4 gwiazdki mu się należą.

  13. automoto says:

    Jeep powali na łopatki inne auta w kolejnych testach. Taki NCAP to dobry początek. Następnym razem życzę mu 5 gwiazdek. Freedom Drive i kolejna przygoda przed nami 🙂

  14. hitmit08 says:

    Hej, a dlaczego tylko 49% dla systemów bezpieczeństwa? Przecież Compass ma i aktywne i pasywne zabezpieczenia, których nie mają wszystkie auta. Przy bocznym zderzeniu nic się nie stanie ani pasażerom ani kierowcy. We mnie już nie jeden wjechał i jakoś Jeep ma tylko lekkie draśnięcie. W realu jest lepszy niż w symulowanych testach zderzeniowych. Ja Ci daję 150% 🙂

  15. JC says:

    Torax ma dobry. Nie zgodzę się z autorem, że aż tak źle poszło Compassowi. W końcu 2 gwiazdki to nie 0, prawda? A w rzeczywistości może zupełnie inaczej wyglądać po zderzeniu. Osobiście nie widziałem ani jednego SUV-a (Compassa), który trafił do mechanika po wypadku. WNIOSEK: są na tyle dobre, że nie mają stłuczek a jedynie zadrapania. Szerokości!

  16. andi says:

    „Natomiast bardzo dobrze wypadła w testach nowa Honda Civic…”
    94%/83%/69%/86% w 2012 roku to powiedzmy wynik przyzwoity. W tej klasie
    w 2010 roku Giulietta otrzymała 97%/85%/63%/86%, Golf w 2009 97%/84%/61%/71% – a nowy zapowiadany w tym roku ma być jeszcze bezpieczniejszy. Pewnie sporo podskoczy ostatni wynik systemów bezpieczeństwa. Na tą chwilę różnica wynika z braku przypominajki o zapięciu pasów na tylnych siedzeniach. Za to dwie główne kategorie trudno innym do dzisiaj poprawić.

  17. Andrew says:

    Dziwne że Civic jest bezpieczniejszy od Jeepa. Jakoś trudno mi w to uwierzyć. Może te testy są zgrane pod samochody typu Hondy, żeby zawyżyć ich ocenę za to, że pieszy wbiły by się w samochód uszkadzając bardziej nas niż siebie, bo tak te testy właśnie wyglądają. Nie wiem czy ktoś martwi się o pieszego czy o siebie wybierając samochód, ale dla mnie bez względu na jakieś testy Jeep jest bezpieczniejszy.

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum