6 grudnia 2011

Koncern General Motors, który jest właścicielem marki Opel nie jest zadowolony z obecnej sytuacji w europejskim oddziale. Wszystko za sprawą strat jakie generuje europejski oddział GM, w ciągu ostatnich dziesięciu lat nie przyniósł on zysku. Dla przypomnienia w 2009 rok po restrukturyzacji General Motors w Stanach Zjednoczonych, oraz decyzji o utrzymaniu marki Opel, do Europy z misją restrukturyzacją przybył Nick Reilly. Założenia były obiecujące i prognozowano, że Opel przyniesie zysk już w 2011 roku. Teraz wiemy, że tak się nie stanie. Według ostatnich udostępnionych wyników finansowych w trzecim kwartale Opel zanotował stratę w wysokości 300 milionów dolarów.

Władze GM mają przed sobą kolejne trudne decyzje ponieważ coś z Oplem w końcu trzeba zrobić aby przynosił zysk. Kilka miesięcy temu spekulowano w mediach jakoby General Motors ponownie rozważał sprzedaż swojego europejskiego unitu. Oficjalnie zaprzeczono tego typu plotkom podając, że europejski oddział GM wnosi do korporacji wiele technologii, przez co pozbycie się marki Opel wraz z jej wszystkimi oddziałami nie wchodzi w grę.

Opel

Obecny prezes Dan Ackerson który był zwolennikiem sprzedaży Opla, zdecydował o przysłaniu do Europy w miejsce Nicka Reilly, który odejdzie na emeryturę, Steve Girsky’ego. W 2009 roku Girsky głosował co prawda za utrzymaniem marki Opel, jednak nie ma co ukrywać, że obecnie jest on zaufanym człowiekiem Ackersona.

W ostatnim czasie we władzach Opla zaszło sporo zmian, jest nowy prezes Karl Stracke, są nowi członkowie rady nadzorczej, którzy zostali przysłani do Europy z amerykańskiej centrali z misją ratunkową. Jednak co należy zrobić aby GM Europe zaczął przynosić zysk? Patrząc na portfolio Opel ma silnych graczy w dwóch najważniejszych segmentach, Astra IV i Insignia to stosunkowo nowe i wciąż atrakcyjne modele. Dodatkowo w ofercie jest minivan w postaci Merivy, a do oferty w 2012 roku wejdą nowe modele: Zafira oraz Astra IV GTC.

Klienci odwiedzający salony Opel nie mają więc powodów do narzekań na nudę i staroć, jeśli więc portfolio jest w porządku to władze Opla mają dwie możliwości. Cięcie kosztów strukturalnych lub też odchudzenie modeli by przyniosły większy zysk. Odchudzenie modeli przez rezygnację z niektórych rozwiązań technicznych może odbić się w dość szybkim tempie czkawką, gdyż klienci zauważą gorszą jakość. Można, a raczej trzeba więc ciąć koszty strukturalne. Największe możliwości są w Niemczech, gdzie Opel ma 4 zakłady Ruesselsheim (centrala), Kaiserslautern, Eisenach oraz stary zakład w Bochum. Obecnie Bochum przeszło restrukturyzacje, produkowane są tam obecnie 4 modele: Astra III Classic kombi, Astra III Classic 5DR, Zafira Family (Zafira B) oraz nowa Zafira Tourer. Bochum to przestarzały zakład, który produkuje starsze modele jak i nową Zafirę, którą bez problemu można przenieść do Ruesselsheim lub do Gliwic. Opel Bochum to stary zakład, który ma dość wysokie koszta utrzymania i pracy.

Uważam, że Opel który posiada w Europie zbyt duże moce przerobowe, nie osiągnie zysku jeśli nie wykona radykalnych cięć. Czy więc Girsky i nowa ekipa w radzie nadzorczej Opla podejmie w najbliższym czasie trudne lecz konieczne decyzję?

tagiTagi: , ,
comment 4 komentarze »

Komentarze:

  1. Polinik says:

    Chyba nie lubisz zakładu w Bochun, skoro w 4 zdaniach trzy razy zaznaczyłeś, że Bochum to stary zakład, który jest stary i przestarzały? 🙂

  2. Blogomotive says:

    Słyszałem, że Astra i Insignia sprzedają się poniżej oczekiwań, bo są zbyt drogie „ja na Opla”. Prawda?

  3. Michał Jaraczewski says:

    @Polnik: to nie kwestia tego czy go lubię czy nię, bo tu nie ma nic do lubienia. Po prostu wydaje mi się, że zakład w Bochum generuje spore koszta i to jest powód start GM Europe.

    @Blogo: nie spotkałem się z takimi komentarzami. Owszem, że obecnie wolumen trochę spadł na Astre IV stąd też zeszłomiesięczne postoje w Gliwicach, jednak generalnie Astra IV i Insignia idą zgodnie z założeniami.

  4. iParts says:

    na pewno wyjdą z tego obronną ręką, jeśli zarząd nie będzie bał się podejmować decyzji. to firma z dużym potencjałem, także myślę, że fani Opla nie muszą się martwić;)

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum