25 października 2011

Za oknem dość dobra pogoda, niewiele opadów, poranki jeszcze z dodatnią temperaturą, jednak za kilka tygodni pewnie przyjdzie do nas powoli zimowa aura. Czas więc pomyśleć powoli o wymianie opon z letnich na zimowe. Niektórzy z Was pewnie mają komplet opon zimowych z zeszłego sezonu, jednak pewnie są i tacy, którzy z różnych powodów stoją przed koniecznością zakupu nowego kompletu zimowych kapci. W wyborze przychodzi niemiecki automobilklub ADAC jak co roku przeprowadził test opon zimowych w dwóch popularnych rozmiarach 175/65 R14 oraz 195/65 R15.

ADAC test opon zimowych 2011/2012

ADAC podczas testu opon zimowych zwracało uwagę na następujące rzeczy:

» zachowanie na suchej nawierzchni (15%)
» zachowanie na mokrej nawierzchni (30%)
» zachowanie na śniegu (20%)
» zachowanie na lodzie (10%)
» poziom hałasu (5%)
» zużycie paliwa (10%)
» wytrzymałość bieżnika (10%)

Przy każdej z kategorii w nawiasach znajdują się wagi (istotność) danego aspektu na wynik końcowy.

ADAC ocenił opony zimowe według skali:

» bardzo dobry
» dobry
» dostateczny
» mierny
» niedostateczny

Należy jednak dodać, że ocena „dobry” odpowiada ocenia „szczególnie polecane”, która została stosowana w przeszłości przez niemiecki automobilklub.

ADAC test opon zimowych 2011/2012

ADAC przetestował 14 kompletów opon w rozmiarze 175/65 R 14 i indeksem prędkości T (do 190 km/h). Opony o tym rozmiarze idealnie pasują do małych samochodów z segmentu B, na przykład: Renault Clio, Opel Corsa, Toyota Yaris, Citroen 3, Ford Fiesta.

Najlepiej wypadały opony wiodących producentów: Continental, Michelin oraz Dunlop. Najgorzej w teście wypadały opony japońskiej firmy Falken.

Specjaliści informują, że testy opon 175/65 R 14 są reprezentatywne dla rozmiarów 185/65 R 14 oraz 165/65 R 14.

Model opony ocena
Continental ContiWinterContact TS800 dobry 52
do
97
2,5 2,1 1,7 2,5 3,2 1,5 2,0
Michelin Alpin A4 dobry 55
do
112
2,4 2,5 2,4 2,1 3,7 1,9 0,6
Dunlop SP Winter Response dobry 56
do
90
2,4 2,4 2,5 2,5 2,8 2,2 2,5
Goodyear UltraGrip 8 dostateczny 49
do
120
2,5 2,0 2,7 2,3 3,0 1,7 1,3
Semperit Master-Grip dostateczny 47
do
83
2,8 2,3 2,0 2,3 3,3 1,8 2,3
Esa-Tecar Super Grip 7 dostateczny 69 2,8 2,7 2,0 2,4 3,0 1,9 2,0
Vredestein Snowtrac 3 dostateczny 48
do
117
2,5 2,7 2,7 2,3 3,4 2,0 1,0
Uniroyal MS plus 6 dostateczny 45
do
84
2,8 2,1 2,6 2,5 3,4 2,4 2,5
Maloya Davos dostateczny 47
do
90
2,5 2,6 2,5 2,4 3,7 2,1 2,0
Firestone Winterhawk 2 Evo dostateczny 47
do
102
2,5 3,0 2,3 2,6 2,7 2,2 1,8
Sava eskimo S3+ dostateczny 43
do
75
2,4 2,8 2,6 2,2 3,3 1,7 2,5
Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3 dostateczny 51
do
83
2,8 2,5 2,5 2,3 3,7 2,0 3,0
Ceat Formula Winter dostateczny 45
do
73
2,4 3,1 2,4 3,4 3,5 2,4 2,1
Falken Eurowinter HS439 mierny 46
do
76
2,5 3,3 4,2 2,2 3,0 1,9 2,8

ADAC poddał także testom 16 kompletów opon o rozmiarze 195/65 R15. Opony o tym rozmiarze stosowane są w samochodach klasy C oraz D np.: Ford Focus, Opel Astra, Skoda Octavia, Peugeot 308, Renault Megane, Hyundai i30.
W tym teście aż 6 producentów zgarnęło ocenę „dobry”: Continental, Goodyear, Semperit, Dunlop, Michelin oraz Pirelli. Podobnie jak do opon o mniejszym rozmiarze, tak i tutaj najgorszy wynik zanotowały opony firmy Falken oraz Trayal. Wyniki testu opon 195/65 R 15 są reprezentatywne dla rozmiarów 205/60 R15.

Model opony ocena
Continental ContiWinterContact TS830 dobry 60
do
102
2,5 2,0 1,9 2,4 3,1 1,7 1,8
Goodyear UltraGrip 8 dobry 63
do
109
2,3 1,8 2,4 2,4 3,2 2,1 2,0
Semperit Speed-Grip 2 dobry 52
do
90
2,5 2,2 2,1 2,4 2,9 1,5 2,0
Dunlop SP Winter Sport 4D dobry 62
do
105
2,3 2,0 2,1 2,4 3,2 2,1 2,3
Michelin Alpin A4 dobry 59
do
112
2,2 2,5 2,4 2,3 3,5 2,1 1,0
Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3 dobry 58
do
95
2,3 2,3 2,3 2,0 3,5 1,8 2,5
Nokian WR D3 dostateczny 60
do
110
1,8 2,6 2,1 2,3 3,4 2,0 2,0
Vredestein Snowtrac 3 dostateczny 59
do
120
2,6 2,5 2,1 2,3 2,9 2,3 2,3
Fulda Kristall Montero 3 dostateczny 53
do
91
2,7 2,9 1,7 2,5 2,9 1,9 2,0
Barum Polaris 3 dostateczny 54
do
82
2,2 2,8 2,2 2,5 3,2 2,2 2,0
Kleber Krisalp HP2 dostateczny 54
do
90
2,3 3,3 2,4 2,4 3,6 1,9 1,0
Kumho I´ZEN KW23 dostateczny 53
do
84
2,3 2,8 2,4 2,4 3,5 2,1 2,8
Bridgestone Blizzak LM-32 dostateczny 62
do
130
2,1 3,1 2,4 2,8 2,9 2,3 2,0
GT Radial Champiro WinterPro dostateczny 48
do
83
2,8 3,4 3,3 2,3 3,4 1,9 2,0
Falken Eurowinter HS439 mierny 47
do
83
2,2 2,9 3,7 2,4 3,2 2,1 2,8
Trayal Arctica niedostateczny 50
do
89
3,9 5,5 3,5 3,0 4,2 2,6 1,5

 

Przy wyborze opon warto zwrócić uwagę na wyniki w poszczególnych kategoriach. Pamiętajmy, że przy zimowej jeździe w mieście częściej będziemy poruszać się po mokrej lub ośnieżonej nawierzchni. Natomiast jeśli ktoś mieszka poza miastem to głównie natrafi na zaśnieżone lub też oblodzone drogi.

Źródło danych: adac.de

tagiTagi: , , , ,
comment 5 komentarzy »

Komentarze:

  1. Polinik says:

    A Dębica to dla Niemców nie istnieje po prostu ich opony są grubo poniżej „niedostateczny”?

  2. iParts says:

    Trzeba przyznać, że testy ADAC są dosyć miarodajne, a obecność producentów takich jak Continental w czołówce wcale nie dziwi…

  3. Opony says:

    Zaskakująco słabo wypadła Goodyear UltraGrip 8 w rozmiarze 175/65 R 14

  4. hiszpan says:

    Duża rzesza opon traci z roku na rok na opini.

  5. jumbo says:

    opony zimowe oraz inne produkty można kupić w fajnej cenie na iparts.pl. Polecam Wam ten sklep z częściami.

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum