15 czerwca 2011

Po testach Skody Roomster oraz Yeti przyszedł czas na test bardziej popularnego modelu, jakim jest Skoda Octavia Tour w wersji z silnikiem benzynowym o pojemności 1.6l i mocy 102 KM, wyposażona w instalację LPG.

Skoda Octavia Tour nie jest nowym projektem, samochód jest tak naprawdę Octavią II sprzed face liftingu, który miał miejsce w 2008 roku. Octavia Tour nie jest więc może najświeższa, ale sprawdzona konstrukcja ma też sporo swoich zalet oraz konkurencyjną cenę.

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Testowany przeze mnie egzemplarz w ramach testu projektu SkodaiTy, wyposażony był silnik 1.6l MPI. Nie jest to jakaś super mocna jednostka, ale dość leciwa już konstrukcja, za to świetnie współpracująca z dedykowaną instalacją LPG firmy Landi Renzo. I właśnie podczas testów chciałem zobaczyć jak zachowuje się samochód napędzany LPG. Prawdę mówiąc mam trochę oporu co do tej technologii, nie lubię gdy samochód modyfikuje jakiś domorosły mechanik. Słyszałem też o problemach ludzi, którzy założyli sobie instalację LPG, a następnie ich samochód zaczął niedomagać. W przypadku Skody jest inaczej, gdyż instalacja LPG Landi Renzo to nie jakaś „chińszczyzna” ale sprawdzone rozwiązanie, na które Skoda daje pełną gwarancję.

Odbierając samochód spod siedziby dealera Skody firmy Emida, zostałem pozytywnie zaskoczony informacją o zasięgu. Przy pełnym zbiorniku gazu oraz paliwa samochodem można spokojnie pokonać dystans około 1000 km.

Pierwsze wrażenia
Skoda Octavia Tour prezentuje się jak klasyczna typowa limuzyna. Nie powala pięknem ustępując miejsca konkurencji, ale nie jest też awangardowa jak na przykład Skoda Roomster. Octavia Tour to spokojny stonowany dizajn, wnętrze ciemne, nieco smutne, ale za to wykonane z dość dobrych materiałów. Kokpit jak i przednie panele drzwiowe są wykonane z miękkiego miłego w dotyku materiału.
Tarcze obrotomierza i prędkościomierza to klasyczne wzornictwo Skody. Na środku między nimi znajduje się wyświetlacz komputera pokładowego. W konsoli centralnej dobrze znane radio i prosty w obsłudze panel regulacji nawiewu klimatyzacji. Żadnych udziwnień, zero wodotrysków, wszystko pod ręką, szczęka co prawda nie opada w dół, ale nie ma się do czego przyczepić.

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Silnik i instalacja LPG
Tak jak już wcześniej wspominałem, silnik 1.6l MSI nie jest zbyt żwawy. W mieście sprawdza się dość dobrze, jednak na trasie może być różnie, zwłaszcza przy mocno załadowanym samochodzie (5 osób plus bagaże). Jednak coś za coś – silnik benzynowy 1.6l MSI świetnie współpracuje z instalacją LPG. Kierowca nie odczuwa żadnej różnicy w przypadku zasilania silnika benzyną czy LPG. Przełączanie źródła paliwa jest proste i bezstresowe. Przy normalnej jeździe poza miastem, pełen zbiornik gazu wystarczył na pokonanie dystansu 420 km.

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Komfort jazdy
Jeśli ktoś lubi podróżować na dalsze trasy, a nie jest przy tym drogowym piratem, to Octavia Tour wydaje się być dobrym rozwiązaniem. Wnętrze jest dość obszerne i oferuje wiele podręcznych schowków, w których można umieścić telefon, klucze lub portfel. Bez problemu znalazłem wygodną dla siebie pozycję za kierownicą, jedynie przeszkadzał mi nieco kształt oparcia fotela, zwłaszcza w przypadku dłuższego trzymania prawej ręki na gałce zmiany biegów. Jednak tutaj z pomocą przyjdzie opcja dodatkowego podłokietnika (800 zł). W środku jest sporo miejsca, zarówno z przodu samochodu jak i z tyłu. Chyba największym plusem jest bardzo duży bagażnik, do którego bez problemu zmieściłem dziecięcy wózek, plecak oraz torbę, a mimo to było jeszcze sporo niewykorzystanej przestrzeni. Tutaj jeden minus to taki, że zbiornik LPG zamontowano w miejscu gdzie znajduje się koło zapasowe. Tak więc w przypadku posiadania pełnowymiarowego koła zapasowego lub zestawu naprawczego, musi być on przechowywany w bagażniku, co zabiera dodatkową przestrzeń.

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Silnik 1.6l MPI nie należy do najcichszych, o ile przy prędkości do 90 km/h hałas jest akceptowalny, niestety powyżej 100 km/h w kabinie robi się już dość głośno.

Zawieszenie jest w sam raz, ani za miękkie ani za twarde. Auto pewnie trzyma się drogi i precyzyjnie reaguje na ruchy kierownicą.

W momencie odbioru Skody Octavi Tour nieco zasmuciła mnie deszczowa pogoda. Foto sesja w sobotę odpadła, a samochodem wybrałem się jedynie na zakupy do okolicznych hipermarketów. Tutaj wykorzystałem do maksimum możliwość bagażnik Skody, ładując do niego kilkanaście baniaków 5 litrowej wody źródlanej.

Niedzielny poranek zaowocował super słoneczną pogodą, zwrot o 180 stopni, więc postanowiłem z rodziną pojechać za miasto i zrealizować już dawno planowany wypad do zamku w Mosznej (woj. Opolskie). Podróż z synkiem pozwoliła znowu w pełni wykorzystać bagażnik Octavii, do której bez problemu zmieścił się dziecięcy wózek i to bez demontażu kółek :). Plusem jest też sporo miejsca z tyłu oraz łatwy dostęp do samochodu dzięki dużym drzwiom. Podróż do Mosznej głównie autostradą A4 więc miałem możliwość sprawdzenia osiągów Octavii.

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Podsumowanie
Skoda Octavia Tour to dobre przestronne rodzinne auto dla kogoś kto nie oczekuje nowoczesnej stylistyki i bogatego wyposażenia. Za cenę nieco ponad 50 tys. zł można mieć komfortowy samochód z klimatyzacją manualną, radiem z MP3 i instalacją LPG. W podobnej cenie można mieć pewnie podobnie skonfigurowany (bez LPG) samochód z segmentu B, który na pewno będzie mniej przestronny i będzie oferować mniejszą przestrzeń ładunkową.

Przy obecnych cenach paliwa wydaje się, że samochód z dobrą, sprawdzoną instalacją LPG to ciekawa alternatywa, wybierana coraz to częściej przez klientów Skody. Z tego co dowiedziałem się w salonie Skoda Emida to czas oczekiwania na Skodę Octavie Tour 1.6l z LPG wynosi około 5-6 miesięcy.

Plusy:
» Duża pojemność bagażnika
» Instalacja LPG bez utraty gwarancji
» Wiele podręcznych przydatnych schowków

Minusy:
» Tylko jedna wersja stylistyczna wnętrza
» Słabe osiągi silnika przy większych prędkościach + hałas
» Ograniczona możliwość konfiguracji samochodu

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

Test: Skoda Octavia Tour 1.6l MSI LPG

tagiTagi: ,
comment 99 komentarzy »

Komentarze:

  1. giek12 pisze:

    Do Krzysia
    Krzyś 26.03.2012 pyta gdzie takie drogie ASO, gdzie przegląd po 30.000km kosztuje prawie 1500 zł
    Odpowiadam:
    Auto Wimar Centrum
    Opacz Kolonia

  2. mis pisze:

    GIEK12 ma rację – ja też zapłaciłem ~600 pln po 15tys.
    Jedno co mnie irytuje w tym aucie to głośna praca zawieszanie przy pokonywaniu leżących policjantów – też tak macie? (takie jakby chrupnięcie) – myślałem że to od mrozów ale wiosna przyszła i „chrupie” dalej. czy ktoś to może zgłaszał w ASO?

  3. SW pisze:

    Octavia tour 1.6 z LPG – przebieg 420 km na gazie ?
    Mało prawdopodobne.
    Ja robię 540-545 km. i to np. w ciągu tygodnia – a więc zapalanie, ruszanie itp.
    Jazda normalna.

  4. Michał Jaraczewski pisze:

    @SW ja głównie trasa ;)

  5. grzes pisze:

    Witam kolegów od początku kwietnia jestem posiadaczem nowego tura i jestem bardzo zadowolony zrobiłem już 5 tyś km i jak narazie odpukać wszystko ok oleju nie bierze tak jak kiedyś opisał to jeden z kolegów:P szkoda że nie ma tylko płyty eko pod silnikiem trochę mniej by się brudził , niestety chyba złapałem gdzieś gwozdzia bo systematycznie powoli uchodzi mi powietrze ale to już sprawa do zrobienia , dziś kumpel który kupił octawie 2 FL mnie zaszokował bo po 2500 tys km padła mu skrzynia i wstecznego nie ma czy to możliwe? aż się przestraszyłem że takie cuda się mogą dziać, słyszeliście coś o takiej usterce? pozdr

  6. krakow pisze:

    Ja wlasnie zamowilem Tour`a (jakies 2 tyg. temu), do odbioru koniec czerwca… wiec nie wiem jak to jest, ze w lutym pisali, ze juz koniec… mysle sobie, ze po co dawac do rosolu kure, ktora znosi zlote jajka :) takie pytanie: nie bralem radia tego bolero czy tam swing za 1200/1600… myslicie, ze jak dobiore ladne pod kolor to nie straci wnetrze „uroku”? Pozdrawiam DW

  7. grzes pisze:

    co do radia swing to polecam je bardzo i nie załuję że dopłaciłem , gra o niebo lepiej niż to zwykłe co oni dają i super sie komponuje z wnętrzem pojazdu, polecam

  8. krzys pisze:

    Kolego krakow żadne radio nie wyglada tak dobrze jak te oryginalne. Ja kupiłem bez radia bo 1600 za radio „bez niczego” to troche za drogo. Jednak dokupiłem na allegro swinga z 2011 roku za 600zł i to jest prawdziwa wartość tego radia. Ale teraz wnetrze wyglada o niebo lepiej. Jest jednak jeden minus, jak nie zamówisz radia z samochodem to bedziesz miał jedną antenę. Niestety do oryginalnego radia najlepiej jak są dwie anteny bo tak to troche traci fale. Zaznaczam że miałem najpierw nieoryginalne i było ok nie tracił fali.

  9. Daro pisze:

    Panowie zbliża się 15 tyś. co wchodzi w ten przegląd gwarancyjny, bo pytałem o cenę to się dowiedziałem że ok 1000zł bo zagazowana.
    Proszę o opis kto już ma to za sobą.
    Dzięki.

  10. kRZYS pisze:

    Daro ja jak robiłem po 15000km to zaplacilem 599zł. Zaznaczam że to było po 6 miesiącach jak u cibie będzie to po 12 miesiącach, nie jestem pewny ale chyba dochodzą jeszcze filtry powietrza, pyłkowy i chyba paliwa (filtr gazu masz co 15000km). Teraz bedę robił po 30000km to powiedzieli mi ze ok.1300zł.

  11. tomi pisze:

    Panowie; gdzie Wy robicie te przeglądy,że tak drogo? Ja za swój pierwszy przegląd w ASO skody zapłaciłem ok 430zł, oczywiście na Podkarpaciu.Następny będę miał za rok,lub kolejne 15000km. Szerokości Panowie

  12. andi pisze:

    Dobry pomysł z tym LPG. Co do połączenia z tym silnikiem to myślę, że sprawdzone rozwiązanie nie tylko użytkowników i gazowników, ale samego producenta. VW montuje fabrycznie LPG do tych silników i nie wiem czy to nie jedyny silnik, gdzie proponują LPG. Powinno chodzić.

  13. Daro pisze:

    Dzięki Panowie, ja pytałem w Auto Lelek Gliwice tam kupiłem autko mieszkam w Gliwicach. Narazie te ceny powiedzieli mi na pierwszym darmowym przeglądzie po 1000km. A ile przyjdzie mi zapłacić to napiszę po przeglądzie, wprawdzie dziwi mnie taka różnorodność cenowa, i nie ukrywam że wcale mi się to nie podoba.

  14. sokratessam pisze:

    Odebrałem Skodę tydzień temu z salonu przy Kocmyrzowskiej Kraków.Miałem dostać dobre radio a dostałem najtańsze na rynku gówno.Tylko swing zaraz dokupię sobie a przy zamawianiu piszcie czarno na białym wszystko łącznie z nazwa a unikniecie takiej wpadki.

  15. tom pisze:

    2007r. 1.6MPI kombi z pełnym wyposażeniem. Fajne spokojne wozidełko. Silnik jest słabiutki- brakuje mu ze 20 KM. Skrzynia ma krótkie biegi. Przy 100km/h ma powyżej3tys, obrotów i autostradą jechać cicho da się max 130km/h. Ale skurczybyk pali w cyklu mieszanym MAKSYMALNIE 8 L gazu. w trasie przy 130km/h pali około 9,5 litra. Mam butlę 70L zamiast zapasówki, wchodzi do niej około 62 litry, więc na gazie robię równo 700km. Wszystko z włączoną klimą i wózkiem w bagażniku:). Radio Swing – płytami CD gra nieźle, FM idzie dużo gorzej.
    Ogólnie fajne, tanie w utrzymaniu i komfortowe ( Laurent Klement) wozidełko.

  16. tom pisze:

    chodziło o radio Stream a nie Swing:)

  17. diablo72 pisze:

    Witam w styczniu 2012 kupiłem w salonie Auto- LELEK OPOLE Octavie Tour 1.6 plus instalacja gazowa przejechałem 8500 km i bierze mi olej w serwisie u LELKA powiedzieli mi ze to normalny objaw i ustanie po 30,40 tys. km. Czy ktoś ma podobne objawy z nowa Octavia zagazowana .
    Pozdrawiam

  18. Pawel pisze:

    ja mam takie auto 1.6 mint ( aktualnie to była chyba sprzedawana jako tour).

    Jedyne co mnie na początku męczyło to koszty serwisu i przeglądów.
    Znalazłem taki portal z tani przegląd. Czy znacie stronę http://www.taniprzeglad.pl ? Ponoć niedługo ruszają.

  19. aliG pisze:

    MAM 4 TAKIE SKODY W FIRMIE, I KAŻDA MA PROBLEM Z OBROTAMI PRZEBIEGI 50-90 TYS KM. JEDNA STOI Z ROZEBRANYM SILNIKIEM I CZEKA NA OPINIĘ PRODUCENTA.
    OGÓLNE ODRADZAM. JA JUŻ NIGDY W SKODE LPG (W OGÓLE LPG) NIE WEJDĘ.
    CIEKAWE JAK SERWIS SOBIE PORADZI CO ZDECYDUJE

  20. radek pisze:

    witam, skodę o tour II 1,6 lpg posiadam od stycznia 2012 obecny przebieg 48300 km. przez pierwsze 15 tyś. dolałem 0,5 l oleju następne kilometry pokonała bez dodatkowych dolewek, zużycie paliwa 9-11 lpg przy normalnej jeżdzie po dużym mieście w trasie można zejść poniżej 9 l lpg. Materiały eksploatacyjne kupuję sam (nie polecam najtańszych) natomiast w serwisie skody wszystko mi wymieniają z wpisem do książki serwisowej koszty 200 – 300 zł.do tej pory poza przeglądami wymieniłem 4 żarówki.co do mankamentów to skrzypiący podłokietnik na drzwiach kierowcy od nowości! poza tym za tą cenę może być. oglnie polecam

  21. Kuba pisze:

    Witam

    Auto ma przebieg 62 tys km zrobione w dwa lata, 3x wymieniane wtryski gazu, a w tym momencie jest regenerowana głowica ponieważ zostały wypalone gniazda zaworowe. Aktualnie zostało zmienione oprogramowanie i razem z gazem wtryskiwane jest paliwo a powyżej 4 tys. obrotów auto jeździ tylko na benzynie :-(

  22. seb pisze:

    Witam. Kupiłem octavie 1.6 lpg w czerwcu 2012. Na dzień dzisiejszy skoda ma 50tyś przebiegu i łyka coraz to więcej oleju! od zapalenia się ostatniej żółtej kontrolki oleju, skasowałem licznik i dolałem ok 500 -600 ml oleju, po czym ta kontrolka znów zapaliła mi się już po 1600km!!! W serwisie nie stwierdzili żadnych wycieków a skoda w wycwaniła się i twierdzi, że auto może łyknąć 1l oleju na 1000km, dopiero jak spalanie oleju będzie wyższe wtedy dopiero mogą to sprawdzić. oczywiście mam tez również cewki do wymiany bo obroty skaczą i byłem 4 razy z wyciekami płynu chłodniczego. ogólnie jak słyszę ,,serwis” to mnie gorączka bierze!!! Nie dość że trzeba umawiać się co najmniej 2 tyg wcześniej to jeszcze trzeba czekać 5h zanim oddadzą auto.

  23. SW pisze:

    Octavka z LPG to bardzo rozsądny wybór.
    Tania eksploatacja i fajny komforcik z jazdy.
    Chcesz mieć super komfort to kup BMW albo Audi – tylko nowe
    a nie kilkuletnie z przebiegiem 129 tys.km. Ha ha ha ha ha – bo tak naprawdę będzie miał 300-400-może 500 tys.

  24. Grom pisze:

    Octavki to całkiem porządne auta -
    ale pracownicy serwisu skody Ganinex w Katowicach to przypadkowa zbieranina
    jakichś cienkich bolków – nie polecam – niesłowni, mało zorientowani, czasem niegrzeczni – w obecnych czasach !!!!!!
    Z takim podejściem nie wróże im długiego życia.

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum