25 marca 2011

W tym tygodniu rozpoczęła się kalendarzowa wiosna, temperatury za oknem jeszcze nie są bardzo wiosenne (zwłaszcza wcześnie o poranku), ale za kilka tygodni się to zmieni, pora więc pomyśleć o wymianie opon zimowych na letnie. Dla właściciele samochodów, którzy mają komplet letnich opon z zeszłego roku, jedynym problemem będzie znalezienie wolnego terminu u wulkanizatora celem przekładki. Natomiast niektórzy będą musieli zakupić nowy komplet letnich opon, jednak na rynku jest sporo opon, stąd dla niektórych wybór może nie być zbyt łatwy. Z pomocą przychodzi niemieckie stowarzyszenie ADAC, które testuje opony letnie, a wyniki prezentuje w formie czytelnego zestawienia.
W tym roku specjaliści z ADAC przetestowali dwa typy opon letnich o rozmiarze 175 65 R14 oraz 195 65 R15 na sezon 2011.

ADAC - test opon letnich 2011

Podczas testu opon zwracano uwagę na takie aspekty jak:
» zachowanie na suchej nawierzchni (20%)
» zachowanie na mokrej nawierzchni (40%)
» poziom hałasu (10%)
» zużycie paliwa (10%)
» wytrzymałość bieżnika (20%)

w nawiasach podano wagi (istotność) danego aspektu na wynik końcowy.

Oceny są następujące:
» bardzo dobra
» dobra
» dostateczna
» mierna
» niedostateczna

Opony o rozmiarze 175 65 R14 to opony, które pasują idealnie do samochodów z segmentu B: czyli np.: Opel Corsa, Renault Clio, Peugeot 207, Fiat Grande Punto. Oto wyniki testu:

Model opony ocena
Continental ContiPremium Contact 2 dobry 43 – 70 1,5 2,0 3,0 1,9 2,5
Uniroyal RainExpert dobry 38 – 66 2,0 2,1 3,2 2,2 1,8
Michelin Energy Saver dobry 56 – 76 1,8 2,5 3,2 1,9 1,5
Hankook Optimo K715 dobry 41 – 61 1,9 2,4 3,3 1,9 1,8
Semperit Comfort-Life 2 dobry 40 – 68 2,1 2,5 3,3 2,3 2,3
Apollo Amazer 3G Maxx dostateczny 47 1,5 2,1 3,4 2,4 2,8
Pirelli Cinturato P1 dostateczny 49 – 71 1,6 2,7 2,7 1,5 2,3
Firestone Multihawk dostateczny 40 – 65 1,5 2,7 3,5 2,3 1,8
Kumho Solus KH17 dostateczny 38 – 61 1,7 2,9 2,7 2,0 2,0
Barum Brillantis 2 dostateczny 39 – 61 1,8 2,6 3,5 1,9 2,3
Fulda EcoControl dostateczny 39 – 62 1,8 2,9 3,1 2,2 1,8
Goodyear Dura Grip dostateczny 44 – 70 1,8 3,0 2,9 1,9 1,8
Dunlop SP StreetResponse dostateczny 43 – 67 1,6 3,0 3,3 2,2 2,0
Sava Perfecta mierny 35 – 53 1,9 3,8 3,7 2,3 1,5
Kleber Dynaxer HP 3 mierny 39 – 69 2,1 3,8 3,3 1,9 1,8
Debica Passio 2 mierny 34 – 51 2,6 3,9 3,7 2,1 1,5
Dayton D110 niedostateczny 38 2,2 5,5 3,5 2,1 1,3

W teście najlepiej wypadły opony koncernów: Continental, Uniroyal, Michelin, Hankook oraz Semperit.

Najgorsze noty w teście przypadły oponom Sava Perfecta, Kleber Dynaxer HP 3, Dębica Passio 2 oraz Dayton D110, która jako jedyna dostałą ocenę niedostateczny.

Opony o rozmiarze 195 65 R15 najczęściej spotykane są w samochodach sementu C, czyli np.: Ford Focus, Opel Astra, VW GOlf, Peugeot 307, Renault Megane. Z przetestowanych 16-stu kompletów opon, żaden komplet nie otrzymał noty „bardzo dobry”, ale aż siedem kompletów otrzymało notę „dobry”. Oto wyniki:

Model opony ocena
Vredestein Sportrac 3V dobry 49 – 83 1,8 2,0 3,5 2,4 1,5
Bridgestone Ecopia EP 150 dobry 61 – 89 1,6 2,2 2,8 1,9 2,5
Nokian V dobry 65 – 81 1,7 2,0 3,1 2,3 2,5
Maloya Lugano dobry 51 – 72 1,9 2,5 3,6 2,5 1,0
Continental ContiPremium Contact 2 dobry 56 – 86 136 2,3 3,4 1,7 2,5
Dunlop SP Sport Fastresponse dobry 55 – 89 1,6 2,4 3,6 1,8 2,5
Semperit Speed-Life dobry 48 – 73 1,9 2,5 3,3 1,9 2,5
Michelin Engergy Saver dostateczny 64 – 99 1,7 3,1 3,1 2,0 0,8
Firestone TZ300 dostateczny 53 – 83 1,5 2,7 3,3 2,3 1,8
Pirelli Cinturato P1 dostateczny 62 – 83 1,7 2,9 3,1 1,5 1,8
Hankook KinERGY Eco K425 dostateczny 60 – 80 1,9 3,1 3,0 1,6 1,5
Goodyear EfficientGrip dostateczny 54 – 92 1,8 3,1 3,3 1,8 2,3
Falken ZIEX ZE912 dostateczny 48 – 79 1,8 3,3 3,1 2,2 2,8
Sava Intensa HP mierny 44 – 67 2,5 3,6 3,1 2,4 2,3
Point S Summerstar 2 mierny 48 – 70 2,5 3,6 4,4 2,2 1,8
Chengshan CSR66 niedostateczny 48 2,0 5,5 3,4 2,2 0,6

Najlepszą ocenę zdobył komplet opon Vredestein Sportrac 3V, na kolejnych miejscach i oceną „dobry” znalazły się opony, Bridgestone Ecopia EP 150, Nokia V, Maloya Lugano, Continental ContiPremium Contact 2, Dunlop SP Sport Fastresponse oraz Semperit Speed-Life. Najgorzej w teście wypadły opony Sava Intensa HP, Point S Summerstar 2, a nota „niedostateczny” przypadła oponom Chengshan CSR66.

źródło danych: adac.de

tagiTagi: , , ,
comment Brak komentarzy »

Brak komentarzy, dodaj swój:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum