17 listopada 2010

Październik 2010 r. okazał się być najlepszym miesiącem sprzedaży nowych samochodów w Polsce. Po raz pierwszy w tym roku w październiku sprzedano ponad 30 tysięcy nowych samochodów. Osiągnięty wynik 30 380 sprzedanych egzemplarzy jest lepszy o 8.86% w stosunku do września. Od początku roku polscy dealerzy sprzedali 263 703 nowe samochody osobowe. Dla porównania, w tym samym okresie minionego roku sprzedaż wyniosła 264 758 sztuk, tj o 0.4% więcej niż w tym roku.

Motorem napędowym rynku są głównie klienci instytucjonalni, którzy popędzili do salonów w celu zakupienia aut z kratką (homologacja ciężarowa) i późniejszym odliczeniem części VAT. Dealerzy wielu marek nie przyjmują już indywidualnych zamówień na auta z kratką, gdyż proces produkcyjny i logistyczny wyklucza już możliwość wydania samochodu klientowi w tym roku. W ofercie wielu salonów, pozostały tylko samochody zakupione przez dealerów i dostępne w zasadzie od ręki. Najczęściej jednak są to bogato wyposażone modele, na których dealerzy mają największą marzę. Tak czy inaczej, jeśli klient instytucjonalny jest zainteresowany jakimś konkretnym modelem z dobrym wyposażeniem to powinien się spieszyć bo ciekawych samochodów z każdym tygodniem ubywa.

W październiku 2010 r. sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniosła 30 380 sztuk, co jest o 2 472 sztuki (+8.86%) więcej niż w we wrześniu.

Pierwszą pozycję w rankingu sprzedanych samochodów nadal niezmiennie zajmuje Skoda. Skoda to jedyna marka, której skumulowana roczna sprzedaż przekroczyła próg 30 tyś. i osiągnęła wynik 30 522 sztuk. Pomimo pierwszego miejsca w rankingu sprzedaż Skody zmalała w porównaniu z minionym rokiem o -2.03%. Obecny udział Skody w polskim rynku to 11.57%.

Na pozycji wicelidera zaszła zmiana. Dotychczasowy wicelider Fiat spadł na trzecią pozycję, a na drugą pozycję awansował Volkswagen. Na zakup samochodów z logo VW zdecydowało się pod początku roku 21 848 klientów. Jednak mimo awansu na pozycję wicelidera, sprzedaż marki VW w porównaniu z ubiegłym rokiem spadła o -0.8%. Udział w rynku niemieckiej marki to 8.29%.

Fiat w październiku oddał pozycję wicelidera i spadł o oczko w dół. Od początku roku Fiat sprzedał w Polsce 21 324 sztuk samochodów. Patrząc na zestawienie marek pierwszej dziesiątki największą stratę w ujęciu rok do roku, zanotował właśnie Fiat. Sprzedaż Fiata w Polsce spada i jej wynik to -20.85%. Udział w rynku kształtuje się na poziomie 8.09%.

Na czwarte miejsce sklasyfikowany został Ford, który sprzedał od początku roku 21 198 samochodów, o -5.82% mniej niż w 2009 roku. Ford depcze po piętach Fiatowi, jeśli trendy się utrzymają to być może listopad będzie kolejnym miesiącem, w którym nastąpi przetasowanie w pierwszej trójce rankingu. W ciągu dziesięciu miesięcy, Ford zdobył udział w rynku na poziomie 8.04%.

Toyota zachowała 5 pozycję w rankingu. Toyota sprzedała w Polsce w ciągu 10-ciu miesięcy 2010 r. 19 607 samochodów, o -16.58% mniej niż w minionym roku.

Opel zajmujący szósta pozycję w klasyfikacji jest najwyżej sklasyfikowaną marką, która w ujęciu rok do roku poprawiła swoje wyniki sprzedaży. Opel od początku roku sprzedał w Polsce 18 593 egzemplarzy nowych samochodów i jest to o +3.66% więcej niż w 2009 r. Udział Opla w polskim rynku to 7.05%.

Na siódmej lokacie uplasowała się marka Renault, która jest najwyżej rozstawioną w rankingu francuską marką. Renault poprawiał swoje wyniki sprzedaży w porównaniu z rokiem ubiegłym o +8.66% osiągając sprzedaż na poziomie 15 318 sztuk.

Kia tak jak przed miesiącem zajęła miejsce ósme, sprzedając w Polsce 13 124 egzemplarzy samochodów. Kia to najwyżej sklasyfikowana w rankingu koreańska marka. Kia polepszyła swoje wyniki sprzedaży o +6.34%.

Dziewiąte miejsce w rankingu przypadło w udziale marce Peugeot, która sprzedała od początku roku 11 551 samochodów. Peugeot także poprawił swoje wyniki o +12.54%. Udział Peugeota w polskim rynku to 4.38%.

Ostatnie miejsce w pierwszej dziesiątki należy do koreańskiej marki Hyundai. Hyundai znalazł od początku roku 11 491 polskich klientów. Hyundai mocno podniósł swoje wyniki sprzedaży podnosząc je w ujęciu rok do roku o +14% i jest to największy wzrost sprzedaży ze wszystkich marek sklasyfikowanych w pierwszej dziesiątce. Jeśli Hyundai zachowa swój trend to jest możliwe, że w listopadzie zamieni pozycję w rankingu z marką Peugeot.

Na kolejnych miejscach poza pierwszą dziesiątką znalazły się tak samo jak w poprzednim miesiącu następujące marki: Citroen, Nissan, Honda, Mitsubishi, Suzuki.

11. Citroen (10 447 sztuk, +31.96% w porównaniu do 2009 r.)
12. Nissan (10 016 sztuk, +25.75% w porównaniu do 2009 r.)
13. Honda (8 668 sztuk, -10.89% w porównaniu do 2009 r.)
14. Mitsubishi (6 835 sztuk, -0.90% w porównaniu do 2009 r.)
15. Suzuki (5 654 sztuk, -14.89% w porównaniu do 2009 r.)

Ostatnie dwa miesiące 2010 roku mogą przynieść pewne zmiany w zestawieniu. Analitycy prognozują, że w tym roku sprzedaż nowych samochodów będzie nieco lepsza niż w 2009 roku.

Źródło danych: samar.pl

tagiTagi: ,
comment 4 komentarze »

Komentarze:

  1. andi says:

    Zmiana na pozycji wicelidera była do przewidzenia. Tym bardziej, że taki Passat jest dostępny z homologacją i do tego duże zniżki są na niego.
    Dlaczego Fiat tak traci klientów? Żadne akcje nie pomagają.

  2. Michał Jaraczewski says:

    @andi: to prawda, Passat napędził sprzedaż VW. A czemu Fiat traci klientów, hmm… w ofercie Fiata jak dla mnie są tylko dwa modele: Punto Evo oraz Bravo, no może jeszcze 500-stka. Inne modele jakby nie istnieją.

  3. andi says:

    Powiedzmy u nas jeszcze Panda, w sumie najbardziej. Punto. Po Grande to chyba wielu ma dosyć. II była ok, ale Grande to z pierwszej ręki od „L” trochę usłyszałem. Do tego, żeby cena była odpowiednia, ale ta podchodzi nie tylko pod francuskie czy japońskie ceny i niemieckie (Polo). No chyba, że Polo nie jest takie drogie. Całkiem możliwe. Bravo. Nawet w polskich rankingach sprzedaży wychodzi słabiutko. Do konkurencji ze segmentu nie ma co podchodzić. I to tyle modeli. Croma? Przesadzili totalnie. Bez tych super promocji to drożej niż Passat, Avensi, Mondeo, itd.

  4. Michał Jaraczewski says:

    @andi: kolega ma Cromke i to dość fajne auto, ale nieco specyficzne. Ni to kombi ni to hatchback.

    Co do Bravo mi się podoba, ale to auto jakoś niezauważalne jest zbyt na ulicy.

    Grande bardziej mi się podoba niż Punto II, które już jest dość leciwe.

    A Panda jakoś taka plastikowa.

    jest jest 500-tka ale dość droga i też specyficzna. W zasadzie to auto dla 1 osoby.

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum