12 listopada 2010

Synoptycy informowali, że zima tego roku ma być sroga. Prognozy mówił, że śniegiem sypnie już na przełomie października i listopada. Mam już prawie połowę listopada, a ja śniegu jeszcze na szczęście nie widziałem, ale zapobiegawczo ponad 2 tygodnie temu zmieniłem już opon na zimowe. Chociaż wiem, że sporo moich znajomych wciąż czeka z tą decyzją.
Dla tych co jeszcze nie wymienili opon letnich na zimowe, przedstawiam wyniki najnowszych testów opon zimowych, które zostały przeprowadzone przez specjalistów z niemieckiego automobil klubu ADAC.

Test opon ADAC

Podczas testu opon zwracano uwagę na takie aspekty jak:
» zachowanie na suchej nawierzchni (15%)
» zachowanie na mokrej nawierzchni (30%)
» zachowanie na śniegu (20%)
» zachowanie na lodzie (10%)
» poziom hałasu (5%)
» zużycie paliwa (10%)
» wytrzymałość opony (10%)

w nawiasach podano wagi (istotność) danego aspektu na wynik końcowy.

Test opon ADAC

W tym roku ADAC wprowadziło pewne zmiany w systemie ocen opon. Zrezygnowano z dotychczasowej skali ocen:
» szczególnie polecane
» polecane
» warunkowo polecane
» niepolecane

I wprowadzono nowy system ze skalą:
» bardzo dobry
» dobry
» dostateczny
» mierny
» niedostateczny

Zmiana została wprowadzona w celu ujednolicenia systemu ocen ADAC dla różnych grup produktów/wyrobów. Warto tutaj dodać, że ocena „dobry” odpowiada ocenia „szczególnie polecane”.

Tak jak i w poprzednim roku tak i w tym ADAC, aby ułatwić wybór właściwych opon przeprowadził test opon letnich w dwóch popularnych rozmiarach: 185/65R15 oraz 225/45R17.

Specjaliści z ADAC przetestowali 15 kompletów opon 185/65R15 T (H). Opony o rozmiarze 185/65R15 idealnie pasują do większości samochodów z segmentu B, na przykład do: Forda Fiesty, Fiata Punto, Toyoty Yaris, Opla Corsy, Renault Clio, Peugeota 206, itp.

Najlepiej w teście wypadły opon Dunlop SP Winter Sport 3D MO, Goodyear UltraGrip 7+, ESA-Tecar Super Grip 7, które osiągnęły łączną notę – dobry. Najgorzej w teście osiągając ocenę mierny i niedostateczny, wypadły opony Yokohama W.drive V903, Vredestein Quatrac 3, Star Performer Winter.

Model opony ocena
Dunlop SP Winter Sport 3D MO dobry 2,4 56
do
85
3,0 2,1 2,2 3,3 2,1 2,5 1,7
Goodyear UltraGrip 7+ dobry 2,5 59
do
82
2,8 2,3 2,1 2,9 3,3 2,3 2,4
ESA-Tecar Super Grip 7 dobry 2,5 63
do
71
2,9 2,5 2,0 3,1 2,8 2,3 2,2
Continental ContiWinterContact TS830 dostateczny 2,4 60
do
83
3,1 2,5 1,7 3,0 3,4 2,1 1,5
Fulda Kristall Montero 3 dostateczny 2,5 50
do
76
2,9 2,7 1,9 2,9 3,3 2,0 2,5
Semperit Speed-Grip dostateczny 2,6 50
do
78
2,7 2,6 2,6 3,0 3,2 2,6 1,5
Kleber Krisalp HP2 dostateczny 2,6 49
do
72
2,6 2,9 2,6 3,4 4,4 2,1 0,6
Goodyear Vector 4Seasons (całoroczna) dostateczny 2,6 73
do
103
2,6 2,8 2,8 3,1 3,4 2,5 1,1
Firestone Winterhawk 2 EVO dostateczny 2,7 53
do
77
2,9 2,7 2,2 3,0 2,8 2,5 2,8
Vredestein Snowtrac 3 dostateczny 2,7 55
do
86
3,2 2,8 2,0 3,0 3,6 2,5 2,2
Maloya Davos dostateczny 2,7 51
do
67
3,2 2,7 1,8 3,1 3,7 2,3 2,8
Kumho I`ZEN KW 23 dostateczny 2,9 52
do
85
2,6 2,7 2,9 3,5 3,9 2,2 3,1
Yokohama W.drive V903 mierny 2,7 52
do
79
2,4 3,1 2,4 3,4 3,5 2,4 2,1
Vredestein Quatrac 3 (całoroczna) mierny 3,1 61
do
95
2,6 2,6 3,1 3,0 3,3 2,6 2,2
Star Performer Winter niedostateczny 5,4 48
do
57
4,0 5,4 2,5 3,5 2,9 2,4 1,2

ADAC poddał także testom 13 kompletów opon o rozmiarze 225/45R17. Opony o tym rozmiarze stosowane są w samochodach klasy C oraz D np.: Opel Astra, Skoda Octavia, Peugeot 308, Renault Megane, Ford Focus.

Tutaj także, największe noty zgarnęły tylko 3 z 12 testowanych opon: Michelin AlpinA4, Continental ContiWinterContact TS830P, Dunlop SP Winter Sport 3D, które to osiągnęły  notę dobrą. Najgorzej w teście wypadły opony Yokohama W.drive V902A, Interstate Winter IWT-2 oraz Westlake SW601 Snowmaster.

Model opony ocena
Michelin Alpin A4 dobry 2,3 160
do
224
2,6 2,2 2,2 2,9 3,7 2,9 0,5
Continental ContiWinterContact TS830P dobry 2,4 152
do
218
2,6 2,5 1,8 2,9 3,1 2,5 2,3
Dunlop SP Winter Sport 3D dobry 2,6 138
do
197
2,5 2,3 2,5 3,3 3,5 2,9 2,2
Uniroyal MS plus 66 dostateczny 2,7 119
do
176
2,6 2,2 2,8 3,2 3,3 3,3 2,3
Semperit Speed-Grip dostateczny 2,7 117
do
166
2,5 2,5 2,7 3,1 3,4 3,4 2,4
Fulda Kristall Control HP dostateczny 2,7 113
do
174
2,7 2,7 2,0 3,4 3,8 2,9 3,0
Nokian WR G2 dostateczny 2,7 116
do
170
2,3 2,6 2,7 2,8 4,3 2,9 2,9
Goodyear UltraGrip Performance 2 dostateczny 2,8 136
do
200
2,8 2,7 2,6 3,0 3,8 3,0 2,5
Ceat Formula Winter dostateczny 2,9 100
do
126
2,7 2,8 3,0 3,4 3,2 2,9 2,9
Pirelli Sottozero Winter 210 Serie II dostateczny 2,9 140
do
221
2,6 2,9 2,7 3,4 4,1 2,8 3,2
Yokohama W.drive V902A mierny 3,3 129
do
174
2,2 2,8 3,3 3,3 3,7 3,0 2,0
Interstate Winter IWT-2 niedostateczny 4,2 83
do
100
3,7 4,2 3,0 3,5 3,4 2,8 1,9
Westlake SW601 Snowmaster niedostateczny 4,9 70
do
76
2,8 4,9 2,5 3,4 3,9 2,0 3,0

Najlepiej w testach wypadły opony marki Dunlop, Goodyear, Michelin oraz Continental. Tutaj chyba nie ma dużego zaskoczenia. Jednak nie spodziewałem się, że opony marki Yokohama wypadną tak niekorzystnie. Chyba w Japoni są mniej srogie zimy niż w Europie.

Test opon ADAC

źródło: adac.de

tagiTagi: , , ,
comment 11 komentarzy »

Komentarze:

  1. andi says:

    Kupiłem Fuldy KM3, ale chyba następne jakie będą to wielosezonowe.

  2. Michał Jaraczewski says:

    @andi jeśli coś jest do wszystkiego to jest do niczego 😉

  3. Polinik says:

    Michał:
    W zeszłym roku na zimę kupiłem właśnie wielosezonowe (Dębica Navigator 2) — też przypuszczałem, że na śniegu nie dorównają zimówkom — no, ale z drugiej strony — jak się mieszka w mieście i dojeżdża do pracy w mieście, to nie ma dużo okazji pojeździć po świeżym śniegu, bo drogi są jednak odśnieżane.
    Czasami rano, jak w nocy napada, to się zdarzy okazja jazdy po nieodśnieżonej drodze.

    Anyway — na tych uniwersalnych próbowałem pokręcić „bączki” albo poślizg kontrolowany — i nie udało się — trzymały się drogi, mimo że śnieg był świeży, 30cm.

    Nie mówię oczywiście, że są nie ma co kupować zimówek, ale jak ktoś używa samochodu w mieście i na drogach wojewódzkich — może poważnie nad uniwersalnymi pomyśleć, bo zapewne nie wykorzysta całej „mocy” opon zimowych. 🙂

  4. Michał Jaraczewski says:

    @Polinik: pewnie coś w tym jest.

  5. andi says:

    Generalnie coraz więcej publikacji i testów jak ten uświadamia, że zimówka jest tylko lepsza na śniegu.
    Hasła o tym, że jak temp. spada poniżej 7oC to warto zmienić, są bardziej chwytem marketingowym. Nowoczesne mieszanki są elastyczniejsze.

  6. andi says:

    Wczoraj na Interii
    „W warunkach suchej nawierzchni asfaltowej opony letnie zapewniają krótszą drogę hamowania nawet przy ujemnych temperaturach otoczenia. Wynika to z masywniejszej konstrukcji bieżnika, który dzięki temu mniej odkształca się przy hamowaniu. Na mokrej nawierzchni opony letnie również wypadają lepiej, gdyż ich zdolność do odprowadzania wody spod bieżnika jest lepsza.

    Sytuacja odwraca się na zaśnieżonej lub oblodzonej nawierzchni. Tu dzięki licznym lamelkom opony zimowe mają znacznie krótsza drogę hamowania.”

  7. Michał Jaraczewski says:

    @andi: dlatego właśnie z tego powodu co napisałeś, to co zime zmieniam opony 😉

  8. Motogen says:

    No czekam, czekam na tą zimę, gdyż opony zakupione i założone. W tamtym roku jeździłem na Matadorach i muszę powiedzieć, że jak na taką cenę (127zł) to ciągnęło masakrycznie. Żadna zaspa nie straszna.

  9. Michał Jaraczewski says:

    @motogen: a jeździłeś po mokrym asfalcie? Jeśli tak to jak się spisuje?

  10. andi says:

    No to trzeba tylko po śniegu, aby było lepiej.
    Lód – popatrzcie na wyniki na lodzie. Wyniki identyczne, a zwycięska Dunlop ma gorsze niż Goodyear Vector 4Seasons. Hmm
    Ja też jeździłem na Matadorach, ale jakoś nie wczuwałem się w rolę testera. Jeździłem bo trzeba było.

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum