1 października 2010

Nie wiem kiedy ale wrzesień minął bardzo szybko. Zdałem sobie sprawę, że nie podsumowałem sprzedaży samochodów osobowych w sierpniu 2010 r. Pora więc nadrobić zaległości 😉

Sierpień to najgorszy miesiąc pod względem sprzedaży nowych samochodów na rynku Polskim, od początku roku. Z polskich salonów wyjechało w sierpniu 2010 r. jedynie 22 625 nowych samochodów, co jest o 7.61% mniej niż w lipcu (- 1 863 sztuk). Jednak w porównaniu do roku ubiegłego, sierpień 2010 r. okazał się lepszym miesiącem niż sierpień 2009 r, kiedy to sprzedano tylko 21 071 sztuk nowych samochodów (najgorszy miesiąc w 2009 r.).

Od początku roku do końca sierpnia, polscy dealerzy sprzedali łącznie 205 418 egzemplarzy nowych samochodów, jest to o 9 201 mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. To, że sprzedaż w sierpniu była niższa niż w lipcu nie powinno nikogo dziwić. To sezonowe zjawisko, które można było zaobserwować w latach ubiegłych. Okres wakacyjny nie sprzyja sprzedaży samochodów. Część klientów zdecydowała się zapewne na zakup samochodu jeszcze przed wakacjami.

Według ekspertów sprzedaż nowych samochodów w 4 ostatnich miesiącach 2010 r. może wzrosnąć, głównie za sprawą dwóch ważnych czynników. Pierwszym czynnikiem jest zmiana przepisów dotyczących odliczenia podatku VAT od samochodów osobowych z homologacją ciężarową, która wejdzie w życie na początku 2011 r.
Drugi czynnik to regulacje dotyczące norm emisji spalin, od 2011 roku wszystkie silniki w nowych samochodach muszą spełniać normę Euro V. Podejrzewam, że dealerzy z końcem roku będą kusić klientów wysokimi rabatami na samochody wyposażone w silniki niezgodne z tą normą.

Jeśli chodzi o ranking sprzedaży to pierwsze miejsce znowu nie powinno być zaskoczeniem. Skoda w dalszym ciągu jest liderem sprzedaży, która sprzedała w sierpniu 2 571 samochodów, a od początku roku 23 622 egzemplarzy. W ujęciu 2010 – 2009, sprzedaż samochodów z logo Skody zmniejszyło się o 3.66%. Ciekawostką jest, że ponad połowa Skód kupowana jest przez klientów instytucjonalnych.

Drugie miejsce w rankingu przypadło marce Fiat. Obecny udział w rynku tej włoskiej marki to 8.31%, łączna ilość sprzedanych sztuk w pierwszych 8-miu miesiącach 2010 r. wyniosła 17 076 sztuk, co jest mniej o 5 082 (-22.94%) niż w relatywnym okresie roku ubiegłego.

Na trzecim miejscu uplasował się Volskwagen, który od początku roku sprzedał 16 600 sztuk, o 6.67% mniej niż w 2009 r.

Kolejne miejsca w rankingu zajęły marki:
4. Ford (16 382 sztuk, -9.66% w porównaniu do 2009 r.)
5. Toyota (15 861 sztuk, -19.54% w porównaniu do 2009 r.)
6. Opel (14 706 sztuk, -3.84% w porównaniu do 2009 r.)
7. Renault (12 011 sztuk, +5.92% w porównaniu do 2009 r.)
8. Kia (10 211 sztuk, -0.10% w porównaniu do 2009 r.)
9. Peugeot (8 909 sztuk, +10.52% w porównaniu do 2009 r.)
10.Hyundai (8 510 sztuk, +3.33% w porównaniu do 2009 r.)

Poza pierwszą dziesiątką znalazły się marki: Citroen, Nissan, Honda, Mitsubishi, Suzuki.

Po ośmiu miesiącach 2010 r. pod względem sprzedaży marek z pierwszej dziesiątki rankingu, najbardziej zyskał Peugeot (+10.52%), a najbardziej straciły marki Fiat (-22.94%) oraz Toyota (-19.54%). Tylko te 3 marki osiągnęły dwucyfrowy wzrost/stratę.
Interesująco wyglądają też wyniki marki Citroen oraz Nissan. Citroen, który jest na 11 miejscu w rankingu skumulowanej rocznej sprzedaży, w porównaniu do roku 2009 osiągnął wzrost 25.86%, a Nissan (pozycja 12) zanotował jeszcze większy wynoszący 31.62%.

Myślę, że w kolejnym miesiąc nastąpi zmiana w ścisłej czołówce rankingu, przewiduję, że Fiat wymieni się pozycją z Volkswagenem.

Źródło danych: samar.pl

tagiTagi: ,
comment 4 komentarze »

Komentarze:

  1. andi says:

    W sumie b. mała różnica pomiędzy Fiatem i VW. Spore prawdopodobieństwo w tym co piszesz. Fiat pomimo ciągłych promocji niewiele jak widać zyskuje. Atutem VW obecnie jest spora obniżka (rabaty) na Passata związana z wejściem nowego, coraz większa popularność Polo. Kilka nowych modeli pojawia się w ich ofercie.

  2. Michał Jaraczewski says:

    @andi: Volkswagen ma ciekawą ofertę, sporo samochodów, ciekawe ceny i rabaty. A u Fiata, hmmm trochę nudnawo…

  3. andi says:

    Kilka miesięcy temu byłem na etapie kupna auta i patrzyłem na ich ofertę. Chyba nowe Punto było odrobinę droższe od Polo. To tak trochę łamie stereotypy.
    Fiat musi przemyśleć taktykę bo faktycznie może pozbyć się drugiego miejsca. Toyota trochę traci oddech. Na Yarisie nie zwojują rynku. Avensis swego czasu nieźle szła, ale ostatnimi miesiącami wspomnianego już Passata nie może dogonić. Ford ma dosyć zrównoważoną ofertę i jakoś się trzyma. Pytanie czy nowe Mondeo do radę przebić nowego Passata. Tu nie będę wyrokować. Jeśli popatrzeć pod względem palety, wersji, opcji, systemów to nie bardzo, ale może…

  4. Michał Jaraczewski says:

    @andi: aby nieco uściślić w październiku do salonów Forda wjedzie Mondeo po faceliftingu, więc będziemy mieć Mondeo MK3 FL versus VW Passat B7 😉

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum