30 czerwca 2010

W samochodzie w wielu miejscach występują szczeliny, ale większość kierowców nie zwraca na nie uwagi. Czasami jednak warto zwrócić, zwłaszcza przy zakupie samochodu używanego. Jakość szczelin przedkłada się na jakość pasowania części do siebie. Największe szczeliny występują na karoserii samochodu, np.: szczelina między drzwiami przednimi i tylnymi, szczeliny maski do błotników, szczelina maski do zderzaka, szczelina drzwi tylnych do boku pojazdu, szczelina bagażnika do zderzaka tylnego i do paneli bocznych/lamp tylnych. Mniejsze szczeliny występują wewnątrz, np.: pasowanie radia do panelu środkowego, pasowanie kokpitu do karoserii, itp.

Czołowi producenci samochodów bardzo dbają o pasowania, w autach luksusowych pasowanie odbywa się często z wykorzystaniem laserowych precyzyjnych pomiarów. Ale nie ma co ukrywać, pasowanie w samochodach popularnych marek, odbywa się na oko. Tutaj kluczowe jest doświadczenie i umiejętności operatora oraz kontrola końcowa, która powinna wychwycić wady związane z pasowaniem poszczególnych elementów.

Specyfikacja jasno określa jakie są grubości poszczególnych szczelin, czasami może to być do 1 mm z tolerancją 0.05 mm, czasami może to być szczelina 5 mm z tolerancją 1 mm.

Rozróżnia się dwa typy szczelin, pierwszą z nich jest to tak zwana szczelina typu A (A gap). Szczelina A jest to szczelina w przypadku, której odległość między dwiema częściami (elementami samochodu) jest identyczna na całej długości „styku” dwóch elementów.

Szczelina V (V gap) natomiast polega na tym, że różnica odległości między dwiema częściami (elementami samochodu) zmienia się na długości „styku” dwóch elementów.

Szczelina A oraz V

Czy więc szczelina A jest defektem mniejszego kalibru niżeli szczelina V?

Nie, gdyż jeśli odległość (szczelina) między dwoma elementami ma być 5 mm +-0.5 mm a wynosi 6 mm na całej długości (szczelina A) to jest to niezgodność.

Inny przypadek to taki gdy odległość (szczelina) między dwoma elementami ma być 5 mm +-0.5 mm, a w górnej części wynosi ona 7 mm, a w dolnej 4 mm (szczelina V) to również jest niezgodność.

Można też się spotkać z przypadkiem, że pasowanie maski do błotników jest dobre (szczeliny A) ale szczelina z prawej strony wynosi 7 mm, a z drugiej 2 mm. Co oznacza, że maska spasowana jest krzywo.

Wiele szczelin różnego typu oraz wielkości (np.: wyżej wymieniony przykład maski) mogą świadczyć o tym, że samochód nie jest bezwypadkowy.

tagiTagi: ,
comment 2 komentarze »

Komentarze:

  1. Łukasz says:

    Dobry wpis. Z tymi szczelinami V mnie zaskoczyłeś, podobnie zresztą jak z poprzednim wpisem o pasowaniach w Dacii 🙂 Swoją drogą zrobiłeś im (przynajmniej dla mnie) niezłą antyreklamę, bo o ile twierdzisz, ze takie rzeczy to raczej norma, nic nadzwyczajnego, o tyle jeśli chciałem kupić wcześniej Dacie Duster (nowy SUV) o tyle teraz żadnej Dacii na bank nie kupie 🙂 O niektórych rzeczach lepiej nie wiedzieć, i o ile jeżdze samochodem ktory może tez miał w ten sposób pasowane drzwi to wciąż pozostaje nadzieja, że jednak z młotkiem nikt do mojego samochodu nie podchodzil 🙂

  2. Michał Jaraczewski says:

    @Łukasz: młotek to podstawowe narzędzie na linii produkcyjnej. Chyba nie myślisz, że ktoś uderza w panel boczny ręką by go „zaklipować” na drzwiach. Operatorowi po 100 uderzeniach odpadłaby ręka, a w czasie zmiany musiałby uderzyć może z 1000 razy 🙂

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum