3 marca 2010

W połowie października 2009 r. w jednym ze swoich postów opisałem test opon zimowych. Teraz zima powoli odpuszcza, przez parę dni ładnie świeciło słońce, a dziś niestety znowu śnieg i nieprzyjemna pogoda. Powoli jednak trzeba się szykować do wymiany opon zimowych na letnie. Niektórzy kierowcy zapewne założą ubiegłoroczne opony, a inni staną przed koniecznością zakupu nowych opon.
Jak co roku niemiecki ADAC aby ułatwić wybór właściwych opon przeprowadził test opon letnich w dwóch popularnych rozmiarach: 185/65R15 oraz 225/45R17. Testy przeprowadzono bardzo skrupulatnie, a najwyższe noty zdobyły opony które najlepiej spisywały się na mokrej i śliskiej nawierzchni. ADAC nadał poszczególnym oponom 4 klasy:
» szczególnie polecane
» polecane
» warunkowo polecane
» niepolecane

Opony letnie 2010 - test ADAC

ADAC przetestowało 19 kompletów opon 185/65R15 H. Opony o rozmiarze 185/65R15 idealnie pasują do większości samochodów z segmentu B, na przykład do: Toyoty Yaris, Opla Corsy, Renault Clio, Peugeota 206, itp.
Najlepiej w teście wypadły opony Pirelli Cinturato P6, na kolejnych „szczególnie polecanych” miejscach uplasowały się opony Nokian H, Continental PremiumContact 2, Dunlop SP Sport Fastresponse oraz Uniroyal RainExpert. Najgorzej w teście wypadły opony Interstate Touring IST-1 M+S oraz Goodride Radial S06 M+S, które otrzymały wynik “niepolecane” Poniżej pełna tabela wyników opon 185/65R15 H:

Model opony ocena
Pirelli Cinturato P6 szczególnie polecane 59 do 92 2,5 2,0 3,1 2,9 2,1
Nokian H szczególnie polecane 62 do 84 1,8 2,3 3,4 2,6 2,7
Continental PremiumContact 2 szczególnie polecane 67 do 103 2,0 2,2 3,1 2,6 2,9
Dunlop SP Sport Fastresponse szczególnie polecane 60 do 99 2,0 2,2 3,4 2,6 3,0
Uniroyal RainExpert szczególnie polecane 57 do 87 2,3 2,3 3,0 2,6 2,9
Michelin Energy Saver polecane 78 do 112 2,0 2,8 3,1 2,1 0,5
Bridgestone Turanza ER300 ecopia polecane 63 do 98 2,1 2,6 3,3 2,8 2,4
ESA-Tecar Spirit 3 polecane 66 do 70 2,9 2,1 2,6 2,5 3,1
Barum Brillantis 2 polecane 52 do 78 2,5 2,8 3,7 2,1 2,0
Semperit Comfort-Life polecane 56 do 94 2,7 2,7 3,7 2,1 2,4
Firestone TZ300a polecane 54 do 88 2,1 2,6 3,2 3,0 3,1
Yokohama C.drive 2 polecane 58 do 81 2,1 2,8 3,1 2,5 3,0
Kumho Solus KH17 polecane 52 do 71 2,6 2,7 2,9 2,3 3,8
Fulda Carat Progresso polecane 50 do 83 2,3 2,9 3,3 2,6 3,7
Goodyear DuraGrip warunkowo polecane 56 do 94 2,2 3,2 3,2 2,5 1,6
Ceat Tornado warunkowo polecane 49 do 64 2,7 3,1 3,5 2,6 1,8
Lassa Impetus REVO warunkowo polecane 65 do 69 3,1 3,1 3,1 2,1 2,9
Interstate Touring IST-1 M+S niepolecane 40 do 46 3,0 5,3 2,8 2,0 0,7
Goodride Radial S06 M+S niepolecane 41 do 52 3,7 5,3 3,8 2,4 0,5

Skala ocen od 0.5 (bardzo dobrze) do 5.5 (słabo)

Drugi rozmiar opon, które przetestowane zostały przez niemiecki automobil klub ADAC to 225/45R17. Opony o tym rozmiarze stosowane są w samochodach klasy C oraz D np.: Opel Astra, Skoda Octavia, Peugeot 308, Renault Megane.

Opony letnie 2010 - test ADAC

Z przetestowanych 17 kompletów opon 225/45R17 W/Y pierwsze miejsce tak samo jak w przypadku opon 185/65R15H zajęły opony Pirelli Cinturato P7. Kolejne 4 „szczególnie polecane” przez ADAC opony 225/45R17 W/Y to: Dunlop SP Sport MAXX TT, Continental ContiSportContact 3, Michelin Pilot Sport PS3 oraz Bridgestone Potenza RE050 A. Najgorszy wynik i notę „niepolecane” otrzymały opony Nankang Noble Sport NS-20, Sava Intensa, Goodride Neza200 M+S, Wanli S-1063, Sunny SN3800 M+S. Poniżej pełne zestawienie wyników opon 225/45R17 W/Y:

Model opony ocena ADAC
Pirelli Cinturato P7 (W) szczególnie polecane 98 do 150 1,8 2,2 2,9 1,9 1,6
Dunlop SP Sport MAXX TT (Y) szczególnie polecane do 151 1,6 2,0 3,3 2,6 2,4
Continental ContiSportContact 3 (Y) szczególnie polecane do 173 1,4 2,1 3,5 2,3 3,0
Michelin Pilot Sport PS3 (Y) szczególnie polecane do 167 1,5 2,2 3,7 2,2 2,8
Bridgestone Potenza RE050 A (Y) szczególnie polecane do 164 1,5 2,4 3,3 2,9 2,7
Goodyear Eagle F1 Asymetric (Y) polecane do 151 1,7 1,9 3,6 3,2 1,9
Vredestein Ultrac Cento (Y) polecane do 152 1,7 2,7 3,2 2,1 2,6
Hankook Ventus S1-evo (W) polecane do 142 1,7 2,9 3,1 2,4 2,3
Kumho ECSTA LE Sport (KU39) (Y) polecane do 115 1,7 2,4 3,1 2,5 3,5
Uniroyal RainSport 2 (W) polecane do 150 1,9 2,5 3,5 2,7 2,9
Firestone Firehawk SZ90 (Y) polecane do 149 1,8 2,6 3,6 3,1 2,9
Maloya Futura Sport W (W) polecane do 130 2,1 2,9 3,9 2,5 3,0
Nankang Noble Sport NS-20 (W) niepolecane do 91 2,2 3,8 3,5 3,0 2,1
Sava Intensa (W) niepolecane do 120 3,2 4,3 3,5 1,5 1,1
Goodride Neza200 M+S (W) niepolecane do 84 3,2 4,5 4,1 2,5 1,2
Wanli S-1063 (W) niepolecane do 81 2,9 5,0 3,2 2,2 1,8
Sunny SN3800 M+S (W) niepolecane do 79 3,5 4,8 3,8 2,4 1,9

Skala ocen od 0.5 (bardzo dobrze) do 5.5 (słabo)

Wyniki jak dla mnie nie są zaskoczeniem, potwierdzone zostało po raz kolejny, że najlepiej spisują się opony czołowych światowych producentów: Pirelli, Dunlop, Michelin, Continental. Produkcja z Chin znowu pod względem jakości nie dorównała europejskiej konkurencji.

Opony letnie 2010 - test ADAC

źródło: adac.de

tagiTagi: , , ,
comment 9 komentarzy »

Komentarze:

  1. Rafał says:

    185/65R15: ” Najgorzej w teście wypadły opony Interstate Touring IST-1 M+S oraz Goodride Radial S06 M+S, które otrzymały wynik “niepolecane” ”

    to mnie akurat nie dziwi ale jak pisałem już na moim blogu bardziej ciekawa jest porażka opony Goodyear Duragrip. Jak to jest możliwe, że opona topowego producenta przegrywa z innymi submarkami własnego koncernu (Dunlop, Fulda)?

    Po drugie: w kategorii „szczególnie polecane” pojawił się Nokian (marka dobrze brzmiąca ale niszowa)i wygrał np. z Michelinem, który notabene jest na równi z Barumem, Fuldą i KUMHO??? Michelin powinien strzelić sobie w łeb!

    225/45R17: cieszy mnie wysoka nota dobrze zapowiadającej się opony Vredestein Cento. Opona wygląda godnie, prawie jak slick.

  2. Playah says:

    A zdziwila by cie porazka firmy Sony w starciu z Bang & Olufsen’em w kategorii Sprzet audio-video? Bang & Olufsen tez jest niszowy…

  3. norbi says:

    Kumho i Nankang są ciekawą propozycją więc nie dziwcie się że nie ustępują topowym producentom.

    Mnie natomiast interesuję jak interpretować tą punktacje bo nigdzie nie zostało napisane. Im mniej punktów tym lepiej?

    Michelin już nigdy nie założę nawet do roweru. Po 4 latach guma spękała. Dno.

  4. Michał Jaraczewski says:

    @norbi: tak im mniej punktów tym lepiej. Pod tabelką jest skala ocen od 0.5 (bardzo dobrze) do 5.5 (słabo).

  5. Stanisław says:

    Osobiście jeżdżę chyba 3 rok (12-15tys.km/rok) na Goodyear DuraGrip o rozmiarze 175/70/R13 i ogólnie jestem dosyć bardzo zawiedziony. Kupiłem te opony nowe 3 lata temu (jako rzekomo najlepsze w tym rozmiarze) sugerując się opiniami w internecie i poradą sprzedawców – jednak to był chyba błąd. Nie pamiętam już jak to było w pierwszym roku jazdy, ale 2 i 3 rok obecnie to na mokrym asfalcie (po deszczu, lub w trakcie) podczas mocniejszego hamowania koła się blokują i auto wpada w taki poślizg, że jedzie prawie jak po lodzie! Praktycznie brak przyczepności – porażka! Na suchej nawierzchni zachowują się dobrze. Myślę o wymianie w najbliższą wiosnę. Mam nadzieję, że moja opinia komuś się przyda.

  6. Michał Jaraczewski says:

    Dzięki za podzielenie się swoimi spostrzeżeniami 😉

  7. Negroazor says:

    Witam. Kupilem Rain Expert 175/70 R13 . Ocenie je trzema slowami. Lipa, lipa, lipa. Zalozylem je do Hondy Civic sedanik. Owszem, do max 80 km/h opony sa w miare. Powyzej tej predkosci nie budza zaufania. Na zakretach auto zachowuje sie jak „kontenerowiec”, buja sie na boki i czlowiek glupieje bo nie wiadomo jak dalej sie zachowa auto. W trasie na luku przy 140 km/h serce podeszlo mi pod gardlo, na suchym asfalcie mialem wrazenie, ze pokonuje ten luk na poslizgu. Pozniej sprawdzalem na rondzie i na suchej nawierzchni ( malutka predkosc ) trzymaly wzglednie a na mokrym tragicznie. W zimie jezdzilem na Firestone ( przod ) i Debica ( tyl ) i te zimowe opony sprawowaly sie ( juz przy cieplych i suchych dniach ) do 70 km/h tak samo, a w trasie znacznie lepiej. Zawiodlem sie bardzo. Prawdopodobnie kupie nastepny komplet a te wywale, bo balbym sie komus je oddac. Sporo jezdze w trasach i jezdze od 90 do 170 km/h i naprawde jest makabra. Zero zaufania do tych opon. Jeszcze czekam na bardzo upalne dni i jeszcze mam mala nadzieje na jakas poprawe. Napewno napisze spostrzezenia. Pozdr.

  8. negroazor says:

    ktos madry podpowiedzial mi, ze producenci zalezaja podpowawc ok 0.2 bara wiecej gdy jezdzie sie w trase. Tak tez uczynilem i ….stal sie cud 🙂 . Kleja sie przy hamowaniu, ciezko je wprowadzic w boczny poslizg, jestem zdumiony tak pozytywna zmiana. Prawde mowiac to slow mi brakuje, poniewaz nigdy bym sie nie spodziewal, ze 0.2 bara tak kolosalnie wplynie na jazde. Zwracam honor firmie Uniroyal i chyle czolo. Teraz moge smialo powiedziec, ze mam kapitalne opony. Pozdr.

  9. Adam says:

    Witam, trafiłem na ten blog przypadkiem bo miałem akurat bo szukałem opinii o Dunlop SP Sport MAXX TT i oto jest 🙂 mam okazję wyjąć je za megaatrakcyjną cenę. Pozdrawiam!

Napisz swój komentarz:

Twoje imię / nick (wymagane):

Twój adres email (wymagane):

Adres strony www (opcjonalne):


Treść komentarza (wymagane):

  • Popularne tagi

  • Archiwum